Resultat 1 till 13 av 13

SEO för Webbutiker steg för steg

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag vill göra en tråd där man samlar tips för små webbutiker som inte har möjlighet att köpa in SEO.

    Jag lade tråden här dels genom att länkbyten är en grundläggande och mycket kraftfull teknik men mycket viktigare för bibehålla kontroll. Jag är inte SEO-konsult och det är väldigt viktigt att en tråd för webbutiker inte modereras av en SEO-konsult.

    Ett tidigt arbete bör givetvis vara nyckelord. Jag har inte berört det här. Det finns bra trådar om det och jag tänker att vi istället samlar en länklista till dessa trådar i slutet av postningen med tiden. Nyckelord är ju också speciellt genom att det ställer krav på ämnes- och verksamhetskompetens.

    Postningen nedan får i alla fall tillsvidare ses som ett draft som vi kan bygga på tillsammans:

    1) I ett första steg har jag försökt skapa en struktur som jag hoppas går att bygga på och som inte utan allt för stort besvär tillåter att den görs om.

    2) En del har lämnat tomt. Det fyller vi på.

    3) Massor av tekniker, d.v.s. punkter, fattas. En del känner jag till men lika mycket är säkert sådant som jag inte kan. Var inte rädd för att dela med dig.

    Att dela med sig och SEO-konsulting
    Det kommer alltid finnas utrymme för SEO-konsulter så länge sökmotorer finns. Man ska inte vara rädd för att dela med sig av konkret teknik. Det visar att man faktiskt kan något och inger förtroende.

    Även om vi här lyckas göra en komplett lista på allt som en webbutik kan göra när det kommer till SEO finns fortfarande behovet av SEO-konsulting: Det tar tid, att få inlänkar kräver ett givet handlag, nätverk är viktigt o.s.v.

    Det vill säga tror jag att SEO-konsulter vinner mer på att dela med sig.

    SEO FÖR WEBBUTIKER STEG FÖR STEG

    1. On-site
    Optimering som man gör på webbplatsen. Praktiskt kan vi dela in det arbetet i tre delar:

    1.1. Grundläggande arbete
    Det grundläggande arbetet syfte är att göra det enkelt för en spindel att hitta och begripa en webbplats.

    För grundläggande arbete finns det handledningar på nätet. Jag ber om förslag på bra sådana att länka till det här:

    Vad skiljer en bra webbshop från en dålig?
    Lindqvist.com (som ju är medlem i forumet). Tar bl.a. upp frames och internlänkning.

    Vid sidan om länkar till handledningar tänker jag att vi strunta i det här. Det är trots allt väl dokumenterat på andra platser.

    1.2. Taggning
    Taggning bekräftar att ett givet stycke information handlar om vad det ger sken av att handla om.

    Taggning handlar om att givet det förtroende som du har för webbplatsen beskriva vad ett givet material på webbplatsen handlar om. Enkel taggning inkluderas i 1.1. och där har vi sådant som sitemap, namngivning av sidor, h1-tagg o.s.v. Detta ingår i "Grundläggande arbete".

    Här dokumenterar vi istället avancerade taggningstekniker.

    1.2.1. Taggning via subdomän.

    1.2.2. Kontinuerlig taggning.

    1.2.3. Diskret intern taggning.

    1.2.4. Externa taggningstjänster.

    1.2.5. Taggning via inlänk.

    1.3. Utlänkar
    För Google är länkar väldigt viktigt. Det avser både inlänkar (till webbplatsen) och utlänkar (från webbplatsen). Det vanliga för webbutiker är att man samlar utlänkar på en given sida. Vilket värde det ger har jag svårt att avgöra (ge gärna information här) men troligen kan det:

    1.3.1. Indirekt beskriva vilket ämnesområde som hela webbplatsen handlar om.
    1.3.2. Begränsa PR förlust till det PR som förs till den sida som utlänkarna samlas på.

    Webbutiken vill dock vanligen ranka på flera nyckelord för respektive produkt. Sedan länge avgörs rankning till ganska stor del av utlänkarna. Värdet av en inlänk tenderar att smetas ut på webbplatsen, d.v.s. får du ankartexten X till sidan Y(1) bibehålls en viss andel av värdet av inlänken även till sidan Y(2) som är taggad på X.

    För utlänkar har jag inte sett det. Snarare vill man ha den relevanta utlänket givet nyckelordet X på den sida som man vill ska ranka på X.

