Resultat 1 till 12 av 12

Översätta sida? Duplicate content?

  1. #1
    HejSeos avatar
    HejSeo HejSeo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    106
    Jag har en liten sida som endast består av cirka 10 indexerade sidor med artiklar. Domänen är på svenska och jag skulle vilja översätta sidan till de andra nordiska språken. Jag vill då ha en beskrivande domän på varje språk.

    Kommer Google se dessa översatta sidor med samma innehåll, olika domäner, samma server, fast på olika språk som duplicate content? Är det något speciellt jag måste tänka på innan jag gör detta?

    Tackar för all input!

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Nej, de kommer inte se det som duplicerat innehåll. De kommer dock högst troligt förstå att det är samma ägare, så det kan vara lika bra att implementera hreflang-taggar på sajterna, för att göra det tydligt och lättförståeligt.

  3. #3
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Vad heter sidan?
    Testar just nu olika projekt inom Tictail

  4. #4
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    Vad är bäst ur SEO syfte, att fylla på t.ex. en blogg med content kontinuerligt eller skapa nya undersidor med rubrik och content? Jag tänker på att om jag fyller på en blogg med content hela tiden så blir det en väldans wall of text och pallar google ens indexera all den texten? (läste att google indexerar en viss mängd på en sida sen går de vidare?) Tänk så fyller jag på min blogg "neråt" då kanske google missar all ny content?

  5. #5
    David Sjöbergs avatar
    David Sjöberg David Sjöberg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Ale Visa inlägg
    Vad är bäst ur SEO syfte, att fylla på t.ex. en blogg med content kontinuerligt eller skapa nya undersidor med rubrik och content? Jag tänker på att om jag fyller på en blogg med content hela tiden så blir det en väldans wall of text och pallar google ens indexera all den texten? (läste att google indexerar en viss mängd på en sida sen går de vidare?) Tänk så fyller jag på min blogg "neråt" då kanske google missar all ny content?
    Vi hade samma funderingar på vår nyhets sida och skapade nya undersidor för varje inlägg och länkade dem från nyhets sidan i ditt fall blogg sidan. Resultatet vart mer trafik, då visa nyhetsartiklar rankade som egen sida på visa sökord men inte när artiklarna låg på samma sida. Då får du ju med sökordet i url, h1, titeln osv

  6. #6
    Ales avatar
    Ale Ale är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    34
    Citat Ursprungligen postat av David Sjöberg Visa inlägg
    Vi hade samma funderingar på vår nyhets sida och skapade nya undersidor för varje inlägg och länkade dem från nyhets sidan i ditt fall blogg sidan. Resultatet vart mer trafik, då visa nyhetsartiklar rankade som egen sida på visa sökord men inte när artiklarna låg på samma sida. Då får du ju med sökordet i url, h1, titeln osv
    Intressant det ska jag prova istället! Tack för tipset!

  7. #7
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    hej,

    Så om jag förstår tråden rätt så är det alltså så att Google inte räknar det som duplicerat innehåll om man översätter en sida?
    Det blir ju väldigt påtagligt då jag vill ha en sida som riktar sig till USA och en sida till UK. Kan jag använda min .com (Uk-sidan) som är på engelska och enbart lägga till .com/us/ men ha exakt samma innhåll utan att google ser det som duplicerat innehåll?

    Tacksam för svar

  8. #8
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Assistans Visa inlägg
    Så om jag förstår tråden rätt så är det alltså så att Google inte räknar det som duplicerat innehåll om man översätter en sida?
    Precis!

    Citat Ursprungligen postat av Assistans Visa inlägg
    Det blir ju väldigt påtagligt då jag vill ha en sida som riktar sig till USA och en sida till UK. Kan jag använda min .com (Uk-sidan) som är på engelska och enbart lägga till .com/us/ men ha exakt samma innhåll utan att google ser det som duplicerat innehåll?
    Nej. Då har du ju inte översatt texten, utan kopierat den. De kommer se det som duplicerat innehåll.
    Det kan gå att förklara för Google varför det är så genom hreflang-taggar, men det är inte garanterat att det fungerar felfritt. Det bästa är att skriva två unika texter, en för varje marknad.

  9. #9
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    Okej, men hur hade du gjort Aron i mitt scenario?

    Jag vill ha en unik sida för US kunder och kommer såklart ändra lite (annars hade det ju itne varit något problem) men i det stora hela kommer det vara väldigt mycket samma innehåll. Hur hade du gjort för att få till det men inte påverkas negativt av att innehållet är duplicerat?

    Tack för dina inlägg Aron!

  10. #10
    Carlys avatar
    Carly Carly är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    10
    Som jag har förstått det, så kan man använda Hreflang kod, för att markera vilket språk ens sida har, och har man samma sida/innehåll på flera språk, så kan man visa att de är olika med hjälp av hrefland koden.

    Google skriva själva såhär:

    "Some example scenarios where rel="alternate" hreflang="x" is recommended:

    Your content has small regional variations with similar content in a single language. For example, you might have English-language content targeted to the US, GB, and Ireland.
    Your site content is fully translated. For example, you have both German and English versions of each page."

    Läs mer här
    https://support.google.com/webmaster...r/189077?hl=en

  11. #11
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    Tack för svaret!

    Jag hände inte riktigt med på vad som menades med rel="alternative"?

    Till mitt exempel, räcker det för mig att använda /us/ då så är det lugnt då?

    Tack för hjälpen!

    Mvh Johan

  12. #12
    Carlys avatar
    Carly Carly är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    10
    Låt oss säga att du har en britisk och en amerikansk engelsk sidan, och vill gör skillnad på de 2, så att de inte fr sublicape content, då ska den amerikanska sidan ha detta i sin header, för att visa, att det finns en brittisk version av denna sidan också.

    <link rel="alternate" hreflang="en-GB" href="http://uk.example.com/" />^

    på den brittiska sidan ska det stå
    <link rel="alternate" hreflang="en-US" href="http://us.example.com/" />
    ¨
    Viktigt att tänka på är att om en sidan har denna koden, med en länk till en annan sida, så måste det finnas samma på den andra sidan, alltså att de båda länkar till varrandra, annars räknas det inte

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Duplicate content
    Av Fredrik Lundahl i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 18:12
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 11:29
  3. Duplicate Content
    Av StefanBergfeldt i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 13:47
  4. Duplicate Content på min sida?
    Av Navalis i forum URL-omskrivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 22:28
  5. Duplicate Content på min sida?
    Av Navalis i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 16:58