Resultat 1 till 16 av 16

Idé för att få fler forummedlemmar

  1. #1
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Hej,

    Jag vet inte om det här är en idé för seo-forum.se, men den är lite intressant ändå, speciellt etiskt. Är det fullt ut etiskt så vore det ju en idé även för detta forum som rankar högt i sökmotorerna på div. begrepp.

    BAKGRUND
    Har någon annan, precis som jag, gjort en sökning i sökmotor och fått upp ett svar som ser riktigt, riktigt intressant ut och som pekar till sajten webmasterworld.com? Sök t.ex. på webmasterworld och seo och något mer, exempelvis php.

    1. Som ni ser direkt i sökmotorn så är artikeln/foruminlägget inte cachat av sökmotorn. (Dvs man kan inte läsa det utan att gå till sajten.)
    2. När man själv klickar in sig på inlägget så får man inte se det utan ombeds bli medlem. (Vilket i detta fall kostar pengar.)

    Det här är ju ett "intressant" sätt att få medlemmar...

    Ännu mer intressant blir det om vi drar ut det här resonemanget ytterligare, dvs konsekvent visar en annan sida för sökmotorn än för vanliga besökare. Är inte detta något som brukar betraktas som oetiskt?

    Som besökare vet jag inte om den sida som webmasterworld.com har är intressant eller ej, jag vet bara att sökmotorn tror det, och crawlern har fått en annan version av sidan än vad jag fått.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Helt klart intressant!

    Jag gjorde något sådant för SEO-forum för att pusha en åsikt som jag har. Jag länkade helt enkelt in en kontroverisell tråd om DMOZ. Gick upp till 4 på DMOZ.

  3. #3
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Jag skulle avråda från något sådant.
    Stör mig själv extremt mycket på just sånna lösningar.
    Får snarare de oregistrerade besökarna att få en negativ syn på sidan.
    Är sidan öppen så är den öppen.
    Är den stängd så är den stängd.

    Finns andra ställen att hitta sina svar på än sidor som kräver registrering eller andra "jobbiga" saker...

    Det är så jag ser det i alla fall.

    En sak jag gjort på ett av mina forum är att visa annonser för de som inte är inloggade. Kan inte säga att det gett mycket effekt men sen är det svårt att utvärdera iom att det är ett ganska litet forum.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Metoden behöver inte kräva registrering. Inte heller behöver man ju konstruera intressanta inlägg. Det räcker egentligen att identifiera ett intressant inlägg med sökpotential och införskaffa lite inlänkar till det.

  5. #5
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    David,

    Det jag egentligen menade med:
    "Det här är ju ett "intressant" sätt att få medlemmar..."
    är att jag tycker det är tveksamt.

    Det här är ett mycket tydligt exempel på fenomenet att visa en sida för sökmotorn och en helt annan för besökaren. De flesta gör mindre tydliga exempel, kanske staplar keywords i sökmotorversionen eller så, vad vet jag. Jag ville ändå peka på fenomenet som just nu florerar.

    Personligen tycker jag att det här borde vara något som sökmotorn på sikt rensar bort helt (straffar), det är ointressant för besökaren att mötas av en sida när den som indexerats är en helt annan.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ah jag missuppfattade metoden som du beskrev. Att pusha intressanta trådar som besökaren kan läsa så att de syns bra i sökmotorerna bör ju däremot vara en bra metod som inte är tveksam.

  7. #7
    cabdirazzaqs avatar
    cabdirazzaq cabdirazzaq är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nya Lödöse - den sanna huvudstaden
    Inlägg
    70
    Ännu mer intressant blir det om vi drar ut det här resonemanget ytterligare, dvs konsekvent visar en annan sida för sökmotorn än för vanliga besökare
    Är inte det en mild variant av cloaking?

  8. #8
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Jag tycker det är väldigt tveksamt.
    Går emot den gamla regeln:
    "Visa samma sak för sökmotorn som besökaren ser."

  9. #9
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det är inget detta forum kommer att göra.

    Jag tror på ett bra innehåll, då kommer medlemmar automatiskt.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  10. #10
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Jag tycker det är cloaking, och inte speciellt etiskt korrekt att visa olika saker för olika besökare.

    Vi får väl se vad google säger om saken, nu har jag rapporterat det. Google säger själva:
    "Kvaliteten på våra resultat och allas sökerfarenheter försämras när någon försöker lura (spamma) vår sökrobot med hjälp av dold text, text som visas enkom för sökroboten eller öppningssidor. "

  11. #11
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Det är inget detta forum kommer att göra.

    Jag tror på ett bra innehåll, då kommer medlemmar automatiskt.
    Bra sagt, men håll med om att det vore snyggt att göra en påstötning om medlemskap till alla som dyker in via sökmotorn, om man nu kan göra det på ett etiskt sätt?

  12. #12
    Freds avatar
    Fred Fred är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Oxford, UK
    Inlägg
    63
    Helt klart intresant...
    en annan sak som ar intresant ar att det INTE kostar pengar att bli medlem i webmaster world...

  13. #13
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Jag ser det som cloaking i alla fall.
    Stänger generellt sådana sidor direkt. De gånger jag varit lite mer angelägen har jag kikat i Googles cache i stället - men det brukar vara mest sopor där så de som bara visar sina forum för Google och medlemmar kanske har orsak?

    Jims statement följer min övertygelse. Är man bra behöver man inte tramsa.

    Kan också vara en kulturfråga. Hade mycket diskussioner med en säljkille i ett tidigare jobb.
    Han ville stänga in det mesta så folk som ville veta något tvingades ringa honom. Själv satt jag och letade leverantörer och gallrade automatiskt bort de som inte hade tillräcklig info på hemsidan. Hade inte tid att prata med säljare som bara kanske hade det jag behövde.

    Vi landade väl i "agree to disagree" och stängde in vissa djupare saker bara. Som jag släppte 1-2 år senare när han slutat.

  14. #14
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Att man visar ett innehåll för Google och ett annat för besökaren är inte acceptabelt. Har varit sugen på att rapportera dem under en längre tid. Jag tycker det är konstigt att inte Google har gjort något åt saken än.
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  15. #15
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Sen kan man ju fråga sig om "är fler bättre". Särskilt om det är massa random besökare som dyker upp från google. Bästa källan för rekrytering till detta forum måste väl vara andra befintliga forum där det finns en besökarskara som vill ha mera av just SEO.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  16. #16
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    FredrikMH -
    Jag håller med om att det är konstigt att inte Google gjort något åt ett så uppenbart fall av "visa sökmotorn en grej, alla andra något annat". Det gör ju att man börjar fundera över vad som kan förekomma egentligen. Det är inte alla sökord som analyseras lika mycket som carcasher precis, så på vissa begrepp kan man nog hitta en hel del märkligheter som Google totalt missat.

    Hjalmar -
    Jag har tyvärr råkat blanda två ämnen i samma tråd. Det ena, som jag började med, var om idén jag beskrev var en god idé för att få medlemmar, men allteftersom diskussionen löpte på så blev jag alltmer övertygad om att man inte bör försöka tvinga in folk som medlemmar genom att manipulera så att sökmotorn och besökaren får olika sidor.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Registrera för fler än ett år i taget?
    Av robbanf i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 08:15
  2. Fler länkar i signatur
    Av Maccke i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 16:02