Resultat 1 till 6 av 6

Wordpress och SEO

  1. #1
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Jag har funderat över en grej... vet inte om någon annan här har noterat det, eller ens om det har SEO-betydelse.

    Wordpress verkar väldigt bra på att ta sig upp högt i sökresultaten i google. Därför har jag tittat lite extra på Wordpress uppbyggnad.

    Förutom att ha extremt mycket intern länkning till samma artikel, vilket är en uppenbar grej med Wordpress (via datum, kategori, sidor, osv), så har Wordpress en annan liten egenhet för sig. De kör inte med relativa URL:er, dvs hela domännamnet osv skrivs in i varenda internlänk i källkoden.

    Kan detta ha en påverkan i sökmorn? (I ett RSS-flöde har det ju det, naturligtvis, för där måste alla länkar vara kompletta.)

  2. #2
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Det höjer i alla fall den totala keyword densiteten på sidan att inte ha relativ länkning. Om domännamnet innehåller ditt keyword, menar jag.

    Varenda intern länk på bloggen på sajten "blajblaj.com" innehåller då ordet blajblaj, som man ville optimera för.

    Lovely.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tror inte det har någon betydelse, eller så är den minimal.

    Jag kommer för övrigt komma ut med en stor artikel om just SEO för WordPress om kanske en vecka.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    De stora fördelarna med Wordpress är ju framförallt att de gör SEO "automagiskt" om man bara använder sina viktiga ord i rubriken. Då hamnar den direkt i title, länkarna och även filnamnet om man lagt in det. Det är sånna saker som vanliga Svenssons inte gjort i vanliga fall. Att det sen är ett av de största blogg systemen gör ju lätt att det upplevs som väldigt SEO vänligt även om det egentligen inte är det jämfört med hårdkodad SEO.

    Edit: Ser fram emot artikeln Jim!

  5. #5
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Hej!

    Jag håller med er båda, förstås. Inte är jag av uppfattningen att det är länkarnas utseende enbart som gör Wordpress SEO-vänligt. Jag bara pekade på ytterligare en aspekt som man vanligen inte använder då man gör "hårdkodad SEO".

    Betydelsen är förmodligen minimal, men det är ju det som SEO handlar om - att hitta små marginella företeelser. Och bli osams om deras betydelse. Two SEO consultants, three opinions, eller hur?

    Jag ser också fram emot din artikel Jim!

  6. #6
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Definitivt har de lyckats bra med länkstrukturen. Något man själv borde ta en titt på och försöka bygga in starkare i sin sajt, många optimerare som glömmer denna bit har jag sett.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp med wordpress
    Av Magnus-SEO i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 22:15
  2. Fungerar Wordpress på Loopia?
    Av Marcin i forum Övrigt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 00:23
  3. Vill tipsa om en bra Wordpress plugin
    Av Marcus Westberg i forum Optimering
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 17:43
  4. Wordpress: meta-taggar?
    Av Björn Lilja i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 14:31
  5. Wordpress filerna icke skrivbara
    Av ThomasA i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 11:29