Resultat 1 till 14 av 14

Kopierade webbplatser ett ökande problem

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Inte nog att intrångsförsöken mot oss som har webbplatser ständigt är närvarande. Det har den senaste tiden dykt upp ett rätt så nytt fenomen för oss i Sverige. Och det är helt enkelt att innehållet i webbplatser kopieras rakt av och läggs upp på skräpsajter med domänändelser som; tk, cf, gq, ga etc. Vars syfte är att helt enkelt försöka ranka på det som den webbplatsen de kopierar vill synas på.

    Och då ta över long tail-sökningar och även huvudnyckelorden för att på det sättet driva in trafik till kopiorna. Kopior som skickar besökarna vidare till porr/dajting och den typen av innehåll.
    AndersIvar har tagit upp problematiken här och ger även en del tips hur man kan motverka det hela.

  2. #2
    Newbies avatar
    Newbie Newbie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    18
    Måste fråga: Är podium-sound.com ett exempel på en sådan webbplats? Och möjligen också coplaner.info ???

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jaha du hann skriva här under tiden jag svarade i den andra tråden. Jodå visst är det och fler liknande lär komma.

  4. #4
    Newbies avatar
    Newbie Newbie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    18
    Oh ja, genom att leta från andra verktyg än google vertyg för webbansvariga hittade jag flera sidor

    Ett par av dem verkar ha riktat in sig på just mig då webbplatsen (som består av 1 -2 lagom väl avvägt spammiga/kassa sidor) bara länkar till mig och ingen annan vad jag kan se. Då slog det mig, vad händer om man länkar positiva länkar till den här sidan från olika ställen?
    Skulle vara ett kul experiment .....

    Den här sidan jag talar om är i en mycket konkurrensutsatt nisch.... antar att risken för sånt här ökar då.

  5. #5
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Newbie Visa inlägg
    Ett par av dem verkar ha riktat in sig på just mig då webbplatsen (som består av 1 -2 lagom väl avvägt spammiga/kassa sidor) bara länkar till mig och ingen annan vad jag kan se. Då slog det mig, vad händer om man länkar positiva länkar till den här sidan från olika ställen?
    Skulle vara ett kul experiment .....

    Den här sidan jag talar om är i en mycket konkurrensutsatt nisch.... antar att risken för sånt här ökar då.
    Citat Ursprungligen postat av Newbie Visa inlägg
    Hej!
    Har inte kollat mina inlänkar på ganska länge men när jag gjorde det kom podium-sound.com upp och jag undrade vad det var. När jag tittade närmare står det svenskasajter.com längst ner. Jag vet att jag haft inlänk från svenskasajter.com förr men vad är detta???
    ...
    Måste tillägga att jag har inlänkar från väldigt få, vilket gör att detta utgör en stor procentuell andel av de få länkar jag har in!
    Först. Det är något som inte stämmer i den här beskrivningen.
    Ingen orkar spamma en sajt som inte rankar. Och det gör du ju inte, eftersom du inte har några länkar och jobbar i ett mycket konkurrensutsatt nisch.

    Sen. Spamanmäl sajterna. Är du fortfarande orolig så lägg till dem i din disavow-fil. Men de kommer med största sannolikhet inte vara ett problem. Google kommer med tiden fatta vad som hänt, troligen innan du har hunnit bygga en tillräckligt bra länkprofil för att de ändå inte ska spela någon roll.

  6. #6
    Newbies avatar
    Newbie Newbie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    18
    Jag körde seositecheckup.... vet inte hur tillförlitligt det är....

  7. #7
    Newbies avatar
    Newbie Newbie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    18
    Och droppat från 400 unika besökare per dag till typ 50.... men det kan ju ha andra orsaker också förstås.

  8. #8
    Linneaseos avatar
    Linneaseo Linneaseo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    10
    Har anmält xx-antal sådana sajter. Dom svarar aldrig på mailen men sidorna försvinner iaf.

  9. #9
    Agnethas avatar
    Agnetha Agnetha är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    53
    Det där känner jag igen.Min sida sajberia har hamnat där. Gjorde en sökning på min sidaoch massor med skräpsidor har min sida sajberia imed sökord. Riktigt irriterande och det är porrsidor och andra skräpsidor som Sajtovi Za och sen kommer man till en porrsajt.

  10. #10
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Det är sjukt irriterande, vissa av dom har ibland även SSL Certifikat se exemplet https://www.sslshopper.com/ssl-check...www.abmtrak.cf (gå därefter och besök sajten manuellt) får du inte upp den så kan du söka på den via google, då finns cache versionen kvar.

    Vill inte länka till sidan direkt härifrån, det antar jag att ni förstår varför

    Ett tips, så fort det är en sån sida med ssl, gå direkt och anmäl det till [email protected]
    Testar just nu olika projekt inom Tictail

  11. #11
    gurus avatar
    guru guru är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    33
    Även jag har blivit drabbad av detta, märkte helt plötsligt att jag fått 300+ nya inlänkar i search console. Medan jag gick igenom dessa hittade jag även 2 stycken kloner av min site.

    Har rapporterat samtliga siter till Cloudflare, bör jag även disavowa de inlänkar jag fått?

    Verkar som att de först klonar din site sedan skapar tusentals andra klonsajter som länkar till "moneysiten" för att få den att ranka.

  12. #12
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Har noterat att detta blir allt vanligare inom spelbranschen också. Inte sällan så är det från ryska sajter.

  13. #13
    gurus avatar
    guru guru är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    33
    Uppdatering:

    Jag gick igenom alla elaka länkar och la till dem i min disavow fil.

    Kontaktade även Cloudflare som var otroligt snabba på att sänka de 2 klonerna på min sajt.

    Lagt in en trigger för nästa gång Google indexerar en sajt med mina meta-titlar, så jag kan agera lika snabbt igen. Har en kund som haft klon på sin sajt i cirka 6 månader liggandes i serps, det kanske inte skadar så värst mycket men det är fortfarande ett störningsmoment.

  14. #14
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Så sent omsider har det här nått media också https://www.svt.se/nyheter/konsument...et-inte-om-det Kanske branschens eget fel som inte tipsat media om det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. S: Domäner och webbplatser
    Av MGP i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-09-06, 20:42
  2. 4 PR2 Webbplatser för $ 280/year [OBL <3]
    Av onlinepokerplay i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 16:08
  3. Köpes - Webbplatser
    Av oxx-se i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 11:27
  4. Säljer 8 webbplatser
    Av tompe i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-23, 17:20
  5. webbplatser köpes
    Av Tobias i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 23:41