Resultat 1 till 10 av 10

Hur arbetar man med utgående länkar?

  1. #1
    CookieXs avatar
    CookieX CookieX är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    25
    Om jag inte misstar mig så är det positivt att länka till relevanta sajter när man optimerar sin sajt. Men hur jobbar man egentligen med utgående länkar ur egen SEO-synvinkel? För man förlorar väl "linkjuice" om man länkar till andra sajter?

    Vad vinner/förlorar man på att länka till andra sajter? Och när/hur bör man göra det?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej

    Nja, det är lite av en myt som sprids, att det skulle vara positivt att länka ut.
    Det kommer sig nog av den falska slutledningen: "Om det är dåligt att länka till dåliga sidor borde det vara bra att länka till bra sidor".
    Det är inte dåligt, men det är heller inte något som behövs alls.

    Att man skulle förlora länkkraft är också lite av en myt. Kraften förloras inte, men på den enskilda sida där det ligger en extern länk delar dem på sidans kraft med alla de interna länkar som finns där. Så på två sidor med, säg 10, identiska interna länkar och 1 extern på en av dem, så kommer varje enskild länk på sidan utan extern länk skicka iväg 1/10 av länkkraften, medan de skickar iväg 1/11 av länkkraften på sidan med den externa länken.

    Slutligen, det du vinner på att länka till externa källor kan vara saker som ökat förtroende hos dina besökare, det du förlorar är risken att skicka iväg dina besökare till en annan sajt istället för att köpa saker/tjänster av dig.

    Länka till externa sajter när det tillför dina besökare ett större värde än du själv kan ge dem.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag är väl i princip alltid överens med Aaron, och även i detta fallet. Men det dök upp en intressant studie om just detta idag som säger att vi skulle ha fel. Måste säga att jag bara skummat igenom den, men enligt resultatet av deras studie skulle utlänkar till riktigt starka sidor hjälpa.

    http://www.rebootonline.com/blog/lon...ink-experiment

    Har du tittat på studien något Aaron? Den ser ordentligt gjord ut enligt mig, men jag tycker inte om att de som gjort studien känns så partiska. Den är såklart körd i USA och inte i Sverige. Skulle det stämma så är det ju ganska intressant, även om det förstås inte kommer göra att jag börjar spamma "fina sidor" som en standard från sidor som ska ranka.

  4. #4
    CookieXs avatar
    CookieX CookieX är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    25
    Hmm okej. Tack för feedback. Jag ska kika igenom studien också men den får vänta till helgen.

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Spännande. Jag har inte sett studien förut, men nu har jag ju helt plötsligt lite kvällsläsning.

    Ska kolla och återkommer om jag har något vettigt att säga. (Det har jag ju nästan alltid.)

  6. #6
    RobertGoldbergs avatar
    RobertGoldberg RobertGoldberg är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5
    Att länka för länkandets skull känns kontraproduktivt, jag har aldrig sett outbound links som en ranking factor. Det är däremot en del av ditt content och bra content är ju helt klart en ranking factor. Man slipper all problematik med länkspam med rel=nofollow. Gjorde för skojs skull en testsökning på "snygga jeans", om utgående länkar hade vart så viktigt varför är inte en enda mode-blogg med i toppen? De har ju en länk i varje inlägg i princip.

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av RobertGoldberg Visa inlägg
    Gjorde för skojs skull en testsökning på "snygga jeans", om utgående länkar hade vart så viktigt varför är inte en enda mode-blogg med i toppen? De har ju en länk i varje inlägg i princip.
    Det beror högst troligt på att det går att tjäna mer pengar på att sälja jeans än att skriva om dem, så de som säljer jeans lägger mer pengar på att ranka där.

