Resultat 1 till 10 av 10

Hur ser modellerna för SEO konsultation ut idag?

  1. #1
    Labits avatar
    Labit Labit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    7
    Hur ser modellerna för SEO konsultation ut idag?

    När jag kollar runt på konsulternas webbar så får jag känslan av att man lämnar över hela frågan SEO och som kund intar en relativt passiv position. Vi är mer ute efter en partner som kan bistå med strategi/expertis men där vi själva står för praktiskt arbete, dvs någon som hjälper oss att fram en strategi utifrån våra mål och sedan ett löpande mentorskap/bollplank för utförande mot samma strategi.

    Kanske inte den typen av upplägg som konsulterna eftertraktar, eller?

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det upplägget med kunskapsöverföring till kund och nära löpande samarbete är inte ovanligt bland konsulterna. Även om en del föredrar att arbeta som du skriver.
    Förvisso bara att höra av sig till några mer personligt och fråga vilka tjänster de utför.
    Är ofta en prisfråga då det arbete som du efterfrågar har en annan prislapp än det andra.

    Nu vet jag inte hur många webbplatser du tittat på, ofta brukar presentationerna där vara rätt så standardiserade och likartade mellan många.
    Så något att tänka på för de konsulter som vill lyfta fram just de där tjänsterna.


    Du kan lägga upp en förfrågan i den här tråden http://www.seo-forum.se/forumdisplay.php?f=58 om vad du söker för typ av konsult.
    Senast redigerat av Urban G den 2017-03-03 klockan 15:19.

  3. #3
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Labit, det är väl exakt så många av oss arbetar? Eller det tror jag i alla fall. Vi tar bara kunder som själva förstår att de måste vara aktiva i processen. Satsar på strategier och utbildning av personal primärt.

  4. #4
    Andreas_89s avatar
    Andreas_89 Andreas_89 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    13
    Hej!
    Skicka PM eller mejla till [email protected] så hjälper jag dig vidare.

  5. #5
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    Hej,

    jag står nu inför en utmaning och undrar om detta forumet kan guida mig i rätt riktning.
    Vi är ett företag som har försäljning i hela europa på de lokala språken men har bara bra placeringar från sverige på svenska. Hur borde vi gå tillväga för att nå bra placeringar på samtliga övriga språk?

    Bör vi se på hjälp utomlands ifrån iom att vi rankar bra i sverige men inte någon annan stans eller hur bör vi tänka för att få top tre placeringar från alla europas länder?

    Tack på förhand för input

  6. #6
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Ni kan göra en hel del inhouse till att börja med: Hur är sidorna uppbyggda och skrivna? Är de "översatta" från svenska eller har ni skrivit texterna på de andra språken utifrån ett SEO-perspektiv?
    Utifrån egen erfarenhet fungerar det ofta att översätta svenska texter till norska och danska, och sedan rakt av se till att skaffa inlänkar med lämpliga ankartexter från relevanta sidor med tillräckligt hög styrka. Starka NO-länkar till rätt undersida för att ranka på NO-sökningen för nyckelordet exempelvis. Med andra ord skulle ni kunna testa på exempelvis den norska marknaden att köpa er lite kvalitetslänkar och se om det ger effekt. Det behöver ni inte blanda in en SEO-firma för.

    När man däremot börjar översätta texterna till finska (exemeplvis) så kan man räkna med att de inte längre kommer vara optimerade mot relevanta sökord, språken skiljer sig så mycket helt enkelt så du tappar SEOn.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det om Finland beror på hur du översätter, kör du via Google Translate eller någon annan översättningstjänst så fungerar det inte. Om du däremot använder dig av professionella översättare inga problem. För övrigt är det i princip samma sak med alla språken.

  8. #8
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Det om Finland beror på hur du översätter, kör du via Google Translate eller någon annan översättningstjänst så fungerar det inte. Om du däremot använder dig av professionella översättare inga problem. För övrigt är det i princip samma sak med alla språken.
    Vi har anställda finnar som översätter våra texter, en "rak översättning" funkar inte på "det jävla språket" (finnarnas egna ord om sitt modersmål), man behöver skriva om texterna för att ranka bra.

    Vidare, bara för att "Nyckelpiga" kanske är lätt att ranka mot i Sverige behöver ju inte det betyda att "Pistepirkko" är lättrankat i Finland, så texterna kanske behövs skrivas om för att passa andra, mer lättrankade sökord som folk verkligen söker på.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jo var ungefär det jag sa. Att om man anlitar professionella översättare så anpassar de texten så den fungerar på finska. Känner till problemet med språket. Bara en sådan till synes enkel sak om att få till den korta texten Läs mer på en blogg där det bara finns ett kortare utdrag av texten och man behöver klicka för att läsa allt ställer till problem.

  10. #10
    Assistanss avatar
    Assistans Assistans är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    32
    Tack för inputen, vi har använt professionella översättare så texterna bör vara bra.

    Jag är ute efter någon som kan kolla på vår hemsida, samt de sökord vi är intresserade av att ranka på, utifrån att vi vill nå top 3 placeringar på google på dessa sökord (europeiska språk, ej svenska). Hur bör vi gå tillväga? Är ni lämpade att besvara den fråga, eller vet ni någon som är?

    Mvh Johan
    Senast redigerat av Assistans den 2018-12-20 klockan 15:53.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ny PR idag!
    Av SEOJonas i forum PageRank
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-05-30, 20:29
  2. Idag fyller jag år!
    Av Erik Bergman i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 10:27
  3. tv8 idag kl 22
    Av LaoWang i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 10:08
  4. kompass 140 000 idag...
    Av Danielw i forum Länkbyten
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 20:58
  5. Har du kramat din Pitbull idag?
    Av pitbull i forum Introduktion
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 05:21