Resultat 1 till 7 av 7

Vänliga hälsningar!

  1. #1
    TStones avatar
    TStone TStone är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Är av många skäl glad att finna detta forum.

    Jag jobbar som trollkonstnär, och har haft en rätt bra sida sen 1997 då jag (för den tiden sett) gjorde en rätt grundlig sökmaskinsoptimering, plus att jag hade både humoristiska och intressanta artiklar som "länkbete". Låg i flera år bland topp5 på samtliga söktermer som relaterade till mitt yrke, trots att jag hade en hopplös sidadress (underliga tecken och siffror, typ ~w-52256 etc.).

    Tyvärr blev jag försatt ur spel för ett par år sedan (drogs in en en mardröm pga en vän som visade sig ha borderline personlighetsstörning), och min sida hann bli raderad innan jag kom på fötter igen. Så nu är det ett helskotta att lyckas återfå samma positioner som innan, då det nu ligger mindre meriterade kollegor på dessa positioner - samtidigt som det fortfarande ligger en massa inlänkar överallt till min gamla, försvunna, sida.
    Först nu har jag, under ett bättre domännamn, börjat göra en ny sida. Den ser fortfarande anskrämlig ut, men det jobbas på den varje dag.

    Så här kommer det att lusläsas ordentligt, för sidan behöver en ordentlig boost till att börja med (sen kommer tillväxten funka av sig själv).

    Har en del frågor och undringar.
    -Har bl.a. skaffat ett gäng extra domännamn innehållandes åäö, eftersom Loopia gav bort sådana gratis - vilka jag ännu inte riktigt vet vad jag ska göra med.

    -En bekant och kollega har använt sig av nån slags gray-/blackhat konsult för att lägga sig på topp i Google. (Om det är rätt term, vill säga. Hans sida ligger länkad från sajtmapsidor, med nyckelordsspäckade ankartexter, hos ett orimligt stort antal småföretag som knappast skulle lagt ut sådana länkar själva). Vill gärna lägga mig snäppet över, med mer acceptabla metoder. Om nu det alls går.

    -Min sida kanske är svår att optimera, eftersom den inte är så hårt nischad, utan är rätt bred för att vara inom ett så smalt område. I första hand fokuserar den på mig (personen), i andra hand om de yrkesmässiga detaljerna, i tredje hand om konstformen jag är yrkesverksam inom. På kort sikt är nog det en nackdel, men jag är tämligen säker på att det ger mer långsiktiga positiva effekter.

    ...den typen av undringar kommer jag ha framöver. Än så länge svär jag fortfarande ve och förbannelse över Joomla CMS, PHP-programmering, javascriptkonflikter och frustrerande CSS-trassel

    Det finns dock en fråga som jag behöver få ett grepp om rätt snart. Hittills har jag aldrig funderat så mycket på hur folk hittar mig, eftersom det skött sig själv under så många år. Men jag tror jag behöver klura lite kring det nu...
    Om någon via jobbet får i uppdrag att leta fram underhållning till ett event, eller till en bankett - vad kan man då tänka sig att de söker på?

    Vänligen,
    Tom
    (Om nån är nyfiken på vad jag sysslar med - sök på ordet "warpsmith" på YouTube )

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej Tom och välkommen!

    Jag är säker på att du kommer ha mycket nytta av att spendera tid här. Angående dina frågor så är det bättre du ställer dem i separata trådar. Om du inte vet vilken sektion så gissa bara så flyttar jag om det behövs.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    TStones avatar
    TStone TStone är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Tack Jim.

    Frågorna dyker upp framöver, på lämpligare ställen.

    -Tom

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Hej och välkommen TStone. Intressant med en trollis i gänget

    Jag har kontor i nära anslutning till Peter Varg, om du har hört talas om honom. Han har satt upp en show i Piteå under hösten/vintern. Magic & Miracles.

    Det som slår mig när jag läser din story är följande: Du säger att det ligger kvar länkar till din gamla site, hur många är dessa? Och vilken var din gamla adress? Om du kan få kontroll över din gamla siteadress igen så kan du återanvända dessa länkar för att få tillbaka en del av det du hade innan, i alla fall i länkkraft räknat. Detta blev lite off topic, men du kan ju alltid PM:a mig med uppgifterna om du inte vill svara i trådan här.

    Hoppas att du ska trivas i forumet.

  5. #5
    TStones avatar
    TStone TStone är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Jag har kontor i nära anslutning till Peter Varg, om du har hört talas om honom. Han har satt upp en show i Piteå under hösten/vintern. Magic & Miracles.
    Jodå, Vargen är bekant!
    Hälsa och gratta honom. Har tyvärr inte haft tillfälle att åka upp och se showen.
    Det som slår mig när jag läser din story är följande: Du säger att det ligger kvar länkar till din gamla site, hur många är dessa? Och vilken var din gamla adress? Om du kan få kontroll över din gamla siteadress igen så kan du återanvända dessa länkar för att få tillbaka en del av det du hade innan, i alla fall i länkkraft räknat.
    Jag vet inte riktigt hur många, eftersom de gradvis håller på att försvinna, men just nu verkar det vara från ett 60-tal olika domäner. Plus från ett gäng gamla dmoz-kloner. Min gamla adress var en sån där krånglig home.swipnet.se adress, och nog rätt svår att återfå.

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Kul med en trollkonstnär som sagt! Har en kompis som är riktigt duktig, dock inte i din klass troligtvis... Än i alla fall (han är bara 17 år så).

    Lycka till med din sida, ser fram emot att hjälpa dig framöver.

  7. #7
    TStones avatar
    TStone TStone är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Kul med en trollkonstnär som sagt! Har en kompis som är riktigt duktig, dock inte i din klass troligtvis.
    Är han duktig, så känner jag honom förmodligen. Vad heter han?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hälsningar från Kina
    Av LaoWang i forum Introduktion
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 13:10