  8. #8
    RobertGoldbergs avatar
    RobertGoldberg RobertGoldberg är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Det beror högst troligt på att det går att tjäna mer pengar på att sälja jeans än att skriva om dem, så de som säljer jeans lägger mer pengar på att ranka där.
    Jo så är det såklart, men om du kikar på landingpage för plats 1 organiskt som är JC så nämns inte "snygga jeans" en enda gång i sitt sammanhang, man har title och description men ingen keywords tagg och det är extremt mycket javascript och iFrames på sidan som PageSpeed sågar. Så jag tycker nog att sidan är ganska kass ur en teknisk synpunkt för just SEO, däremot verkar det som om man lagt bra krut på att ta fram texter om Jeans som gör att man dominerar alla närliggande termer as well, för bara "Jeans" är JC nr1 också. Men kontentan är väl att om Google hade beaktat utgående länkar så hade någon blogg, typ Kenza eller liknande mode blogg, ändå norpat en plats här.

  9. #9
    davidh83s avatar
    davidh83 davidh83 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    20
    Enligt Google så är själva länken inte en signal men ankar texten är.
    https://www.seroundtable.com/google-...tor-21545.html

    Längesen man slutade lyssna på Google dock lol. Jag använder outbound links när det passar.

  10. #10
    Wheys avatar
    Whey Whey är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Hej

    Nja, det är lite av en myt som sprids, att det skulle vara positivt att länka ut.
    Det kommer sig nog av den falska slutledningen: "Om det är dåligt att länka till dåliga sidor borde det vara bra att länka till bra sidor".
    Det är inte dåligt, men det är heller inte något som behövs alls.

    Att man skulle förlora länkkraft är också lite av en myt. Kraften förloras inte, men på den enskilda sida där det ligger en extern länk delar dem på sidans kraft med alla de interna länkar som finns där. Så på två sidor med, säg 10, identiska interna länkar och 1 extern på en av dem, så kommer varje enskild länk på sidan utan extern länk skicka iväg 1/10 av länkkraften, medan de skickar iväg 1/11 av länkkraften på sidan med den externa länken.

    Slutligen, det du vinner på att länka till externa källor kan vara saker som ökat förtroende hos dina besökare, det du förlorar är risken att skicka iväg dina besökare till en annan sajt istället för att köpa saker/tjänster av dig.

    Länka till externa sajter när det tillför dina besökare ett större värde än du själv kan ge dem.
    Bra och nyanserat svar!

    Hur ser du på länkvärdet mot bakgrund av de på addontjänster som tex sumo som med en liten sido widget kommer in och gör det enklare att länka vidare inom sociala media till facebook, twitter, google+, pinterest, email och sumo vilket förutom själva sidowidgeten ofta finns länkar i sidfoten som är tydligare och direkta vid en övermusning till facebook instagram twitter och tripadvisor eller någon specialtjänst för området.

    För min del ser det bara ut som rent resursslöseri att länka bort till något som egentligen aldrig ger något länkvärde tillbaka och att dessutom göra det sitewide från varje sida verkar ju rent tossigt. Speciellt på en liten websajt med några sidor och en liten blogg. Har du några lika nyanserade synpunkter utifrån detta perspektivet skulle jag vara tacksam för det.

    Att dela värdet av länkar på en strikt kommersiell sida borde väl vara ganska tveksamt, samtidigt som jag ser hur tex sumo på sin sida skriver om trafikökningar på 20% tack vare deras widget vilket jag tycker låter tveksamt, vad tycker du?
    Senast redigerat av Whey den 2017-04-14 klockan 10:59. Anledning: citat bifogat

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sökes: Dig som arbetar med digitala kanaler
    Av Testbirds i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-02, 18:17
  2. Hur arbetar ni som har eget företag?
    Av Snillet i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-07, 01:56
  3. Söker SEO / onpage optimisation distans / du arbetar från vårt kontor i Thailand
    Av kitesurfer i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-07-26, 22:45
  4. Utgående länkar
    Av claeslund i forum Länkbygge
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 10:52
  5. Utgående länkar efter Big Daddy?
    Av SEO Swede i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 15:34