    1.3.3. Den produkt vi vill ska visas från vår webbplats när någon söker på X ska ha den relevanta utlänken för X.
    1.3.4. Genom att ge sidan för produkten som ska visas från webbplatsen när någon söker på X en för X relevant utlänk går vi också upp i ranking.

    2. Innehåll
    Google analyserar vid sidan om interna och externa länkar just texten på sidan. Av det ges att varje text på webbutiken är viktig. Hur Google uppfattar texten som beskriver en produkt är viktigt.

    Här behöver vi alla bidra för att fylla på. Vad är viktigt när en produkt beskrivs i text?

    3. Inlänkar

    3.1. Länkkataloger
    Listning i en länkkatalog visar att webbutiken uppfattas som seriös av länkkatalogen. Vidare kategoriseras webbplatsen av länkkatalogen.

    Länkkataloger är inte avgörande eller särskilt starka med Google.se. Likväl har de ett tydligt och som jag uppfattar det ganska väl definierat värde.

    3.1.1. Välkänt seriösa länkkataloger med ett bra PR kan användas initialt när webbutiken är ny. Dessa ger ett allmänt "förtroende" för webbutiken. Bland dessa länkkataloger finns bl.a.
    katalogen.kthnoc.se
    www.lankcentrum.se
    www.kvalitetskatalog.se
    m.fl.

    För att få ut det maximala värdet krävs dock att man tänker igenom saker och ting. Särskilt avser det nyckelord som webbutiken vill ranka på:

    3.1.1. Nyckelord i ankartext är viktigt. Vill webbutiken ranka på produkten X med sökordet X ska registrering i länkkatalog optimalt gå till den sida där produkten X beskrivs med X i ankartexten.

    3.1.2. Är registrering en djupinlänkning direkt till mest relevanta sida avseende X är värdet tydligt högre än om det går till första sdian.

    3.1.3. För respektive nyckelord bör olika typer av kataloger mixas.

    3.1.4. En länkkatalog med hyggligt högt PR ger ett värde för nyckelord X i denna mix. Exempel är bl.a.
    katalogen.kthnoc.se
    www.lankcentrum.se
    www.kvalitetskatalog.se

    3.1.5. 5 - 10 länkkataloger med ett lägre PR som också ger X i ankartext kompletterar och ger ett konkret värde. Där bör följande tråd vara intressant:
    http://www.seo-forum.se/laenkbeten-f...a-ponting.html

    3.1.6. I denna mix har länkkataloger med temasidor ett tydligt värde. Beskriv tydligt på temasidan vad produkten handlar om. Utnyttja H-taggar m.m. Exempel på sådana kataloger inkluderar:
    SMPosition.com
    Allaboutlinks.com
    katalogen.nyfikenvital.org.
    Svenskalinks.se
    m.fl.

    3.2. Bloggar
    Bloggpostningar som länkar till webbplatsens huvudsida ger ett värde åtminstone representerat av det PR som överförs. Bloggpostningar till en produkt ger åtminstone det PR som överförs och troligen något konkret mer.

    Att söka länkar från bloggar bör det finnas flera trådar om redan. Posta gärna förslag på dessa.

    3.3.Länkbyten
    Det är populärt att prata ner länkbyten men detta är en av de mest kraftfulla SEO-teknikerna som finns. Det avser inte minst 1 - 1 byten när de sker på rätt sätt.

    Teorin bekom länkbyten är att man givet sin egen trust introducerar någon annan för Google och denna gör det samma för dig. Olika typer av länkbyten är väl beskrivna i:
    Länkbyten

    För att ett 1 - 1 ska bli bra bör följande vara viktigt.

    3.3.1. Du bör länka seriösa sidor som tillför ett mervärde för läsaren.

    3.3.2. Du bör länka från den mest relevanta sidan givet nyckelordet. I det lägger även 1.3.3. d.v.s. att en utlänk givet nyckelordet ska placeras på den sida som vi vill ska ranka.

    3.3.3. En inlänk bör optimalt komma från en sida med högt PR och som handlar om nyckelordet X. Vid 1 - 1 byten om valmöjlighet ges bör relevans tas för PR.

    3.3.4. Det du länkar till givet att det har relevans för X skadar dig inte utan gynnar dig. Dock ges ett något större värde givet X om inlänken rankar.

    3.4. Artikelbanker
    Precis som för länkkataloger är länkarna redaktionellt kontrollerade. Förutom det är en större text också redaktionellt kontrollerad. Värdet bör därför vara jämförbart eller större än länkkataloger.

