Resultat 1 till 10 av 10

Från hästensmun: Redaktionellt kontrollerade länkar

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    "The approach I’d recommend in that case is to use solid white-hat SEO to get high-quality links (e.g. editorially given by other sites on the basis of merit)."
    http://www.mattcutts.com/blog/infras...-january-2007/

    Det vill säga naturlig länkttillväxt är inte ett krav. Kravet är att de ska vara redaktionellt kontrollerade.

    Jag tolkar det som att följande metoder är helt ok och uppmuntras officiellt av Google:

    (1) Tipsla hemsidor.
    (2) Registrera i seriösa kataloger.
    (3) Artikelsubmitering till sajter med redaktionellkontroll.
    (4) Sociala nätverk med röstning.
    (5) Seriösa utbyten av länkrekommendationer.

    Eftersom redaktionell kontroll förekommer i varje fall även om det i fyra inte är lika tydligt.

    Signaturen i Jims forum stämmer förövrigt också delvis in eftersom den bygger på ett röstningssystem för att få sätta den samt en kontroll att innehållet inte bryter mot riktlinjerna.

    Perfekt. Då var den här frågan avgjord. Det är inte tänkt att man ska sitta på ar*sl*t och vänta in länkar som aldrig kommer därför att alla söker med Google och hittar inte din sajt där innan den fått några länkar.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Sedan är det fullständigt bizzart att man ska behöva sitta och tolka oklara uttlandanden från hans blogg där det blandas upp med en massa annan sörja om hans förkylningar och hur han är under toffeln hemma.

    Seriöst är att ta fram ett entydigt white paper som tydligt med exempel beskriver hur man bör arbeta med acceptabla metoder exakt angivna.

  3. #3
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Sedan är det fullständigt bizzart att man ska behöva sitta och tolka oklara uttlandanden från hans blogg där det blandas upp med en massa annan sörja om hans förkylningar och hur han är under toffeln hemma.
    WORD! Galet irriterande, tror att det är för att ingen som dom hoppat på någonsin ska ha någo konkret att peka på.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    När jag får tid ska jag sätta mig och författa ett välgenomtänkt klagobrev med exempel och posta i kommentarerna till hans blogg. Men det kan vara värt att lägga ner en hel del tid på att få det exakt rätt så att det får god effekt.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det värsta är att jag tror att han tror att hans blogg är ett föredöme för andra företag p.g.a. alla som sitter och smörar i kommentarerna.

  6. #6
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    "editorially given by other sites on the basis of merit"
    Hur skulle Matt och hans vänner kunna kolla detta, alla siter är ju mer eller mindre redaktionellt kontrollerade.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Notera vad han säger om suplemental. En del inlänkar kan ha värderats ner och därmed ge suplemental. Trafik per länk som kanske har mätts om man kör Analytics?

    Tur att man bra inlänkar från bl.a. tebutiker, faktasidor m.m. som ger bra med riktiga besökare och inte bara är den redaktionell kontrollen som kataloger ger.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Utan att ha läst hela texten. Kan det vara de olika länkbytessystem som linkvault etc de avser som icke redaktionellt kontrollerade?
    Dvs alla system som skapar en artificiell länktillväxt.

    Men har en liten fundering omkring det där bloggandet. De, Google, kan till viss del anses stå i motsattsförhållande till SEO-företagen. Google vill ha kvalitativa sidor i sitt index, åtminstone på de högre platserna i serpen. Vi som håller på med SEO vill få upp våra uppdragsgivares sidor så högt upp som möjligt.
    De här intresserna behöver nödvändigtvis inte sammanfalla.

    Så bloggandet - Är det tips på hur man skall göra för att placera bra? eller är det - Hur de vill att man skall göra?
    Troligtvis är det en kombination av båda sakerna, men det är till viss del en motpart som vi pratar om.

  9. #9
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    När jag får tid ska jag sätta mig och författa ett välgenomtänkt klagobrev med exempel och posta i kommentarerna till hans blogg. Men det kan vara värt att lägga ner en hel del tid på att få det exakt rätt så att det får god effekt.
    Gör det.
    Glöm inte berätta här så vi kan länka/dig(ga) om vi gillar det!

    Har bara läst lite utpekade bitar av Matts blog, men antar att han är som flertalet gurus.
    Det går inte att överföra allt i huvudet eller ens uttrycka det korrekt, så det blir lösa bitar att
    tolka efter förmåga.

    Plus att inte han heller fullt ut begriper hur Google fungerar. Han lär
    sig han med - bara att han har mera info och mera makt över maskinen.

    Syftet med bloggen är säkert rätt socialt också. Odla personliga kontaktnätet.

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ja jo.

    Det är en del som skulle behöva tydliggöras. Med exempel.

    Men jag ska ta tid och fundera igen exakt vad jag vill säga, behöver fråga och sedan formulera det bra. Och med konkreta exempel.

    Jag tycker t.ex. artikelsubmitering är ett bra system. Länkarna blir ju redaktionellt kontrollerade. Är det ok så bör ju Google säga det. Efter att jag bloggade om att jag skrev ett par artiklar om te fick jag två e-post från folk som menade att det var SEO-spam. Jag tycker inte det:
    1) Sajten får innehåll.
    2) Jag får gratis marknadsföring.
    3) Google får redaktionellt kontrollerade länkare.
    4) Sajtens besökare får en artikel.
    (och jag raderade inte deras kommentarer. De kommenterade inte).

    Och hur är det med att länka mellan sajter man äger? TV4 och Expressen länkar ju in GI-viktkoll så jag som äger en stor andel av Nyfiken vital måste ju då rimligen få länka in vår artikel om GI från min privata blogg? Vad gäller exakt där?

    Är det fel att länka tillbaka till kataloger? Jag tycker inte det så länge man tycker att katalogen har ett bra innehåll och sköts seriöst. Jag brukar titta på:
    1) Vettig struktur anpassad för användare + sökmotor.
    2) Inget som strider mot min personliga moraluppfattning.
    Särskilt 2) bör ju särskilt passa Google.

    Kring länkbyten tycker jag också att Google måste tydliggöra exakt vad som gäller. Eller det räcker så bra för oss om de säger hur de tycker att det ska fungera så följer vi det.

    Men själva konceptet att man ska sitta still och vänta på länkar fungerar inte. Google styr internet. Och det är ingen som ser din sajt och vet att de kan länka till den innan man rankat. Och du rankar inte innan man fått länkar. Och då måste man vara aktiv på något sätt.

    För oss var ju situationen intressant genom att vi inte hade budget. Faktiskt har jag inte lagt en krona på marknadsföring. Och inte köpt en länk. Däremot har jag lagt en förbannad massa tid. Men jag tyckte det var intressant också och ansåg det viktigt att lära mig. Sedan ligger det i min natur att jag tycker att det är kul att lära mig sådant här.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Få wikipedia länkar, tips!
    Av cabdirazzaq i forum Länkbygge
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-09-17, 21:01
  2. Länkar säljer PR 3 aktiva minst 10 år från $1
    Av the-million-dollar-man i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 23:08
  3. kvailté länkar inom lån / bank
    Av John Ivarsson i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 13:09
  4. Matt Cutts nya post "Indexing Timeline"
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 17:28
  5. Köpa länkar (steget att växa ur källaren)
    Av Webmoney i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 12:59