Resultat 1 till 11 av 11

Vad "händer" när man redirectar gällande SERPs

  1. #1
    cabdirazzaqs avatar
    cabdirazzaq cabdirazzaq är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nya Lödöse - den sanna huvudstaden
    Inlägg
    70
    Jag har nu börjat fundera på att skaffa ett nytt domän namn till min sida eftersom jag lagt märke till att plural formen av domän namnet genererar mer än dubbelt så mycket sökningar.

    Till exempel: www. domain .com > www .domains .com där "domains" ger några hundra mer sökningar (lite mer konkurrens dessutom).

    Hur bör jag gå till väga? Om jag redirectar (301) domain.com till domains.com vilka följder kommer då att uppstå (med tanke på inlänkarna)? Sidan i fråga leker ännu i Sandlådan (bara någon månad gammal) hos Google men har vissa bra positioner i Yahoo.

  2. #2
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Gör du det rätt så märker inte besökarna något och Google flyttar över ev Pagerank. Är det många sidor som redan är indexerade så kommer det ta ett tag innan alla är "fixade" i sökmotorerna.

    Ett problem som kommer dyka upp mer eller mindre är att du tappar placeringar till och från under uppdateringstiden.

  3. #3
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Apropå PR-överflyttning så skulle jag vilja tillägga att du inte ska 301-redirecta äldre sidor som har dålig PR om du har några sådana.

    En sajt som jag bytte domän på förra året (från .nu till .se) hade en förstasida som bara hade PR2. Jag redirectade gamla sidor till nya relevanta med 301, och förstasidan fick helt naturligt en 301 till den nya .se-förstasidan.

    Det lider sajten fortfarande av. Förstasidan har ännu PR2 medan alla andra sidor har klättrat upp till PR4 eller bättre.

    Sett i backspegeln hade det varit bättre att låta startsidan på .nu visas med en fet länk in till den nya .se-sidan istället och på så sätt låtit den få bygga upp sin egen, historielösa PR.

  4. #4
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Tackar för intressant info!

    Hur lång tid tog ompekningen för den sidan och hur många sidor hade den ungefär?

  5. #5
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    SEO Logik bytte ju sin domän. Här är en tråd som behandlar detta.

    http://www.seo-forum.se/allmaen-seo-...oersvinna.html

    De ligger nu på topp igen på sina viktiga sökord.

    Har själv gjort en domänflytt där tre domäner slog ihop till en. Ca 2000 sidor skulle flyttas och på alla som som vi satte 301 så tog Google det inom 1 månad.

    Yahoo och MSN är långsammare att acceptera 301an eller iaf att ändra sitt index.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det lider sajten fortfarande av. Förstasidan har ännu PR2 medan alla andra sidor har klättrat upp till PR4 eller bättre.
    Det kan kanske även bero på den underliga PR uppdateringen som har varit nyligen där startsidor inte fått en ny PR i toolbaren. jimwestergren.com har till exempel PR4 medans många undersidor har PR5, även vissa PR6 (nu visar dock de flesta DCs PR6 för startsidan). Jag tror nog det snarare beror på detta.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Hur lång tid tog ompekningen för den sidan och hur många sidor hade den ungefär?
    Den tog inte lång tid alls ett par veckor högst. Men det här var som sagt inte en flytt, utan en helt ny sajt. Jag pekade bara om de sidor som hade motsvarande information på sig.

    Den gamla sajten hade kanske ett 100-tal sidor och den nya blev initialt mindre med bara ett 20-tal sidor.

    Överflödiga sidor fick gå till en 404-sida, och det var gott som sådana eftersom företaget ifråga hade bytt inrikting på verksamheten.

    Jim har säkert rätt i att det är den underliga PR-uppdateringen. Men hade jag låtit bli att 301-redirecta från .nu-domänen hade ju den nya .se-sidan fått helt ny PR istället för att som nu få dras med den gamla dåliga.
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2007-01-10 klockan 14:07.

  8. #8
    Simplifys avatar
    Simplify Simplify är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    newbie fråga: vad e 301 resp 404 redirect o hur göra sån ompekning?

  9. #9
    rixs avatar
    rix rix är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    6
    301 - Betyder att sidan har flyttats permanent till en ny URI
    404 - Sidan finns ej

    Det finns en massa fler HTTP status meddelande.

    En 301 redirect kan man göra med tex mod_rewrite som finns i Apache, ex: RewriteRule ^(.*)$ http://%{HTTP_HOST}/$1/ [R=301,L]

  10. #10
    Simplifys avatar
    Simplify Simplify är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    tack f svar, men jag e för okunnig för att begripa detta:
    Citat Ursprungligen postat av rix
    301 - Betyder att sidan har flyttats permanent till en ny URI
    404 - Sidan finns ej

    Det finns en massa fler HTTP status meddelande.

    En 301 redirect kan man göra med tex mod_rewrite som finns i Apache, ex: RewriteRule ^(.*)$ http://%{HTTP_HOST}/$1/ [R=301,L]

    Var skriver man ovan? Inte i sin html kod väl - inte iaf om man e på en shared hosting Microsoft webhotell väl?

    Hur skriver jag i min html sida om jag vill ha en sida som automatiskt slussar besökaren till sidans nya url utan att öppna nytt browserfönster?

    Tack på förhand för svar

    Peter

  11. #11
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Här kan du läsa mer om att göra en 301-redirect:
    301-redirect

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)