Resultat 1 till 26 av 26

Var är brudarna?

  1. #1
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Medlemslistan rymmer ännu så länge bara killar. Finns det över huvud taget några svenska tjejer som ägnar sig åt sökmotoroptimering eller sökmotormarknadsföring? Den enda svenska kvinna jag kan komma på inom SEO är Annika von Schlieben på Webanalys, men hon är väl mer säljare än SEO...

    Läget ser inte fullt lika dystert ut internationellt, men förutom några få klart lysande stjärnor som t.ex Dazzlindonna, Jenstar och Jill Whalen, så är det väldigt ont om tjejer i den här svängen.

    Jag tycker bara att det är en smula konstigt, eftersom jag, när jag tänker på de semantiska och analytiska sidorna som krävs för väl utförd sökmotoroptimering, snarast skulle börja leta bland kvinnliga bekanta än manliga.

    Ett tag var så gott som alla mail om länkbyten undertecknade med kvinnonamn, men jag tror faktiskt att det mest var ett trick. Att man skulle vara snarare till svar när en kvinna skrev och frågade om en vänskaplig länk än om en man hade frågat. Måste erkänna att jag själv då och då har gjort ett könsbyte i viss webbkomunikation, mest därför att det är så lätt att byta ut Nikke mot Nikki... Men det ändrar ju inte på något sätt frågan.

    Var är brudarna? Är det någon som vet?

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Intressant.

    Dazzlindonna och Jill vet jag vem de är men inte Jenstar. Personen bakom Cr8asite är en kvinna och jag minns en annan "going" brud inom SEO som gjorde den här clipen och jag har sett henne på något forum men minns inte vad hon heter.

    Jo, kvinnonamn på mails och deras nybörjarfrågor ... hehe.

    Kommer göra ett litet mindre utskick på typ 300 snart, imorgon kanske. Vi får se om det ger något.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Spännande tråd faktiskt. Håller med Nikke, lite konstigt att inte fler kvinnor är i branschen. Just de semantiska förmågan hos kvinnor torde vara bätte än hos män. Men de analytiska sidorna är säkert lika bra hos män, hehe

  4. #4
    swecats avatar
    swecat swecat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    13
    Ja, jag vet inte om jag kan kalla mig i branschen direkt, eftersom jag jobbar som systemförvaltare och egen företagare (driver webshop i djurbranschen), men "brud" är jag i alla fall.
    Har precis börjat lära mig om SEO och förstått dess betydelse. Tyvärr ledde det till att jag också förstod hur lite jag kunde, och eftersom jag jobbar för mycket så insåg jag att det för min del var bättre att jag tog hjälp och alltså ledde det till att jag anlitade en SEO firma för min sajt. Nu försöker jag läsa mig till massor här och på andra forum och genom olika artiklar för att kunna förstå och vara lite mer engagerad i hur detta ska göras. Sedan kommer jag i dagarna att starta upp en andra butikssajt och där tänkte jag försöka mig på att optimera lite själv, så förhopningsvis lär jag mig massor på vägen.
    Så jag uppfyller i alla fall ett krav av två, får jag vara med och lära mig då?
    :-)

  5. #5
    vajperos avatar
    vajpero vajpero är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    19
    swecat, de flesta SEO-firmor ger pengarna tillbaka om inte det visat resultat.

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej och välkommen swecat. Hoppas du lär dig mycket här och lycka till.

    Nikkes tråd blev en intro för swecat,
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    swecats avatar
    swecat swecat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    13
    Hoppsan, förlåt Nicke, det var inte meningen, men du vet ju hur vi tjejer kacklar i ett sägs det Ska lägga in en tråd i intro i stället.

    Vajpero: Ja, jag litar nog på ett SEO firmor ger resultat eller pengarna tillbaka, men problemet är att jag inte gillar att lägga min sajt i någon annans händer utan att förstå eller veta vad de gör, därav mitt intresse. Ett rent allmänt intresse helt enkelt. Jag är nog en sådan där besvärlig kund som vill veta och få saker förklarade och lära mig...

  8. #8
    vajperos avatar
    vajpero vajpero är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    19
    swecat: haha, akta dig för SEO-försäljarna då. De kan oftast inte html och har ingen aning om vad de säljer. Tragiskt men sant

  9. #9
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Hej Swecat, och varmt välkommen till forumet.

