Resultat 1 till 12 av 12

Vilka kataloger är måsten?

  1. #1
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag har i dagarna blivit ombedd av ett företag, att som tredje part offerera tjänsten att handa ett större svenskt företags katalogannonsering.

    Naturligtvis kommer närvaro på de viktigaste öppna länkkatalogerna att ingå i offerten, liksom försök till placering av olika tjänster i olika kategorier i DMOZ.

    Men det som kunden har för ögonen är snarast annonsering på Eniro, både landsomfattande och regionalt. Altså inte alls det som vi i första hand tänker på när vi pratar om kataloger.

    I mina ögon så är de enda seriösa aktörerna på marknaden, där man köper annonsering, Eniro, Hitta.se och Yahoo. Ingen av de övriga känns som om de har tillräckligt med besökare och sökningar.

    Vad tycker forumet? Det här området är lite nytt för mig som tidigare nästan uteslutande pysslat med ren sökmotormarknadsföring.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Inom ren sökmotoroptimering är ju länkar från kataloger mest intressant för att öka länkpopularitet och även en del trust som enligt mig man får av en DMOZ listning. Man får knappt några besökare får dessa ställen.

    Annonsering för besökare är mer PPC-marknadsföring och där tycker jag man lämnar sökmotoroptimering.

    Jag hjälper en kund med AdWords och det med PPC är som en värld för sig ... jag är alltså lekman inom det området.

    Kanske någon annan här kan detta bättre?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Adams avatar
    Adam Adam är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    9
    Har använt mig av AdWords för en av mina sidor och har egentligen bara positiva erfareheter av det. Relevant trafik till hyfsat billigt pris. Priset givetvis beroende av vilka sökord du vill köpa in dig på. Det kräver också att du håller dig uppdaterad på vilka priser som gäller varje dag eller iaf varje vecka då det kan variera kraftigt beroende på konkurrens.

  4. #4
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Med katalogtjänster menar jag här inte PPC-kataloger, AdWords eller liknande, utan främst motsvarande telekataloger på webben.

    Har nu bestämt mig för att främst hålla mig till Eniro.se och Hitta.se. Eniro har visserligen ett väl snårigt produktutbud men används av många.

    Hitta.se håller nu på att gå ikapp och har ett mycket väl avgränsat produktutbud. Intressant för SEO är att deras bildbanners och länkar är äkta länkar utan räkning eller re-direct av något som helst slag.

  5. #5
    Artamuss avatar
    Artamus Artamus är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    64
    Blev erbjuden att annonsera i svaret.se som används av DI Expressen och GT. Har inga uppgifter på storlek etc.

    edsa.se har tjänsterna Företagsfakta och lokaldelen m.fl.
    Senast redigerat av Artamus den 2006-06-12 klockan 00:28.

  6. #6
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Svaret är så konstig på något sätt. Det hela andas väldigt mycket 90-tal.
    Man gör en produkt som är lite sämre än konkurrenternas, men låtsas inte om det, utan maskerar det hela bakom en uppsättning irrelevanta funktioner.
    Smått chockerande med grafiska banners i sökresultaten.

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Eniro har flest användare- och är den största aktören helt klart. Hitta.se är också bra men där kan jag tänka mig att klickfrekvens och sådant är sämre, av egen erfarenhet.

    Svaret.se kan vara värt ett försök om kunden vill det. Själv hade jag dock aldrig försökt med svaret, det är precis som du säger Nikke att svaret de facto är mycket sämre än konkurrenterna.

    En annan plats som kan vara intressant är lokaldelen. Finns ju en hel del möjligheter där också.

    Det är mina tips...

  8. #8
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    För att erbjuda hjälp med google adwords måste man vara certifierat ombud vad jag förstått, eller?? Tror inte det är vidare lönsamt att annonsera på eniro, men det är min gissning. tror istället mkt mer på google adwords i så fall!

  9. #9
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Festligt egentligen...

    Den här tråden visar hur spretig katalogmarknaden är.

    Några ser Hitta, Enikro, Lokaldelen, Svaret som just telefon- och branschkataloger. Andra som PPC-annonsering och jag försöker hitta en koppling mellan telefonkatalogen och en länkkatalog (som Hitta blir).

    Apropå trafiken på Eniro. De är störst, men de vill inte redovisa hur del av trafiken som verkligen är på just telefonkatalogdelarna eller webbsöket. Kom ihåg att de även har en köp-och-sälj och privatpersoner...

    Jämför med Hitta som bara har katalogdel:
    http://www.resoner.nu/swetop.asp

  10. #10
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Det finns inga måsten.

  11. #11
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Nikke, det ska också sägas att även dåligt genomförd SEO nästan alltid levererar mer trafik än en 300 000 kronors Eniro-katalogregistrering på webben.

    Om du ska köpa av Eniro så råder jag dig att köpa PPC. Hellre betala 10 kronor klicket för deras sponsrade länkar än en massa tusenlappar för ett tjugotal klick. ;-)

    Eniro bygger väldigt mkt av sin försäljning på sitt varumärke och väldigt lite på de faktiska resultaten tyvärr.

  12. #12
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag skulle nog aldrig ställa Eniro, Hitta et al mot en sökmotoroptimering. Min fråga rör sig mer om merförsäljning. Om nu kunden absolut vill ligga väldigt brett på Eniro och Hitta så vill jag kunna erbjuda dem att genomföra mediaköpet.

    Jag har sedan jag ursprungligen ställde frågan kommit fram till att det nog faktiskt finns en stor målgrupp som först söker på Eniro och en annan som alltid börjar på Hitta. Jag har försökt få fram siffror på hur stor del av Eniros sökningar som verkligen försiggår från deras företagsregister, men de levererar väldigt skev statistik.

    Enligt Resoner-siffrorna, där Eniro listar alla unika besökare, så ser det ut som om Hitta.se kommer att gå om i början av nästa år om ingenting väldigt oförutsett inträffar. Men någon annan aktör av rang verkar vara omöjlig att hitta.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på engelska sökmotorvänliga kataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 16:52
  2. Amerikanska kataloger?
    Av Marcus Nilsson i forum Kataloger
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 10:36
  3. Vilka alternativ för E-handelslösning??
    Av Bmwpower i forum Optimering
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 10:13
  4. Kataloger med hög PR
    Av coffeeshop i forum Kataloger
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 13:47
  5. Internationella kataloger
    Av hans99 i forum Kataloger
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 16:30