Resultat 1 till 11 av 11

Seriöst verktyg för långsiktig analys?

  1. #1
    Stefan Svenssons avatar
    Stefan Svensson Stefan Svensson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Hej,

    Har smygläst forumet en stund nu men tyckte det var dags att ge mig in och säga något..

    Jag är på jakt efter ett verktyg för att analysera vilka länkar in jag har till några sidor. Det som är viktigt är följande:

    * Kunna göra rapporter och jämföra utvecklingen över tiden
    * Rating system för inlänkarna (gärna där jag kan ange faktorerna..). Rating systemet bör även se till att jag kan summera hur många nya länkar av respektive kvalité som har tillkommit den senaste tiden.
    * Länkar som fallit bort sedan senaste mätningen.
    * Skriva information om länkpartners alternativt köpta länkar. Gärna med alarm-klockor mm.
    * Plus det vanliga så som PR, ankar-text, Alexa etc.
    * Snabbt och enkelt för att klara av multipla domäner och ett mycket stort antal inlänkar.

    Tror mig ha prövat en hel del av verktygen som finns framförallt mycket gratis men även program så som Arelis. Jag har inga problem att betala för mjukvaran bara den ger mig det jag söker.

    Har ni några tips så är det verkligen välkommet.

    Tack på förhand,

    Stefan

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Finns det nåt verktyg i NÄRHETEN av det du talar om? Jag håller på och pillar lite med ett eget system som kan kolla backlänkar i sökmotorerna samt håller reda på expire-date på domäner (vart domänen pekar och lite sånt.. det är mera tekniskt inriktad med en touch av SEO). Det kommer att gå att göra rapporter över kvantiteten av länkarna men inte kvaliteten (som det ser ut nu iaf). Det du talar om är ju ett rätt avancerat system som kräver många utvecklingstimmar.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    cabdirazzaqs avatar
    cabdirazzaq cabdirazzaq är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nya Lödöse - den sanna huvudstaden
    Inlägg
    70
    Närmaste jag kan tänka på är nog Brad Callens SEO elite

  4. #4
    Stefan Svenssons avatar
    Stefan Svensson Stefan Svensson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Tackar för svaren. Jag skulle dock gladeligen betala för ett seriöst verktyg som inte bara är ute efter länkbyten vilket många av dem verkar vara.

    SEO elite har jag kollat igenom demo filmerna och de verkar ganska lovande men är osäker hur bra rapport funktioner han har samt att länk värderingen kanske inte är 100. Är det någon som har provat det? Lite små skeptiskt till hans överdrivet "säljiga" sida .

  5. #5
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    Ser med spänning fram emot att höra vilken lösning du hittar.

  6. #6
    Stefan Svenssons avatar
    Stefan Svensson Stefan Svensson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Ja det gör jag med .

    Det är inte helt lätt att hitta ett verktyg som fokuserar på seriös mätning och analys. Jag är lite rookie på SEO men känner att jag vill jobba med det så vetanskapligt som möjligt och om jag skall kunna göra det så behöver jag kunna mäta förändringar över tid och försöka härleda resultat från datan. Inte helt lätt när det är så många faktorer som spelar roll men det blir inte lättare utan ett vettigt verktyg för att mäta och analysera.

    Jag inbillar mig att det skulle vara flera som skulle kunna vara intresserade av ett sådant verktyg för att underlätta seo-vardagen.

    Idag finns många trevliga små webb-verktyg som ger bara en ögonbliksbild men ändå alldeles för lite information vad det gäller värde i form av relevans samt lagring och mining av datan.

    Kanske finns det ett gemensamt intresse av att skapa ett verktyg genom att på ett enkelt sätt skapa en mashup av befintliga webb applikationer och sedan lägga på lite nya grejer.

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Utmaningen i att skapa ett sådant verktyg är enorm av i huvudsak två anledningar. Den första: Antalet faktorer som faktiskt avgör hur du rankas. Den andra: Att dessa faktorer förändras över tiden och att faktorernas betydelse förändras över tiden.

    Lägg därtill att vissa faktorer inte är maskinellt mätbara. Till exempel så använder alla idag msn och yahoo för att mäta inkommande länkar. Sedan applicerar man de resultaten när man analyserar ranking hos Google. Det är av naturen ett "icke vetenskapligt" sätt att mäta. Man kan ju faktiskt ha länkar från sidor som är med i G's index men som inte är med i msn och yahoo.