    Jag är en varm anhängare av gör-det-själv-SEO, och förstår verkligen din tvekan till att släppa in någon annan på din sajt. Jag är snarast förvånad över att så många gör det idag.

    Men. Det finns en stor skillnad mellan att anlita en SEO-firma eller anlita en sökmotoroptimeringskonsult. Den fristående konsulten kan du bygga upp en relation med, och när det fungerar som bäst blir han (för som jag påpekade i början av tråden så blir det oftast en han) involverad i ditt företag och din sajt på samma sätt som andra affärskonsulter.

    Hur som helst så är jag mycket glad över att forumet nu har fått sin första kvinnliga medlem.

  10. #10
    swecats avatar
    swecat swecat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    13
    Men, om jag anlitar ett företag så måste väl en SEO konsult jobba där som jag kan bygga upp en relation med, dvs den konsult i firman som blir anvisad min sajt??? Eller?
    För vart annars jobbar SEO konsulterna annat än i firmor? Även de fristående kör väl oftast åtminstonde enskilda firmor?

  11. #11
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Du har helt rätt Swecat. Men om du anlitar något av de större företagen så kommer du aldrig någonsin ens prata med någon sökmotoroptimerare utan med en säljare.

  12. #12
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Även jag rekommenderar du anlitar ett mindre SEO-företag.

    De som har tusentals kunder och erbjudar paketlösningar som är samma för alla ... rekommenderar vi inte.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  13. #13
    swecats avatar
    swecat swecat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    13
    Usch om det stämmer, då låter det trist. Men, det måste väl gå att få prata med den som gör jobbet? Om man ber om det? Om man är besvärlig kund, måste det gå, annars finns ju ingen servicevilja alls och då överlever väl inte företaget på sikt?

  14. #14
    Victors avatar
    Victor Victor är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Birkastan, Stockholm
    Inlägg
    25
    Personligen så skulle jag inte utfärda någon generell rekommendation, då det finns för- respektive nackdelar med såväl större som mindre företag. Det faller sig nog ganska naturligt, och nu generaliserar jag lite, att ett mindre företag kan erbjuda möjligheten att bygga en mer personlig relation, då kunden i större utsträckning än hos större företag (som eventuellt har dedikerade avdelningar, typ separat produktion och kundtjänst) har kontakt med samma person.

    Min erfarenhet, från att ha arbetat med SEO/SEM på fler än ett företag, är att kunder har väldigt olika behov. En kund i form av ett mindre företag, eller rent av ett enmansföretag, där den marknadsansvarige och teknikansvarige är samma person, kanske föredrar att sköta all kommunikation med en enda person. Men större kunder/företag - och då talar jag av egen erfarenhet - har ofta ett flertal personer involverade i ett SEO-inköp, och då kan det vara lämpligt med en kontaktperson för respektive område, som talar samma språk. Dessutom så torde större SEO-företag, rent logiskt, ha större resurser - även inom den tekniska biten. Samtidigt så finns det enskilda SEO-konsulter med egna firmor, som kan klara större projekt galant på egen hand.

    Jag tycker nog ändå att det är en smaksak. Om man får ett bra intryck av bolaget i fråga och känner sig trygg med svaren på de frågor man ställer, så bör man inte lägga för mycket vikt vid om det just är ett mindre eller ett större företag man talar med.

  15. #15
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Hade förväntat mig att få se lita läckra slitz-bilder i denna tråd..

  16. #16
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Kanske är det den inställningen som skrämmer bort några av dem?
    Har vi fortfarande bara en kvinnlig medlem?

  17. #17
    Agnethas avatar
    Agnetha Agnetha är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    53
    Känner att jag vill skriva att nog finns vi (tjejerna alltså). Jag har hållit på med att göra websajter sen 1996 och nog kan jag en hel del Seo, men jag gör också allt annat. I detta ingår alltså även webdesign och bilder mm. Skriva text för webben osv. Att låta någon annan göra det jobbat skulle jag aldrig göra för jag lyckas få bra positioner på dom sajter jag har. Och Seo är ju egentligen inte svårt enligt mej, det är ett hantverk som allt annat.
    Vad är detta med rykte som står vid varje person förresten??
    Senast redigerat av Agnetha den 2006-08-10 klockan 18:27.

