Resultat 1 till 3 av 3

SH404SEF 301 Redirect

  1. #1
    westrins avatar
    westrin westrin är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    2
    Hej!

    Jag har en Joomla-site som har varit indexerad på Google under en tid. Nu har jag installerat plugin:et SH404SEF för att kunna sköta optimeringen bättre. I och med det har jag stött på ett problem jag hoppas någon kan guida mig rätt i. När jag slår igång "Enable URL optimization" så gör plugin:et om en hel del URL:er. Detta stökar till det med alla länkar som Google indexerat eftersom de automatiskt inte får en 301 till den nya adressen. Hjälpmedlet som finns inbyggt i SH404SEF som automatiskt ska hitta den bästa sidan vid felkod 404 fungerar heller inte optimalt utan länkar ibland till fel sida. Jag kan manuellt lägga in alias eller skapa 301 redirects i .htaccess-filen och det är troligtvis det mest stabila sättet.

    Så till min fråga. Har någon tips på hur jag snabbast och smidigast letar reda på de nya URL:erna och matchar dessa mot de gamla? Jag har försökt att generera två olika sitemaps med SH404SEF avaktiverad och sedan aktiverad. Men dessa två sitemaps går inte enkelt att matcha mot varandra för det är inte lika många sidor och sidorna kommer inte i samma ordning.

    Någon som kan hjälpa mig?

    /Christoffer

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej!

    Krångligt du. Det finns nog inte något superenkelt sätt.

    Har du Sceraming Frog (eller liknande verktyg), skulle du kunna spindla av sajten både med plugintet påslaget och avslaget, och sedan matcha URL:erna med den hash som SC genererar.

    Det är det enklaste sättet jag kan komma på spontant.

    Lycka till!

  3. #3
    westrins avatar
    westrin westrin är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    2
    Hej Aaron!

    Tack för ditt svar! Screaming Frog började jag använda för ett tag sedan. Bra verktyg och jag har mycket att lära där. Jag testade ditt tips men fick det inte att fungera. Däremot fick jag en idé nu. Varje sida i Joomla har ju ett ID-nummer. Detta ID-nummer ändras inte även om URL:en ändras. Vet du om jag på något sätt kan få fram en lista med alla ID med tillhörande URL:er i två olika kolumner? Antingen via externt verktyg som Screaming Frog eller direkt ur Joomla. I sådana fall kan jag matcha nya och gamla URL:er med hjälp at Joomlas ID-nummer.

    /Christoffer

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 301 redirect
    Av goodvibes i forum URL-omskrivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 23:19
  2. 404 redirect
    Av JiDubbelve i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-03-05, 00:06
  3. 302 redirect
    Av Erik Bergman i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 18:32
  4. 302 och 301 redirect
    Av southqvist i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 10:51
  5. www-301 redirect för IDN
    Av tompe i forum Domänen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 09:33