Resultat 1 till 7 av 7

Hur underhålla "säsongssite"?

  1. #1
    jons avatar
    jon jon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    51
    Jag har en site som handlar om julen. Julen är som bekant över och besökarna till mina sida är nu lätträknade. Nu funderar jag på hur gör jag på bästa sätt ska underhålla siten fram till november. Vad ska jag ha för strategi? Ta det lugnt fram till sommaren och därefter börja arbeta så smått med siten eller måste jag regelbundet lägga ut fler texter? Det är svårt att få naturliga inlänkar till en julsida under sommarmånaderna så där blir det att förse kataloger med länkar.

    Tacksam för alla idéer!

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du bör göra uppdateringar/förändringar regelbundet. Hur ofta, tja några gånger i månaden minst. Fast det beror lite på hur ofta Google nu cachar sidan.
    Sedan närmare julen behöver du öka intervallet rätt så kraftigt. Risken som finns om du inte underhåller sidan är att tiden hur ofta Google uppdaterar sidan kan bli mycket lång.
    Är det en inaktiv sida kan det ta flera månader före en förändring visas i sökmotorerna. Som jmfr hade själv en sida som var mycket inaktiv det tog två månader före förändingen syntes efter en sökning Google.

    Nu är det här lite beroende på saker som, hur länge sidan funnits osv men skall man ta det säkra före det osäkra så håll en viss kontinuitet i uppdateringarna.

  3. #3
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Mot det ska förstås vägas arbetstid mot inkomster under de döda perioderna av året. Ska sajten ge en hyffsad timlön går det inte att uppdatera flera gånger i månaden på en sida som inte har några besökare...

    Redan nu borde du däremot ändra "julen 2006 till julen 2007" (eller använda "date" i php/asp för att slippa uppdatera framöver. )

    Tipsar om att öppna länkarna i nytt fönster också, så att du inte skickar iväg besökaren helt till en extern sajt.

  4. #4
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    En tanke kan ju vara att göra om sidan så att den är inriktad mot den mycket mer säsongs oberoende "hitta presenter" osv. Sajten verkar bra och snygg så det skulle nog ge mer. Sen när det lackar mot jul kan man ju fokusera mer på julklappar osv.

  5. #5
    jons avatar
    jon jon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    51
    Tack för era svar!
    Jag bryr mig egentligen inte om hur ofta G besöker min sida. Det jag är orolig över är att tappa placeringar pga för dåligt uppdaterad site. Ska fortsätta lägga in produkter i lite lagomt tempo. Hur tycker ni jag ska göra på förstasidan? Just nu har jag valt ut produkter som jag vet/tror säljer bra. Dessa visas i slumpad ordning. Skulle G gilla bättre att jag presenterar senaste inlagda produkterna där ala bloggstuk? Eller en mix av båda, de två översta är de produkter som säljer bäst och sen kommer senast inlagda.

    Peter: datum ändrat.
    Gillar själv inte att öppna i nya fönster, använder hellre ctrl-knappen. Men det kanske inte genomsnittsbesökaren gör så jag ändrar och hoppas på underverk =)

    David: Mina seo-krafter går åt till att optimera för julorden så jag tror siten får vara som den är. Däremot har jag en bra presentdomän. Det skulle vara lätt att använda samma "motor" men bara ändra vissa texter. Hur mycket av produkttexterna skulle jag behöva ändra tror ni? (för att inte hamna i duplicate contentfiltret..)

    /Jon

  6. #6
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Kan du inte mata in någon/några RSS-kanaler med lämplig profil? (Har inte tänkt klart nån fullständig lösning, men själv skulle jag funderat på att filtrera fram lite julaktiga nyheter och bloggar som fick rulla på.)

    En annan inspirationskälla till idéer kan vara mitt adventsljus på
    cyborgmoln. se/expressn/expressn-nedraknare.html

    Där borde det inte råda så stor tvekan om att sidan tänker finnas kvar till julafton även om det är 336 dar kvar just idag...

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av jon
    Tack för era svar!
    Jag bryr mig egentligen inte om hur ofta G besöker min sida. Det jag är orolig över är att tappa placeringar pga för dåligt uppdaterad site.
    /Jon
    G skrev ju en uppmärksammad patentansökan kring detta avseende TR. En faktor som pekades ut där vid sidan om uppdatering av text var nya inlänkar + div. annat.

    Men konceptet med en underida med breddat koncept som även passar in som jul känns ju mycket smart. Skulle jag köra på. Där har du förövrigt god tid på att pröva uppdateringstid.

    Dessutom bygger du long-tail som alla är inne på, men jag inte tror på, som du bygger. Hellre skulle jag bygga seriöst innehåll kring presenter associerad kring jul med målsättningen att ranka bättre än 6 och typiskt + 4 på viktiga söktermer. Jag menar nog att några höga placeringen ger mer än övrigt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)