Resultat 1 till 10 av 10

Sökord har spårat ur fullständigt

  1. #1
    fjeds avatar
    fjed fjed är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    10
    Hej!

    Jag har en hemsida hos Texttalk som jag har lagt en hel del tid på med sökoptimering de senaste åren.

    Innan sommaren var mina tre viktigaste sökord på plats mellan 3-7. Men efter sommaren så har något hänt så dessa ord har spårat ur fullständigt. Efter min semester så låg två av orden på plats 17 och det tredje (det viktigaste ordet) på plats 110! Idag ligger det tredje ordet på plats 170.

    Jag har inte gjort något under sommaren så jag har ingen aning om vad som kan ha hänt här. Den enda tanke jag har är att jag för ca 1 år sedan stängde ner en annan hemsida och vidarebefordrade domänen (301) till denna hemsida som jag har hos Texttalk. Kan det vara med detta att göra även om det var så länge sen jag kopplade om domänen?

    Jag använder mig utav Serps.com Rank Checker för att kolla placeringen. https://serps.com/tools/rank-checker/
    Om jag gör en sökning på sökordet som ligger på plats 170 så söker den inte upp startsidan, istället tar den en undersida och som då har placeringen 170.

    Har Google tagit bort min startsida från Google eller varför hittar inte Serps Rank Checker startsidan och tar istället en undersida?

  2. #2
    gurus avatar
    guru guru är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    33
    Google kanske anser att din sida är "död" då den inte uppdaterats med något nytt innehåll och inte heller fått några fler inlänkar. Vill man bibehålla bra placeringar måste man se till att kontinuerligt uppdatera sajten med unikt och bra innehåll. Jag ser även till att det kommer nya inlänkar med jämna mellanrum för att visa på att min site fortfarande är relevant.

    När det gäller serps.com skulle jag inte lägga allt för mycket tillit på ett gratisverktyg, testa istället med något mer etablerat betalverktyg.

    För att se om Google deindexerat din startsida så googla "site:www.dinsida.se"

  3. #3
    anbrs avatar
    anbr anbr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    5
    Håller med ovanstående att du bör dubbelkolla om sidan är indexerad, samma med sidan du har lagt en 301 på.

    Med bra on page seo kan du dock ranka högt ändå utan nytt innehåll/länkar, beroende på din marknad så klart. Hur ser trafiken ut i analytics?

  4. #4
    fjeds avatar
    fjed fjed är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    10
    Tack för era tips!

    Startsidan indexerar. Jag har parkerat den andra domänen.

    För en vecka sedan uppdaterade jag startsidan med ny text vilket har gjort att mitt favoritord har hamnat på plats 70. I början av veckan var den på plats 40 men nu ligger den på plats 70 igen.

    I Analytics ser jag att antal sessioner har minskat med 35%. Jag jämför hela september 2017 med mars 2016 (då sökordsplaceringarna har varit som bäst).

    Har ni några tips om bättre verktyg för att kolla placeringen?
    Hur ser ni på att köpa länkar för att få bättre placering?

  5. #5
    Axel Hanssons avatar
    Axel Hansson Axel Hansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Hela världen
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av fjed Visa inlägg
    Tack för era tips!

    Startsidan indexerar. Jag har parkerat den andra domänen.

    För en vecka sedan uppdaterade jag startsidan med ny text vilket har gjort att mitt favoritord har hamnat på plats 70. I början av veckan var den på plats 40 men nu ligger den på plats 70 igen.

    I Analytics ser jag att antal sessioner har minskat med 35%. Jag jämför hela september 2017 med mars 2016 (då sökordsplaceringarna har varit som bäst).

    Har ni några tips om bättre verktyg för att kolla placeringen?
    Hur ser ni på att köpa länkar för att få bättre placering?

    Vi kör Serplab.co.uk för våra projekt som fungerar väldigt bra. Finns en gratisvariant där man kan köra 150 sökord varje 24 timmar.

    Om jag får rekommendera så är det bättre att du jämför med föregående år (om datan finns) då säsong kan styra trafikmängd rätt kraftigt.

  6. #6
    fjeds avatar
    fjed fjed är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    10
    Serplab.co.uk verkar vara betydligt smidigare så den ska jag köra.

    Om jag jämför september 2017 med september 2016 så är det en minskning med 25%.

    Hur ser ni annars på hur viktigt det är att ha https idag? Om jag har förstått det rätt så uppskattas det av Google och kan ge en liten knuff, eller? Hemsidan har inte https idag.

  7. #7
    anbrs avatar
    anbr anbr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    5
    Verkar som att HTTPS bara kommer bli viktigare och viktigare, så hoppa på tåget så snabbt det går.

    Pagespeed är också viktigt, och eftersom att trafiken från mobilen växer kraftigt så skulle jag kolla över mobilversionen på sidan också.

  8. #8
    fjeds avatar
    fjed fjed är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    10
    Ska kolla på det med HTTPS!

    Jag hittade en artikel på nätet om Google Fred Update. Jag har inte riktigt förstått exakt vad den har gjort men uppfattar som att den kan försämra placeringen kraftigt och plötsligt. Kanske detta kan vara orsaken i mitt fall?
    http://www.wordstream.com/blog/ws/20...le-fred-update

  9. #9
    WilliamBergs avatar
    WilliamBerg WilliamBerg är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jun 2016
    Inlägg
    6
    Det är helt omöjligt att säga utan att se sidan då det finns så många olika saker som påverkar. All hjälp du kan få utan vidare information om din sida, länkprofil etc är vilda gissningar.

  10. #10
    fjeds avatar
    fjed fjed är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2015
    Inlägg
    10
    Hemsidan är numera mobilanpassad och kör med HTTPS sedan strax innan jul. Sidan det gäller är white-board.se

    Sökorden som det gäller är whiteboard, whiteboardtavla, whiteboardtavlor. Ordet Whiteboard är prio 1.
    Senast redigerat av fjed den 2018-01-04 klockan 15:00.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-01-18, 10:43
  2. Google+ Gillningar spårat ur?
    Av Jenkz i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-16, 14:58
  3. Att ha ort som del av sökord
    Av Jörgen i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-17, 22:25
  4. Sökord i url:en?
    Av McDavid i forum URL-omskrivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-16, 16:27
  5. Bör man lägga krut på SÖKORD.com eller SOKORD.com?
    Av miraclesinc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 23:16