Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 42 av 42

Vidrigt

  1. #31
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Håller med Hans. Att rösta/länka en sida på en vis fras/ord är det mest rättvisa. Visst kan man köpa länkar på sina önskade ord/fraser men man ska ha väldigt mycket pengar för att slå den stora massan som eventuellt länkar en sida med frasen "miserable failure" t.ex.

  2. #32
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Men senare gånger när det skedde surade Google till lite kom jag ihåg och skrev något att det var generellt olämpligt. Med då hade det blivit mycket mer systematiserat och var en längre en gräsrots-röstning.

  3. #33
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Sammes fråga var om vi "tänker på dem som använder sökmotorerna".

    Många svar har inkommit om Googles policy, om den helt naturliga ekonomiska drivkraften för era slutkunder och om algoritmen är rättvis eller inte. Detta reflekterar helt naturligt vilka vi till vardags är så vana att förhålla oss till: Kunderna och sökmotorn.

    Jag vill fortsätta att hävda att slutanvändaren av en sökmotor har ett helt annat perspektiv jämfört med såväl Google som era kunder, och att det ur hans perspektiv finns problem med vad som kan göras med SEO. Härom är jag tydligen helt ensam.

  4. #34
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag använder sökmotorerna flera timmar dagligen. Jag har heller aldrig köpt eller sålt en länk.

    Jag kan inte säga att jag är nöjd med Googles resultat men det har ganska litet med hur folk länkar. Googles stora problem just nu är att de problem med onsite-frågor. Authority sajter som börjar skapa sidor automatiskt från godtyckliga nyckelord. Det finns andra exempel också.

    Yahoo som bättre verkar kunna hantera det där har mycket bra sökresultat idag.

  5. #35
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av rundkvadrat
    Niclas inlägg tycker jag helt missar poängen och det tveeggade svärdet. Det är ju just det som ÄR poängen: 100,000 kr är inte mer relevant än 10. Är en mer marknadsförd produkt alltid den bästa? Det är i princip vad du säger.
    Nej Björn, det var absolut inte det jag menade. Jag reagerade på sammes ton som jag uppfattade som, "det är fult att tjäna pengar på SEO". Men den tonen kanske inte fanns där...?

    Jag står fast vid att oftast (inte alltid) så får man vad man betalar för. Att bygga en relevant sajt i en konkurrensutsatt bransch kräver både tid och kunskap. Om nu "grannens grabb" har både tid och kunskap till att göra detta med bra resultat och bara tar 1000 kr för det, så anser jag att det är ett irrelevant exempel i denna diskussion, då hans tid och kunskap egentligen är värd mångdubbla belopp.


    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    om man har ett system där den som lägger ut mest pengar på SEO kommer höst upp på sökningarna?
    I de flesta fall stämmer inte detta.

    Ett mycket bättre system är ju att relevanta sidor kommer högst upp, eller vad tycker du Jim?
    Japp. Relevanta, populära och värdefulla för besökare att hitta. Det i stor del vad SEO går ut på.
    Detta tycker jag är en motsägelse, om dock bara enligt mitt resonemang ovan . Visst, inte är det självklart att den som anlitar den DYRASTE konsulten hamnar högst upp i SERP, men jag menar att en seriös SEO-konsult är värd sin vikt i guld precis som en duktig marknadsföringskonsult är. En duktig maknadsförare kan komma upp med enkla trix för att "manipulera" konsumenternas sinnen, ibland utan stora "apparater". Det är just dennes förmåga att hitta dessa trix som ger konsulten ett högt marknadsvärde. Att sedan en och annan lyckas bra med bonnförnuft, bra timing eller gynnsamma omständigheter, det gör ju livet spännande, men det är väl snarare ett undantag som bekräftar regeln. För mig är SEO marknadsföring. Marknadsföring är inte fult. Marknadsföring kostar OFTAST pengar. Det är heller inte fult. Det var vad jag ville säga. Inget annat

    Edit: Eftersom ordet manipulera ofta kan uppfattas som negativt så kan det vara på sin plats att påpeka att ordet enligt ordboken kan tillskrivas både negativ betydelse (mixtra, bråka) och neutral betydelse (påverka, hantera, dirigera).
    Senast redigerat av Niclas Strindell den 2006-12-28 klockan 04:07.

  6. #36
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av Niclas Strindell
    Edit: Eftersom ordet manipulera ofta kan uppfattas som negativt så kan det vara på sin plats att påpeka att ordet enligt ordboken kan tillskrivas både negativ betydelse (mixtra, bråka) och neutral betydelse (påverka, hantera, dirigera).
    Mycket bra synpunkt, jag vände och vred också på huruvida jag skulle använda det ordet igår. När jag säger att SEO manipulerar sökmotorer menar jag den neutralare formen (påverka, hantera, dirigera).

  7. #37
    sammes avatar
    samme samme är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Det hela är ju en begreppsfråga. Begreppet SEO i sig säger ingenting om man använder otillåtna eller olämpliga metoder eller inte.

