Resultat 1 till 4 av 4

Resultatet utan adressbörjan/-slut?

  1. #1
    TStones avatar
    TStone TStone är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    I vissa fall kan man (i Firefox) skriva in en adress utan början (www) och utan slut (.se, .com..etc.) i browserns adressfält och ändå hamna rätt, medan man i andra fall blir redirectad till Google.

    T.ex. skriver man endast "houdi" eller "seo-forum" i adressfältet, trycker enter, så hamnar man på önskad sida.

    Skriver man däremot "hakanberg" eller "jimwestergren", så hamnar man hos Google.

    Vad kan dessa skillnader bero på, och kan man göra något för att ändra det?

  2. #2
    robbanfs avatar
    robbanf robbanf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Trycker du bara enter antar den att du ska till .se (om du har svensk version). För att hamna på .com så behöver du hålla in Ctrl när du trycker enter. Shift för .net och Ctrl-Shift för .org.

  3. #3
    TStones avatar
    TStone TStone är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Citat Ursprungligen postat av robbanf
    Trycker du bara enter antar den att du ska till .se (om du har svensk version). För att hamna på .com så behöver du hålla in Ctrl när du trycker enter. Shift för .net och Ctrl-Shift för .org.
    Intressant. Men det verkar inte stämma. För om jag skriver "tomstone"+enter, så hamnar jag hos Google istället för på min sida.

    Skriver jag "hakanberg" hamnar jag också hos Google.
    "hakanberg"+Ctrl = hakanberg.se
    .net och .org blir dock som du beskrev, fast ingen kombination gav .com

    Skiljer sig detta mellan IE, Firefox och de övriga?

    Håller på att utveckla ett trolleritrick som besökare ska kunna använda sig av (länkbete), som skulle bli så mycket bättre om man slapp skriva in .se i adressen.

    Uppdatering:
    Lite info om hur Firefox gör med inkompletta URLs
    http://kb.mozillazine.org/Keyword.URL
    http://kb.mozillazine.org/Category:Location_Bar
    Senast redigerat av TStone den 2007-01-07 klockan 01:50.

  4. #4
    robbanfs avatar
    robbanf robbanf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Jag vet att det skiljer sig beroende på om man har svensk eller engelsk version av browsern, och definitivt mellan olika browsers. Det blir nog svårt att göra en grej som funkar likadant i alla browsers för alla användare.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)