Resultat 1 till 8 av 8

Google rank ner

  1. #1
    fastdrops avatar
    fastdrop fastdrop är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    4
    Hej!

    Jag är relativt ny inom ämnet SEO, men har en fråga till dem som kan.

    Sedan jag registrerade mig på Google för att använda deras sk (Search Console) och medvetet valde att klicka runt (Fetch as Google?) där inne så gick jag från position #2 på första sidan till 5'e sidan i Google's sökresultat.

    Är detta normalt om man nu inte gör några förändringar på sin hemsida?

    Mvh

  2. #2
    meijers avatar
    meijer meijer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    9
    När du kör Fetch as Google säger du till Google att indexera din sida igen och det som har hänt är att dina konkurrenter har fått fler länkar eller förbättrat sin on-page. Samma sak hade hänt förr eller senare när Google indexerat din sida igen.

  3. #3
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Nej, det låter inte som ett resultat av att du hämtat som Google eller registrerat dig i Search Console (om du inte av någon anledning skulle vara flaggad som grov spammare). Utan att ha all information så kan jag tyvärr bara säga att felet ligger i något annat. Några frågor jag skulle ställa mig själv för att komma framåt:

    • Stämmer mätningen, hur är den gjord, hur gjordes den tidigare?
    • Vilka förändringar har gjorts den senaste tiden (vecka/månad)?
    • Hur gammal är sajten, nya sajter kan svänga något alldeles oerhört?
    • Finns det tekniska orsaker till tappet (robots.txt, canonical, noindex etc)?
    • Har jag gjort något som gör att Google inte längre vill visa sajten (ads above the fold/aggressiva länkar/annat)?
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  4. #4
    meijers avatar
    meijer meijer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2016
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    9
    Oj, jag läste fel att placeringen hade gått från 2:a till 5:e placering. Jag instämmer med Magnus nu när jag är lite piggare på morgonen.

  5. #5
    fastdrops avatar
    fastdrop fastdrop är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    4
    Hej och tack för era snabba svar.

    Ja, nu när man är lite piggare på morgonen kom jag på att jag har i samma tillfälle lagt dit en Sitemap.xml och en robots.txt (den bör vara korrekt), även lagt dit några alt-taggar i mina bilder med det innehållet jag förr sökte efter när allt var korrekt. Min Site var tidigare inte någonstans optimerad för SEO, inga <H1>-taggar, inga alt-taggar, inga sökord i <Title> osv, osv, jag bättrade på detta, och åter igen, registrerade min Site på Google, och ramlade ner till sidan 4-5 i sökresultatet.

    För säkerhets skull visar jag min robots.txt
    User-agent: *
    Disallow: /Blocked/
    Disallow: /Logfiles/
    Disallow: /UploadedFiles/

    Sajten är ca 2 år gammal (uppdaterats nästan varje vecka) och har aldrig haft reklam, annonser, eller överspammed med nyckelord någonstans.

    Mina professionella mätningar är att nån gång i veckan söka efter namnet på min Site och se vart det hamnar.

    Enligt Google är min Site mobilananpassad (verktyget Mobilvänlighetstest), samt finns det inga fel på sidan enligt deras Console. Nu var detta kanske ett par tre veckor sedan detta hände och noterar i Google's sökresultat att min Site's Titel inte ens uppdaterats sen 2-3 veckor, detta brukar ta ett par veckor har jag märkt på andra sidor, så det kanske börjar röra på sig snart.

    Åter igen, SEO är inte min grej, men jag försöker lära mig. Tacksam åter igen för Era tankar och idéer

    Mvh

  6. #6
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    All right, det första antagandet jag gör då är att du får personliga sökresultat. Testa göra sökningen på en annan dator (jag brukar be någon kolla från deras hem) i ett inkognito-fönster. Med lite tur är det bara ett mätfel. Ser det likt ut där får vi gå vidare i felsökningen.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  7. #7
    fastdrops avatar
    fastdrop fastdrop är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    4
    Jag testar ofta från olika rena* enheter (ca 5 gånger/dag), växlar IP-adress i perioder under dagen, testar även från olika mobila enheter, alltid samma resultat. Tilläggas ska ATT detta gäller bara Google, ex på Bing och Yahoo ligger jag nummer 1.

    rena*
    inga cash, inga cookies, helt tomt.

    Jag ska gräva vidare i detta, kanske något jag har missat, har jag missat något berättar jag det här.

    Mvh

  8. #8
    fastdrops avatar
    fastdrop fastdrop är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    4
    Tack för eran tidigare respons, efter att har anpassat min hemsida mer för SEO har mina träffar ökat och mitt resultat i Google's sökresultat har flyttats från sidan 6 till sidan 2, på ca två veckor.

    Jag tror att varför jag flög från nummer två på första-sidan till sida nummer 5-6 i Googles sökresultat beror på att jag indexerade min hemsida, från början får vi tydligen börja från början. Nu accelererar jag i sökresultaten och ska avvakta nåt år. Faktum är att jag vill inte ha en massa besökare på min hemsida, tycker bara det är kul att ligga nummer ett!

    Tillägger igen att tidigare var jag inte registrerad i Googles sökmotorsystem med min hemsida och låg nummer 2 med ingen SEO.

    Mvh

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 2 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 2 gäster)

Liknande ämnen

  1. Söker alternativ till Wincher (google rank tracker)
    Av MiniAnton i forum SEO-verktyg
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-04-21, 14:01
  2. Säljer av mindre smslån sidor med rank i google
    Av henokk i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-11-16, 13:56
  3. Ändra URL utan att tappa rank i google?
    Av JMW i forum URL-omskrivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-05-21, 22:15
  4. Google rank
    Av antto85 i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-12-09, 15:18
  5. Engelsk version för att höja svensk Google Rank?
    Av montgomery i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-01, 18:20