    Hänvisar tillsvidare till:
    Artikelbanker på rätt sätt

    4. Trafik
    Trafik ger möjlighet till inlänkar och givetvis ger trafik möjlighet till försäljning.

    Särskilt värdet av att visa upp sajten och få inlänkar bör vara intressant för seriösa webbplatser. Normalt är det ju så att när man rankar på ett nyckelord flyter det in spontana inlänkar i någon given hastighet.

    Här finns flera trådar som bör vara intressanta:

    Sociala nätverk (rekommenderas)
    Flickr (rekommenderas)
    Metoder för trafik vid sidan om sökmotorer (rekommenderas)

    Kan kanske ge något:

    Bannerbyten
    E-postutskick
    Gratis annonsering

    NYCKELORD
    Den här tråden berör inte nyckelord. Och nyckelord är tycker i alla fall jag väldigt svårt.

    Här samlar vi bra trådar som handlar om nyckelord:
    Matt Cutts bekräftar: nyckelord i URL hjälper
    Domännamnets betydelse vid optimering, en ministudie

    Men posta fler bra trådar. Jag vet att det finns fler bra trådar men jag hittade dem inte när jag sökte. Var inte rädd att posta en tråd som du själv startat!

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Skitbra, kommer läsa det mer nogrannare sedan.

    Tycker en länk till Nikkes artikel om detta passar bra här:
    http://www.lindqvist.com/b/vad-skilj...-fran-en-dalig
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Skitbra, kommer läsa det mer nogrannare sedan.

    Tycker en länk till Nikkes artikel om detta passar bra här:
    http://www.lindqvist.com/b/vad-skilj...-fran-en-dalig
    Perfekt.

    Och jag tror inte ni ska vara rädda att dela med er med information trots att ni lever på att sälja SEO.

    Tvärtom tror jag att SEO-konsulter som delar med sig inger förtroende och får uppdrag från kunder som saknar tid eller möjlighet att själva sitta och dona med sådant här.

  4. #4
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Innehåll:
    Var övertydlig, ge mer information än vad som i många fall kan tänkas nödvändigt. Ange t ex längd, bredd, volym, instruktioner (ta inte för givet att kunden vet hur och när man använder en produkt).
    Ge exempel på när något är användbart och när det inte är det - gör efterforskningar för varje produkt. Ju mer text desto bättre. Samtidigt ger du kunden möjligheten att visualisera produkten.
    Detta ökar chanserna att synas på sökmotorerna på olika sökfraser (kombinationer av olika ord t ex mått, färg, funktion mm).

    Inlänkar
    En del leverantörer och tillverkare länkar till återförsäljare.
    Kontakta dessa och fråga. Kvalitén (t ex PageRank eller användarvänlighet) på leverantörs- och tillverkarsidor kan skilja sig mycket men får du in en länk så är den relevant för ditt område.
    De leverantörer och tillverkare som jobbar aktivt med sin hemsida kan även ge kvalitativ trafik som leder till avslut.

    Utlänkar
    Har du möjlighet att presentera olika leverantörer, tillverkare eller varumärken på enskilda sidor så gör det. Samla produkterna från en viss leverantör på en sida tillsammans med information om leverantören/tillverkaren/varumärket samtidigt som du länkar till leverantörer, tillverkare eller varumärken.
    Detta ger goda möjligheter att ranka bra i sökmotorerna om någon söker efter ett visst varumärke.

    Nyckelord
    Länkar:
    SEO för en webbutik och försäljningen (sammandrag och diskussion kring följande undersökning: )

    Sökmotoroptimering av en webbshop och sökordsrelevans för försäljningen (ovanstående undersökning i sin helhet)

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Bra fakta whyld!

    Väntar tills på måndag eller tisdag med att bygga in på postningen och ser vad som mer som kommer.

    Något jag har tänkt på kan vara bra att ta med är inspirationssajter. Ett exempel där som jag tycker är bra gjort är Kelkoo.

    Kelkoo är en prisjämförelsesajt som ägs av Yahoo. Likväl är de väldigt lika med hur en webbutik kan se ut och är konstruerad för att ranka. Några intressanta detaljer med Keelko är:

    1) De är inte strikt hierarkiska utan *varje* kategori taggar flera andra kategorier (kontinuerlig taggning kanske man kan kalla det). Ett exempel kan man se här:
    http://www.kelkoo.se/b/a/c_110101_datorer.html
    Där "Bärbara datorer från Dell" och "Stationära datorer från Dell" också taggas. Viktigt när man arbetar med det är relevans vilket jag har noterat genom att vi arbetar på samma sak med våra artiklar. En artikel t.ex. om tranbär kan ju tagga huvudsidan om C-vitamin.