  18. #18
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Vad är detta med rykte som står vid varje person förresten??
    Finns lite mer om det här, under Allmänna etiketter:, citat "Detta forum har ett avancerat ryktesystem. Man ger positiv eller negativ ryktepoäng till en person genom att klicka på den vita skålen uppe till höger vid en post. Glöm inte att göra detta när någon har hjälpt dig, det kan vara betydande för en persons presentation."

    och välkommen hit Agnetha

  19. #19
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Välkommen Agnetha!

    Jag håller med dig i allt, för jag har stött på så många väldigt duktiga tjejer i branschen genom åren (har själv hållit på sedan 1997), men väldigt få som är aktiva på forum. De som är det brukar dock vara några snäpp bättre både på det de gör och på att uttrycka sig kring det, än vad killarna är. Vi snackar för mycket och skriver alltför ofta utan att tänka efter före.

  20. #20
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Citat Ursprungligen postat av swecat
    Hoppsan, förlåt Nicke, det var inte meningen, men du vet ju hur vi tjejer kacklar i ett sägs det Ska lägga in en tråd i intro i stället.

    Vajpero: Ja, jag litar nog på ett SEO firmor ger resultat eller pengarna tillbaka, men problemet är att jag inte gillar att lägga min sajt i någon annans händer utan att förstå eller veta vad de gör, därav mitt intresse. Ett rent allmänt intresse helt enkelt. Jag är nog en sådan där besvärlig kund som vill veta och få saker förklarade och lära mig...

    Hej SweCat och välkommen!
    Mitt förslag är att kräva en teknisk specifikation av de firmor du finner intressanta. Ifall dem är seriösa så kan du säkerligen få en sådan

  21. #21
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Victors flickvän, Ida, har väl också jobbat med SEO ett slag. Eller hur Victor?

  22. #22
    Agnethas avatar
    Agnetha Agnetha är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    53
    Trevligt att prata med andra om det man sysslar med dagligen. Ska försöka komma hit ofta. Jag är ingen tekniker men jag tror mej kunna hantverket hur man får upp en sida högt på google. Har några mycket bra placeringar . Problemet som jag som kvinna brottas med är självförtroendet. Och sen tror jag att det tyvärr är så fortfarande att vad en kille säger väger tyngre än om en kvinna säger detsamma. Trot om ni vill, men ni killar kan helt enkelt uttrycka er på ett självsäkrare sätt . Även om jag kanske kan lika mycket och kanske mer än vissa här. 10 års webberfareheter har gjort sitt.

  23. #23
    freakaliss avatar
    freakalis freakalis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    20
    Jag är långhårig iallafall

  24. #24
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hej och välkommen Agnetha!

    Skriv gärna en intro-tråd också.

    Jag tittade lite kort på din sida ... att du använder Wordpress kan man inte se i första taget
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  25. #25
    Agnethas avatar
    Agnetha Agnetha är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    53
    Skriv gärna en intro-tråd också.

    Jag tittade lite kort på din sida ... att du använder Wordpress kan man inte se i första taget
    Blev det rätt eller??? Hjälp mej hur gör man

    Hej och tack Jim, jepp jag använder en himla massa wordpress till mina sidor, smidigt och enkelt.
    Har flera websidor med denna programvara installerad. Jag gör om bloggarna för mina behov.

  26. #26
    Agnethas avatar
    Agnetha Agnetha är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    53
    Citat Ursprungligen postat av Agnetha
    Blev det rätt eller??? Hjälp mej hur gör man

    Hej och tack Jim, jepp jag använder en himla massa wordpress till mina sidor, smidigt och enkelt.
    Har flera websidor med denna programvara installerad. Jag gör om bloggarna för mina behov.
    Många har en förmåga att krångla till det men jag vill ha det enkelt. Att göra websidor är också ett hantverk och ju enklare desto högre positioner har jag lärt mej. Google gillar html


    Menade inte att spamma tråden . Kan man få detta uppflyttat till min föregående eller ta bort det helt.
    Senast redigerat av Agnetha den 2006-08-11 klockan 10:00. Anledning: Ville ha med lite mer i inlägget.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)