Resultat 1 till 5 av 5

Konstig rankning i Google

  1. #1
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hej,

    Jag har en hemsida som har både en engelsk version och svensk version. Jag använder Wordpress och WPML för att översätta texter och allt på hemsidan. Jag har inga konstiga länkar in mot domänen, men jag har svårt att ranka etta på domänens namn.

    Det kommer heller inte upp andra undersidor från min domän när jag söker på namnet. Det kommer däremot upp ifall jag använder mig av site:

    Jag har optimerat sidorna och inte gjort något konstigt eller överdrivet alls. Jag har tänkt att det kanske kan vara ett manuellt straff eller straff från google. Men det står inget i Google Webmaster tools och undersidorna är indexerade. Förutom det så är det även så att när man söker på svenska Google, så kommer den engelska startsidan upp i sökresultatet och inte den svenska.

    Vad är det som kan vara fel? Jag har fler hemsidor som rankar hur bra som helst. Den här domänen är dock ganska ny, men ändå, så här har det inte varit på någon annan sida. Värt att tillägga kanske är att detta är min första hemsida med två olika språk.

  2. #2
    SEOSEONs avatar
    SEOSEON SEOSEON är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    nov 2015
    Ort
    Las Palmas de Gran Canaria
    Inlägg
    61
    Det är väldigt svårt att svara på utan mer information. Det kanske är så enkelt att konkurrensen är mycket hårdare, att du har tekniska problem (t.ex. felaktiga språk- eller canonical-taggar) eller att du inte har väntat tillräckligt länge.

    WPML borde sköta hreflang- och alt-taggarna automatiskt, men något kan alltid gå snett. Kanske du kan klistra in en snutt av din källkod? Kontrollera även vilket språk som anges i Search Console (Webmaster Tools).
    SEOSEON - SEO & Digital marknadsföring

  3. #3
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Tack för svar!

    Men domänens namn är inte ens ett ord man använder eller något som det söks på. Det är det som är märkligt. Det går fram och tillbaka mellan 3-10 platsen, men aldrig på nummer ett, trots att domänen heter det jag söker på. Det finns en annan sida som har ett liknande namn, men då borde man ju åtminstone hamna på andraplats eller tredjeplats, för i övrigt så finns det inget liknande.

    WPML har kollat över språktaggarna och de sa att allt såg bra ut. Webmaster tools indikerar inte på något särskilt.

    Det enda jag kan komma att tänka på är att nästan alla länkar som kommer in på sidan går till första sidan och innehåller namnet på domän i ankartexten, men olika varianter.

    I språket i Webmaster tools anges inget språk på .com adressen eftersom den riktar sig mot alla engelsktalande. När det gäller underkatalogen /sv/ så har jag satt den som svenskspråkig.

  4. #4
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Det märkliga är också att alla andra sidor som jag har på svenska fungerar hur fint som helst att ranka med, både .com adresser och .se adresser, både på sitt eget domännamn och nyckelord. Men just den här domänen som aldrig varit använd tidigare verkar ha väldigt svårt att ranka och jag kan verkligen inte förstå varför, och det står som sagt inget om manuella straff eller liknande i Google Webmaster.

  5. #5
    erminrajics avatar
    erminrajic erminrajic är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    27
    Google har ju på senare tid lagt mycket mindre vikt på domännamnet och därför kan du uppleva det svårare att ranka på domän namnets nyckelord.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Namn på domän och Google rankning
    Av magzen i forum Optimering
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2017-04-12, 09:45
  2. Google är väldigt konstig, vad fan?
    Av Seokillen i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-09, 17:53
  3. Min sida ser konstig ut i i sökresultatet på google
    Av olsson-jones i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-28, 10:13
  4. Konstig ändring i sök på Google
    Av Micke i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-28, 22:37
  5. Förlorad rankning :(
    Av snulle i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 12:03