Resultat 1 till 17 av 17

Om inte ramar...

  1. #1
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Hej!
    Jag har förstått att man bör undvika att jobba med ramar om man vill uppnå bra SEO. Eftersom jag inte enbart är novis inom SEO utan även i hemsidevärlden så skulle jag uppskatta tips för vad man ska jobba med så att sidan blir bra både ur SEO-synpunkt samt för besökare.

    Jag har kollat runt på sidors källor och det verkar som om de flesta jobbar med HMTL-kodning och CSS, kan detta stämma?

    Tar tacksamt emot alla tips som ges

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Ramar var nån slags kompromiss på ett tidigt stadium för att slippa "hela" sidomladdningar. Det finns ytterst sällan fog för detta argument längre då bandbredden i form av html är en faktor du kan bortse från.

    Om du har en stor meny som kräver tunga databasfrågor tex så kan du istället cacha den och ladda från en statisk fil i ditt server-side språk.

    Mina sidor ser ofta ut nåt i stil med:
    Kod:
    <?
    header('Title','Meta','Info');
    menu($res); /* $res är ett databas-set från nån sqlfråga som ger menyn */
    indexBody($res); /* samma här, indexBody kan bytas ut mot lämplig funktion beroende på vad sidan skall visa. Den kan även i sig självt vara ren html om jag bara använder koden på ett ställe (tänk tex about, info, contact-sidor) */
    footer(); /* innehåller slutet på sidan, eventuella footers */
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Haha

    Han håller på att lära sig hemsidor och du ger avancerad serverprogrammering som svar

    HTML och CSS är det man använder ja.

    För att slippa manuellt ändra en massa undersidor varje gång du gör en ändring i "mallen" så rekommenderar jag ett av följande:

    Använd ett program typ CuteHTML 2.3 (gratis) så att du kan ändra alla filer samtidigt.

    Eller lär dig hur include fungerar med PHP, ASP eller SSI (länk). Så att du bara behöver ändra en fil när du ändrar navigering, header eller footer typ.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Ahh.. tja.. så avancerad vet jag inte, hehe. Däremot så är det ju ett bra tips att bara "glömma" ramar, iframes och sånt direkt då.

    - Glöm frames & iframes (det är obsolete och det finns i princip inga användningar för det såvida man inte är på en avancerad nivå).
    - Använd bara tables till att presentera tabeller (alltså aldrig designrelaterade grejer).
    - Använd semantisk html, p för paragrafer/stycken, hX för rubriker, strong, bold, em etc på ett korrekt sätt.
    - Lär dig CSS ordentligt (köp en bok) och gör som Jim säger, inkludera en css-fil på alla sidor och utnyttja CSS's klasser och id-funktioner, tex:

    body div #text { }

    Adressserar en div i din body som har id satt till text. Detta gör att du kan särskilja på body div och body div #text .. mycket behändigt.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  5. #5
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Om du mot förmodan inte har tid att lära dig css, så funkar fortfarande tabeller. Det är inte på långa vägar så dåligt som ramar men eftersom du ändå ska lära dig från grunden tycker jag nog att det kanske är lika bra att lära sig css...

    En väldigt bra förklaring finns här:
    http://standardice.com/seybold/index.html

    Lär dig css och html och försök få ihop en sida du! Glöm dock inte att det tar tid innan man förstår och innan det börjar se ut som "proffsen" gör .

    http://webbdesignskolan.se/ är en annan bra resurs när man ska lära sig webbutveckla..

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ramar, ja vilken användning man hade av dem för i tiden. Men det var då det.

    Tabeller fungerar, som agaton säger, fast det är väl inte riktigt det frågan gäller. Att lära sig CSS är en mycket bra start, det sparar en del arbete och minskar ned sidkoden, vilket är kan vara till fördel både för en sökmotor och en besökare.

    Vad som gäller uppdateringar över flera sidor beror det lite på vilket sätt du nu använder för att göra hemsidor. I Dreamweaver och Frontpage* kan du använda dig av "sök och ersätt" över en hel webbplats så det kan lösas enkelt på det sättet. Annars är Jims och Hjalmars förslag vettiga.


    (*Var ett tag sedan jag använde Frontpage, så jag kan ha fel där.)
    Senast redigerat av Urban G den 2006-12-29 klockan 21:48.

  7. #7
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Men är det alltså boxar ni menar att man kan använda sig av istället för ramar och tabeller? När man skriver med css alltså.

  8. #8
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Leztat
    Men är det alltså boxar ni menar att man kan använda sig av istället för ramar och tabeller? När man skriver med css alltså.
    Precis, divvar...

  9. #9
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Ok, tack så mkt för hjälpen! Då är det bara att kavla upp ärmarna och börja göra om hemsidan
    + till Hjalmar, Jim, agaton och Urban!

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Så lite så! Hoppas det går bra! Återkom gärna med hur det gått

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Ett bra ställe att "hänga" när det gäller css layout är www.csszengarden.com. Förvisso överarbetar man CSS en hel del i de flesta fallen, men man kan definitivt snappa upp ett och annat bra tips där.