  6. #6
    Jacob Jarnvalls avatar
    Jacob Jarnvall Jacob Jarnvall är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    167
    Någon annan som har något intressant att dela med sig av i denna mycket användbara tråd (för oss småföretagare med begränsad budget)?

  7. #7
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Innehåll:
    Något man inte ska underskatta är tillverkarens eller leverantörens vilja att hjälpa till med ytterligare information.
    Många gånger kan det vara värt att jämföra din leverantörs uppgifter om en produkt med tillverkarens information. Dessa kan ibland komplettera varandra då information som tillverkare ger ibland inte finns hos leverantören och vice versa (har antagligen att göra med vad som känns viktigt i betraktarens ögon).

    Skulle en kund höra av sig med frågor gällande en produkt; Få fram ett svar (kontakta leverantör, tillverkare, gör egna utvärderinga mm) och lägg sedan till svaret i produktbeskrivningen. På så sätt får du en dynamisk beskrivning som i många fall är unik för just din sajt.

    Media/Bilder:
    Något som jag märkt på senaste tiden är att allt fler tillverkare börjat lägga upp sina bild- & mediaarkiv mer publikt. Hos visa har vem som helst tillgång till arkiven och hos vissa måste man registrera sig och bli godkänd.
    I media- & bildarkiven kan du ofta få tag på bättre bilder än de du får direkt från din leverantör (frågar man sin leverantör om högupplösta bilder hjälper de ofta till med att skaffa det, dock brukar detta vara lite mer tidskrävande både för dig och din leverantör). Ju bättre bilder desto bättre produktbeskrivning.

    I arkivet finns ibland också information om produkterna. Samt ytterligare bilder som t ex kan beskriva en funktion, produkten från olika vinklar mm - mer information halt enkelt, vilket vi gillar.
    Glöm inte lägga in beskrivande alt-& title-taggar på bilderna bara annars förlorar de mycket värde för sökmotoroptimeringen.
    Senast redigerat av whyld den 2007-05-22 klockan 23:28.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ja och man kan också tänka sig att de kan länka till återförsäljare. Generellt tycker jag att det är för lite sådant. Generalagenter o.s.v. bör ju optimalt länka till alla som säljer produkten. Också tycker jag att sigillmärkningar (Ekologiskt odlat, Rättvisemärkt m.m), bör länka till distributörer och återförsäljare.

    Alla vinner på detta:
    1) Tillverkare / sigill pekar ut och gynnar aktörer som bygger framgång.
    2) Sökmotor får tillförlitlig länkinformation som distingerar spam från riktiga samarbetspartners.
    3) Säljaren får extra kraft.

  9. #9
    JonasHs avatar
    JonasH JonasH är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    20
    Jag tycker den här tråden var toppen!

  10. #10
    Vindviljas avatar
    Vindvilja Vindvilja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    30
    Bra tråd. Precis vad jag letade efter.

    Angående att leverantörer inte vill länka till återföräljare så tycker jag att det är så skumt. Jag har sett på flera av våra leverantörer att de har med adress och telefonnummer, man aldrig länkar. visst är det skumt? Undras vad de är så rädda för? Det som irriterar mig mest är när de skriver "ring oss för information om återförsäljare". Vem gör det i dagens läge? Har man gått in på deras hemsida så nog vill man fortsätta att "vara cyber" inte plocka upp telefonen om man inte bara måste. Jag tror snarare att potentiella kunder struntar i det iså fall och letar själva på nätet.

  11. #11
    Maxs avatar
    Max Max är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    178
    En tråd värd massor av guld och silver, all ära åt dig hans99!
    Den ska följas och bokmärkas samt användas av mig!

    Har alltid varit lite osäker med webbshoppar

    mvh

  12. #12
    Jan Sandahls avatar
    Jan Sandahl Jan Sandahl är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    174
    Hans, du är oförbätterlig. Var du hittar energin vet jag inte, men jag är tacksam för att du gör det!

    Max: Du vet väl att man kan öka någons rykte genom att klicka på våg-ikonen (för t ex Hans99?)

  13. #13
    Sexleksakens avatar
    Sexleksaken Sexleksaken är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1
    Strålande information!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)