Resultat 1 till 3 av 3

h1, h2 eller h3 för rubriker i WP blogg?

  1. #1
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Här kommer en smådum fråga som jag känner att jag borde ha koll på egentligen. Google analyserar innehållet och dess relevans med taggarna h1-h6. Ofta vill man ha nyckelord med h2-taggar. Sedan delar man in hiearktiskt i rubriker och underrubriker. Man ska börja med h1 och inte "hoppa över" en nivå även om inte alla 6 nivåer nödvändigtvis används. Om man skriver ett inlägg i Wordpress så finns det olika storlekar på rubrikerna (dvs. Heading 1 t.om. Heading 6) och de representerar varje tagg.

    Jag har använt ett gratis verktyg som hävdar att min blogg (cederqv.ist) har för många h2-taggar. Enligt verktyget kan det tolkas som en spam-teknik av Google och att man bör ha max 10 styck h2 taggar per sida. Hur kommer jag till rätta med det problemet här? Och om jag skriver en rubrik i ett blogg inlägg t.ex. det här om högtalare och första nivån av rubriker i inlägget är t.ex. "Högtalare med Blutooth", bör jag då använda Heading 2 eftersom att det representerar en H2-tagg? På första nivåns rubriker har jag kört med Heading 2 istället för Heading 1 då jag dragit slutsatsen att h1 kanske används för titeln på en sida, eller i det här fallet titeln på inlägget.

    Är jag helt ute och cyklar? Tacksam för feedback.
    Senast redigerat av SysXpl den 2017-10-21 klockan 17:19.

  2. #2
    gurus avatar
    guru guru är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    33
    Ska inte vara några som helst problem att köra för många h2or, ha bara som vana att inleda med en h1a.

    Det verkar som att ditt tema i WP automatiskt skapar en h1a av det du döper inlägget till, därför är det bara köra h2or därefter. Självklart kan h3 vara relevant om det är en underrubrik, men jag brukar aldrig gå djupare än till h3 iallafall.

  3. #3
    anbrs avatar
    anbr anbr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    5
    Som guru skriver så brukar h1 bli rubriken i WP. Jag själv kör inte heller djupare än h3, men blandar gärna mellan h2 och h3 när det passar bra.

    Ska du ha en bra blogg så skriv framförallt för läsaren och inte för Google = ser det naturligt ut med 5st h2 i ett blogginlägg så kör på det! Även om man inte kan mycket SEO så vet de flesta säkerligen hur man skriver en snygg text och kortfattat kan man väl säga att Google gillar detsamma. Är den snygg och enkel för en läsare så behöver du inte oroa dig för att det blir spam.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länkar på PR4 blogg säljes eller bytes
    Av SEO-T i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 09:07
  2. Blogga på hemsidan eller skapa blogg utanför url?
    Av starcars i forum URL-omskrivning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-04, 16:20
  3. Intern eller extern blogg i sin e-commece?
    Av oklok i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-11, 09:24
  4. Lägga blogg på undersida eller subdomän?
    Av erison i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 00:48