Resultat 1 till 8 av 8

Idé för ny sida

  1. #1
    jons avatar
    jon jon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    51
    Upptäckte att sidan på Googles position 2 på sökordet "Släktforskning" inte har uppdaterats sen 1999. Borde inte vara så svårt att knipa till sig den platsen. Men frågan är hur roligt det är att göra en sida om släktforskning...

    /Jon

  2. #2
    Björn Liljas avatar
    Björn Lilja Björn Lilja är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    154
    Tack för den! Ekonomiskt är intresset begränsat om man studerar antalet annonsörer för ämnet.

    Men det finns ju andra sätt och anledningar...

    EDIT: Dock en hel del domäner registrerade i ämnet.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja det är inte bara den sidan, utan du skall först ta dig förbi ungefär 1.250.000 andra sidor som kommer upp på ordet. Sedan är åldern en viss fördel för sidans trust och jag misstänker, utan att jag har kollat, att de som länkar till sidan har en stor trust i Google också.
    Att bara titta på en sida i serpen har ett rätt så begränsat värde utan du behöver ta hänsyn till helheten som andra sidor etc.

  4. #4
    jons avatar
    jon jon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    51
    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    Nja det är inte bara den sidan, utan du skall först ta dig förbi ungefär 1.250.000 andra sidor som kommer upp på ordet. Sedan är åldern en viss fördel för sidans trust och jag misstänker, utan att jag har kollat, att de som länkar till sidan har en stor trust i Google också.
    Att bara titta på en sida i serpen har ett rätt så begränsat värde utan du behöver ta hänsyn till helheten som andra sidor etc.
    Visst är det så. Men släktforskning verkar vara en dålig konkurensutsatt marknad. Jag har en sida som inte är uppdaterad sen 1996 men den kommer inte på topp 100 när man söker på "snowboard"

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Hm, Jon det där var väl lite som att jämföra päron och äpplen. Eller hur?
    Men visst marknaden om ordet släktforskning * kanske inte är så konkurrensutsatt och då blir frågan om det som rundkvadrat är inne på.
    Vad är det direkta värdet att satsa på att bygga en webbplats omkring ordet om intresse, kunskap, samt annonsörsintresse saknas?
    Ok en MFA-sida lär nog fungera, men det lär kräva en del arbete, arbete som kunde läggas på att utveckla en mer gångbar sida.

    * Såja nu lär den här tråden nog hamna bland de 100 första på ordet släktforskning.

    Hm rundkvadrat, börjar fundera lite på det också...
    Senast redigerat av Urban G den 2006-12-29 klockan 20:54.

  6. #6
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Se det mera som en stor grupp som inte hunnit kliva in på nätet ännu.
    Tio år hit eller dit är peanuts för en släktforskare och det är väl bara några år sedan de svenska registerprogrammen lämnade ABC80 (ni som inte var födda år 1978 är ursäktade om ni inte känner till den )

    Jag raljerar lite, men internet är relativt nytt. SEO är nyare. Alla har inte rusat ombord ännu.

    Förmodligen blir det som dotcom i miniformat. Några kids dominerar SERPen en stund. Sen visar det sig att den som fixar att gräva fram data på folk som dog på 1600-talet ur en trave handskrivna kyrkböcker kan bli ruskigt bra på SEO - när de ser behovet. Speciellt som de har domäner från 1900-talet och samarbetar.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Släktforskning är kanske inte det bästa exemplet på grupper som inte har klivit ut på nätet. De har klivit ut på nätet, det finns inscannade kyrkböcker från 1600-talet att leta i. Genline (www.genline.se) är väl en av de större databaserna inom det här området som finns på Internet för Sverige.
    Kör en linksökning, i google för omväxlings skull, så ser man att den trusten lär inte ett SEO-företag komma upp i första taget.
    Men visst allt kan optimeras bättre.

  8. #8
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Svårt ord. Räkna med minst 4-6 månader för att komma på förstasidan med bra linkpower, skulle jag gissa på.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 12:02
  2. Två inlänkar från samma sida
    Av seattlegrunge i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 04:11
  3. Sökmotorsoptimera sida med inloggning
    Av funtrix i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 12:59
  4. Använda min gamla sida som har bra träffar i google
    Av blabers i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 11:40
  5. Antal H1, H2 .... per sida
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 17:52