Resultat 1 till 15 av 15

SUNET katalogen upphör

  1. #1
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    SUNET-styrelsen beslutade vid sitt sammanträde den 18 december 2006 att ej längre ge ekonomiskt stöd till den webbkatalog som KTH skapat och utvecklat.

    SUNET-katalogen blir därmed en KTH-katalog.

    http://basun.sunet.se/aktuellt/webbkatalogen.html

    Frågan är vad som kommer hända med den.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ingen skillnad mer än att KTH tar handom den som jag förstår.

  3. #3
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Jag har märkt en stor skillnad.

    De kräver numer att man har en Företagsinfo-sida som finns synligt länkad för nya submissions.(om du har företag)

    Om du dessutom äger sidan genom ditt företag så verkar det i praktiken som att du endast kan ha en sida med i sunet eftersom du numera måste ha Företagsnamnet i rubriken (ankartexten) Detta gör att du alltså inte kan submitta en ny sida eftersom ditt företagsnamn redan finns som rubrik. (utan att fuska med företagsnamnet förstås)

    >>betyder i praktiken att vi serietillverkare av hemsidor kommer att ha svårt att kunna forsätta bli listade i Sunet med relevant ankartext med sajter som är av hmm, åt oss säga mer "kommersiell karaktär".

    Självklart fungerar det att bygga hobbyprojekt och skicka in de som privatperson, men vad jag märkt är deras granskning ganska hård och de genomskådar lätt resesidor eller artikelsidor, (även om de är utan annonsering)

    Man kan ju se detta som en ny möjlighet för de mindre katalogerna med liberalare regler som får in sidor från serietillverkare som både är relevanta samt har bra innehåll. Exempelvis jims kvalitetskatalog är en av flera som sannorligen hamnar högre upp prioriteringen vid katalogsubmits i framtiden.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det där låter riktigt bra. Gynnar oss som inte arbetar med att hämta länkkraft från Sunet. Men det är klart att det hade varit roligt att få in vår katalog som vi arbetar på innan de införde den här policyn, men det kanske visar sig vara möjligt ändå.

  5. #5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Men det är klart att det hade varit roligt att få in vår katalog som vi arbetar på innan de införde den här policyn,
    >> Policyn är redan implementerad i praktiken hos SUNET vad jag märkt.

    Edit: förtydligande
    Senast redigerat av Webmoney den 2007-01-16 klockan 18:26.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Paul Shallow
    >> Den är redan implementerad i praktiken vad jag märkt.
    Systemutvecklingen har en bit att gå fortfarande. Men nästan klart. Vi baserar den på Drupal också precis som med nättidningen.

    Själva katalogen kommer ju inte ge just något men plattformen kanske kan ge lite om andra börjar använda den, och att det ger en länk tillbaka.

    Eller vilken menar du? Katalogerna som jag postade upp idag är inte våra.

  7. #7
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Eller vilken menar du? Katalogerna som jag postade upp idag är inte våra.
    > Jag talar fortfarande endast om SUNET och ingen annan katalog.
    Editorerna (granskarna) har alltså redan nu börjat använda sig av den nya policyn med företagssidor och företagsnamnet i ankartexten.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Paul Shallow
    > Jag talar fortfarande endast om SUNET och ingen annan katalog.
    Editorerna (granskarna) har alltså redan nu börjat använda sig av den nya policyn med företagssidor och företagsnamnet i ankartexten.
    Aha? Ja det gör ingenting. Den kanske kan få ett eget bolag om det anses viktigt.

    Annars tänker jag mest mix kring sådant här. Där vår katalog ska till för att ge ett inflöde av tre särskilda sorters länkar. Sunet har man ju att säga i någon mening även om naturligtvis mer Sunet ger ännu mer. Där folk som använder av plattformen för katalogen och ger en länk tillbaka är en sådan grej.

  9. #9
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Nu får vi verkligen se hur Google reagerar på 301 redirects. katalogen.sunet.se har numera en 301 redirect till katalogen.kthnoc.se.

    Den förstnämnada har fortfarande 96 500 indexerade sidor, och den sistnämda 0.

    SKa bli intressant att följa.

  10. #10
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Nu får vi verkligen se hur Google reagerar på 301 redirects. katalogen.sunet.se har numera en 301 redirect till katalogen.kthnoc.se.

    Den förstnämnada har fortfarande 96 500 indexerade sidor, och den sistnämda 0.

    SKa bli intressant att följa.
    Det är ju trevligt att de har gjort på rätt sätt iaf.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  11. #11
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Det var ju en tråkigt utveckling

  12. #12
    Joppedis avatar
    Joppedi Joppedi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    36
    Någon som vet bakgrunden till varför Sunet överlämnar ansvaret till KTH?
    Strategiskt beslut eller nåt akut?

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det är nog så att det kostar en slant. KTH kanske förövrigt har större förutsättningar att driva verksamheten billigare.

  14. #14
    Joppedis avatar
    Joppedi Joppedi är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    36
    Klart det kostar men jag undrar mer om sammanhanget. Vilka intressen har spelat roll, aktörer, vilken riktning har de etc.
    I beslutet nämner de ett nytt nät OptoSunet o att de valt att NORDunet ska driva nätet istället för KTH.

    KTH har ju hela tiden drivit webbkatalogen på uppdrag av Sunet, så det är inte fråga om nån out-sourceing el dyl. Alltså ingen effektivisering att vänta, vad jag kan se.

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Maccke
    Det var ju en tråkigt utveckling
    För er SEO-konsulter är det rimligen en bra utvecklingen. Det är ju ytterst trivialt som det har varit där SEO-konsulter kan leva på att ha tio eller i ett fall flera hundra sidor hos dem. Inflation och utslagning hade följt. Ni hade alla drabbats.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur länka i katalogen?
    Av davooud i forum Kataloger
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 15:49