    För att återknyta till inledningsfrågan, "Om inte ramar" så ska det sägas att den största anledningen till att ramar är så dåligt ur SEO synpunkt är att sökmotorerna inte klarar av att läsa flera dokument som ett (Vilket ju ramar fakriskt är). Detta har diskuterats massvis tidigare i flertalet trådar. Dessutom försvåras djupindexering i och med att navgering allt som oftast endast finns i ett dokument istället för att det finns på varje sida.

    Självklart ska man gå för att bygga sina siter med xhtml och css standard, men precis som agaton säger så kan man bygga en site mha tabeller och lyckas riktigt bra hos sökmotorerna. Det finns till och med vissa designtekniker med tabeller som underlättar ur vissa SEO aspekter.

    Själv bygger jag allt mha CSS design, men det har tagit mig en hel del tid att lära mig, dessutom tar det vanligtvis längre tid att implementera en CSS design än en tabelllayout, om den ska fungera bra i fler browsers. Det finns vissa buggar i till exempel IE 6 som är otroligt jobbiga, och som pajar layouten helt. Har spenderat otaliga timmar med sådan problem.

    Lycka till!

  12. #12
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    http://webbdesignskolan.se/ är en annan bra resurs när man ska lära sig webbutveckla..
    http://www.webbdesignskolan.com är en bättre källa.
    Enkla och tydliga exempel som man kan klippa och klistra in i sin egen HTML-editor och sen är det bara att börja experimentera box för box.

  13. #13
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av whyld
    http://www.webbdesignskolan.com är en bättre källa.
    Enkla och tydliga exempel som man kan klippa och klistra in i sin egen HTML-editor och sen är det bara att börja experimentera box för box.
    Tack! Måste säga att det är en skön hjälpa-varandra-andan på det här forumet!

  14. #14
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    En liten följdfrågan kring divar. Är det eftersträvansvärt att göra sin sida på så få divar som möjligt eller spelar det ingen roll? Jag menar om sidan laddas upp snabbare/långsammare eller om det påverkar kvaliteten på sidan osv.

    Är det lättare att jobba med få divar? Lite luddiga frågor (jag vet), men jag hoppas ni förstår vad jag menar

  15. #15
    Rockys avatar
    Rocky Rocky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    58
    Få divar är bäst så använd inte fler än nödvändigt! Mindre kod (=färre divar) gör också att sidan laddar snabbare och det gör också att det blir lättare att arbeta.

  16. #16
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Antalet divvar har egentlign inte så stor betydelse. Efter att ha arbetat med CSS layout ett tag så har iaf jag hittat ett sätt på vilket jag arbetar, och då handlar det inte så mycket om hur många divvar utan snarare om att hitta en teknik som är enkel att underhålla och som är skalbar när man ska bygga ut/ bygga om. Jag använder ett antal grundtemplates till nästan alla layouter jag gör, den stora skillnaden blir förstås i CSS koden.

    Ur SEO synpunkt gäller grundregeln att man ska försöka ha så lite kod som möjligt. Man brukar prata om "code to content ratio". Men om man har 10 eller 30 divvar på en sida spelar ingen roll. Hamnar man i tio tusentals rader kod för att visa upp innehållet för en sida så har man problem (Det finns en del opensource cms och webbshopar som faktiskt genererar enorma mängder kod, men då handlar det om table layout.)

  17. #17
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Antalet divvar har egentlign inte så stor betydelse. Efter att ha arbetat med CSS layout ett tag så har iaf jag hittat ett sätt på vilket jag arbetar, och då handlar det inte så mycket om hur många divvar utan snarare om att hitta en teknik som är enkel att underhålla och som är skalbar när man ska bygga ut/ bygga om. Jag använder ett antal grundtemplates till nästan alla layouter jag gör, den stora skillnaden blir förstås i CSS koden.

    Ur SEO synpunkt gäller grundregeln att man ska försöka ha så lite kod som möjligt. Man brukar prata om "code to content ratio". Men om man har 10 eller 30 divvar på en sida spelar ingen roll. Hamnar man i tio tusentals rader kod för att visa upp innehållet för en sida så har man problem (Det finns en del opensource cms och webbshopar som faktiskt genererar enorma mängder kod, men då handlar det om table layout.)
    Tack, bra att veta antal...har än så länge bara fyra divvar på index-sidan...och tre tabeller...då borde det vara lugnt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. IDN-domäner: ACE-kod eller inte i länkar?
    Av Jim Westergren i forum Domänen
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 20:53
  2. Dmoz world visar PR0
    Av Gustav i forum Kataloger
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 01:51
  3. Inte längre indexerad? adwords
    Av craj i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 15:09
  4. Sidor som inte är cachade
    Av Gustaf i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 20:17
  5. Regler för forumet, läs innan du postar
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 11:57