    Om man istället lägger krutet på att mäta och analysera resultatet (alltså referreringar och konverteringar) enligt konstens alla regler och följer upp detta mot de optimeringar som genomförs, så klarar man sig ganska långt med antingen manuella kontroller mot sökmotorernas index eller mha verktyg som till exempel SEO Quake till mozilla firefox.

  8. #8
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    http://www.seoelite.com/
    http://www.keywordelite.com/
    http://www.affiliateelite.com/

    Jag har studerat delar av detta materialet och det innehåller en del strategiska faktafel ang. seo som man bör ha i åtanke. Jag kommer inte exakt ihåg vad det var nu. jag har studerat stora delar av SEO marknaden på sista tiden och minns inte exakt vad som finns var.

    ****
    Din kravspec ser jag som en intressant utmaning! Jag skulle gärna vilja ta fram ett liknande verktyg.

  9. #9
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    Lägg därtill att vissa faktorer inte är maskinellt mätbara. Till exempel så använder alla idag msn och yahoo för att mäta inkommande länkar. Sedan applicerar man de resultaten när man analyserar ranking hos Google. Det är av naturen ett "icke vetenskapligt" sätt att mäta. Man kan ju faktiskt ha länkar från sidor som är med i G's index men som inte är med i msn och yahoo.
    Jag kan verkligen inte förstå hur det kan bli så populärt. Det är ju ett sjukt trubbigt verktyg / sätt att mäta. Som att peka med hela handen: "Gå dit" - fast byta handen mot en hel världsdel...

    Att folk kan säga att dom kan ta fram effektiva hemsidor på det viset är faktiskt över mitt förstånd! Men det är kanske inte meningen att man ska fatta allt...??

  10. #10
    Sisus avatar
    Sisu Sisu är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av Stefan Svensson
    Tackar för svaren. Jag skulle dock gladeligen betala för ett seriöst verktyg som inte bara är ute efter länkbyten vilket många av dem verkar vara.

    SEO elite har jag kollat igenom demo filmerna och de verkar ganska lovande men är osäker hur bra rapport funktioner han har samt att länk värderingen kanske inte är 100. Är det någon som har provat det? Lite små skeptiskt till hans överdrivet "säljiga" sida .
    Hej,

    jag har använt seo elite ganska mycket och det är ett väldigt bra verktyg, men tyvärr så fungerar inte seo elite för att analysera svenska nyckelordsfraser och hemsidor... Det vill säga programmet är byggt endast för att analysera engelska ord.

    mvh,

    Henrik
    Senast redigerat av Sisu den 2009-01-03 klockan 20:33.

  11. #11
    johjoh68s avatar
    johjoh68 johjoh68 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Eclipse
    Jag kan verkligen inte förstå hur det kan bli så populärt. Det är ju ett sjukt trubbigt verktyg / sätt att mäta. Som att peka med hela handen: "Gå dit" - fast byta handen mot en hel världsdel...

    Att folk kan säga att dom kan ta fram effektiva hemsidor på det viset är faktiskt över mitt förstånd! Men det är kanske inte meningen att man ska fatta allt...??

    Svaret på Stefans oEclipse frågeställning på Bernt Johanssons påstående att manuellt arbetet göres bäst är nog att inte jobba med ett verktyg utan flera verktyg som automatiserar delar av den viktiga manuella process som Bernt Johansson pratar om i ett tidigare i denna tråd. Jag är övertygad om att de flesta proffs här har just detta. Verktyg som vart och ett automatiserar vissa utvalda delar av denna viktiga manuella proffs process.

    Om man har 10 olika vektyg som vart och ett fokuserar på sin delbit är det lättare att uppgradera dessa över tid. Vissa skall efter ett tag uteslutas och vissa kommer till. I SEO arbetet rent system tekniskt ser jag det som ett modulärt verktyg med sina moduler utbytbara vore det bästa tillväga gångssättet Ett open sourc eprojekt inom området kanske vore det bästa?

    Joomla, Wordpress och DotNetNuke har alla det här modulära tänket som gör att modulerna inuti kan utvecklas inom sina egna "liv" och till slut har man verktyg som är rätt smått fantastiska

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)