    Till stor del är ju Google och fler sökmotorer beroende av SEO. De vill se ett SEO arbete från webbsidorna som tydliggör vad sidan handlar om. Bland de metoderna har vi:
    1) Tydlig internstruktur.
    2) Externa länkar från oberoende sajter.
    m.m. Utan det arbetet blir sökmotorernas uppgift av att avgöra just vad som ska visas upp mycket svårt.

    Sedan har vi otrevliga metoder. ...

    Mellan dessa båda sidor finns mycket annat. Och där gäller det naturligtvis att sökmotorerna tydliggör vad de anser vara olämpliga metoder.

    I just det här forumet har jag egentligen aldrig sett någon rekommendera en otillåten metod. Jim W. har jag heller aldrig sett använda otillåtna metoder när jag kollat igenom hans sajter.
    Huvuded på spiken! Det finns bra sätt och det finns dåliga sätt att förbättra en sidas plats i sökmototorerna. Tyvärr så är det väl så att det är dom förra som tar åt sig mest av min kritik. Den första sorten tror jag ingen motsätter sig men jag syftade naturligtvis på den andra sortens SEO och gränsen är inte knivskarp. I en stenhård konkurrens om kunderna är det inte då lätt att kliva in i gråzonen?

    Jag tycker att det är viktigt att man som SEO konsult iaf tänker på dessa frågor. Jag tror branchen som helhet har mycket på att tjäna på att försöka hålla nera oseriösa metoder!

    Hursomhelst tycker jag det är betryggande att det finns en sansad och öppen community kring SEO i sverige som håller sig saklig och resonerande trots påhopp!

  8. #38
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ett exempel på otrevliga metoder får man ju om man söker på tramadol.

    Redan på första sidan börjar länkspam rankas. Många authority sajter som råkat ut för det också. Sics har en Wiki som senast när jag kollade var fylld av gömda länkar med läkemedelsspam. Jag har e-postat tre personer hos Sics utan att få svar. Gör de inget åt det tänker jag blogga om det. Alla LO:s gamla blogginlägg var också fyllda av läkemedelsspam men de skulle fixa det.

  9. #39
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    I en stenhård konkurrens om kunderna är det inte då lätt att kliva in i gråzonen?
    En berättigad fråga, men svaret är nog snarare - Tvärtom.
    Vid en hård konkurrens är det troligen kollegor eller om man föredrar ett annat ord; konkurrerande SEO företag inblandade.
    Då om någonsin så gäller det att sköta optimeringen på ett oantastligt sätt, annars lär anmälan till Google komma som ett brev på posten, eller som ett spammail i e-posten.
    När jag ser att ett annat SEO-företag hjälper en konkurrent till min kund så tittar jag noga efter vilka metoder de använder för att se om de kör några otillåtna metoder. På samma sätt förväntar jag att de gör med min optimering.
    Om det inte är en hård konkurrens så finns det heller inget behov av att "frestas" in i gråzonen.

  10. #40
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    En berättigad fråga, men svaret är nog snarare - Tvärtom.
    Vid en hård konkurrens är det troligen kollegor eller om man föredrar ett annat ord; konkurrerande SEO företag inblandade.
    Då om någonsin så gäller det att sköta optimeringen på ett oantastligt sätt, annars lär anmälan till Google komma som ett brev på posten, eller som ett spammail i e-posten.
    Bra att det finns många med så hög moral. Erfarenhetsmässigt brukar det dock i alla branscher finnas spelare som fuskar där det finns möjlighet att fuska, och SEO är nog inget undantag. Vad som är "vit" och "svart" SEO diskuterande ju dessutom fortfarande på sina håll.

    Men som sagt, knappast unikt för SEO.

  11. #41
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Bra att det finns många med så hög moral.
    eller självbevarelsedrift kanske det också kan kallas. För vem vill riskera att ens egen eller en kunds sida blir bannad?

    Du har rätt i att det här inte är unikt för vår bransch, det förekommer i alla branscher. Men för en beställare av SEO-tjänster är det mycket svårare att avgöra om SEO-konsulten/företaget gör arbetet korrekt, åtminstone första tiden.
    Lämnar du in bilen för att byta till vinterdäck lär du rätt så omgående se om arbetet är korrekt utfört eller inte. Det kommer nog ta en generation, eller kanske en halv, före den här branschen börjar "sätta" sig och kunskapen om vad som krävs eller skall göras för ett bra utfört arbete finns som allmängiltig kunskap hos de flesta.
    Det är lite som den stora vågen av alla som sätter in värmepumpar, jordvärme etc, som är på modet nu. Där är det tydligen rena djungeln också.
    Senast redigerat av Urban G den 2006-12-28 klockan 19:00.

  12. #42
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Det känns ju ganska väl avrundat och diskuterat det här.

    Vill ändå posta den här länken om en närbesläktad diskussion:
    http://clueless.webguerrilla.com/talking-frogs/

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)