Resultat 1 till 3 av 3

Många inkommande länkar från samma domän

  1. #1
    SMos avatar
    SMo SMo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    7
    När jag analyserar inkommande länkar i Google Search Console för sajten jag jobbar med kan jag se att de fem domäner med flest länkar är andra sajter mitt företag äger. Jag tror också att alla ligger på samma server.

    Totalt har sajten ca 300 000 inkommande länkar och tillsammans står de fem ovan nämnda sajterna för ca 98% av alla inkommande länkar. Sajten med flest länkar står för ca 90% av alla inkommande länkar (det är en nyhetssajt med hundratusentals sidor), medan sajten med näst flest länkar står för ca 7% av alla inkommande länkar.

    Vilken påverkan tror ni att detta har på min ranking? Om jag bör ändra på detta, hur ska jag då gå till? Ska jag ta bort alla länkar på en gång eller bör jag göra det gradvis?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det är omöjligt att säga hur det påverkar din sajt utan att veta vilka sajter det gäller och hur de har presterat över tid.
    Men, det är möjligt både att det ligger dig i fatet och att det har en positiv inverkan på din ranking, eller till och med att Google helt enkelt ignorerar dem för att de fattar att det i princip är "internlänkning" mellan sajter med samma ägare.

    Jag räknar med att det handlar om en sitewide länk i footer eller sidebar eller liknande. Är det så och du kommer fram till att de bör tas bort, så ta bort alla på en gång. Det skulle bara vara konstigt att behålla en sån länk på en del av sidorna.

  3. #3
    SMos avatar
    SMo SMo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2015
    Inlägg
    7
    Tack för ditt svar! Länkarna ligger, precis som du säger, i footer eller sidofält. Jag får fundera på det lite till. Kanske kan jag börja med att ta bort den från en av sajterna och se om det får någon effekt...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Många länkar från samma domän på en gång
    Av Elin_A i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-10-30, 10:12
  2. Hur många länkar från samma artikelkatalog?
    Av Nils Fridlund i forum Kataloger
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 20:24
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-24, 12:18
  4. Hur många länkar från samma satellitsida?
    Av Martin_G i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-13, 04:11
  5. Många länkar från samma hemsida
    Av BraMarknadsföring i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-17, 12:55