Resultat 1 till 19 av 19

Ny plattform för länkkataloger

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Driftsatt här som proofs-of-concept:
    katalogen.nyfikenvital.org

    Diverse noterat av mig redan som ska ändras. Dock kring URL:ar och annat som man själv inte har någon erfarenhet av kommer er input uppskattas och där det är värdefullt belönas med rykte o.s.v.

    Varje inlagd webbplats länkar ner till en specifik artikel om sidan. Där ligger en eller flera sökmotorvänliga länkar, d.v.s. djupinlänkning är möjlig och kommer i vår driftsättning att accepteras.

    Varje webbplats hamnar i alla relevanta kategorier. Katalogen blir tämligen platt, men ev. skapar vi konfigurationsalternativ för detta. Men det passar vårt ändamål eftersom vår proofs-of-concept är avsedd för ett särskilt ändamål som det är lite tidigt att diskutera.

    Även om PR därmed smetas ut får ju webbplatsen sida en samlad PR beroende av antal kategorier som är relevanta för den. Det skiljer sig en del från många andra plattformar webbplatser men det kan behövas (tycker vi :-D ).

    Som sagt titta gärna efter och peka ut det som behöver ändras och övriga brister.

    Bloggat om katalogen...

    http://foretagare.blogspot.com/2007/...ovrdighet.html
    http://mnowak.se/2007/10/20/kataloge...nternettrafik/
    http://www.seo-nyheter.se/2007/10/fr...-varor-fr.html
    http://webbdesign.wordpress.com/2007...da-webbkatalog
    http://www.xn--onlinemarknadsfring-46b.se/?p=36
    http://www.hoglind.org/blog/2007/10/...h-bloggar.html
    http://www.jimmyhoog.se/programvaror...ggd-pa-drupal/
    http://naknasanningen.blogspot.com/2...ken-vital.html
    http://www.johnivarsson.com/kataloger/nyttig-katalog

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Utnyttjar tråden som "officiell" fellogg.

    Link title fungerar inte i noderna. Behöver ändras.

    Varje djupinlänkning eller vanlig länkning ska ha link title med bäst beskrivande nyckelord.

  3. #3
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Verkar spännande detta

  4. #4
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Vilka moduler kör du?
    Nåt från Drupal eller hemkokt?

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av jmn
    Vilka moduler kör du?
    Nåt från Drupal eller hemkokt?
    Både och tror jag. Min tittade själv på det först idag.

    Onekligen mer tid än jag tränade med

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Både och tror jag. Min tittade själv på det först idag.

    Onekligen mer tid än jag tränade med
    Men jag ska kolla med Kalle som byggt det.

    Mycket Freudiska felsägningar.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    1. Anmälningsformulär
    Saknas. Ska ta: Namn, e-postadress, URL och ev. kommentar.
    Anmälaren ska på sidan informeras om grundläggande krav på webbplatsen.
    Senast redigerat av hans99 den 2007-01-19 klockan 15:22.

  8. #8
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Japp ja. Har själv funderat på ett liknande koncept där man gör om länkkatalogen till en presentationnsajt för olika sajter. Det här ser helt klart intressant ut, relevansen ökar och det blir mer text per länk så att säga.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  9. #9
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Japp ja. Har själv funderat på ett liknande koncept där man gör om länkkatalogen till en presentationnsajt för olika sajter. Det här ser helt klart intressant ut, relevansen ökar och det blir mer text per länk så att säga.
    Härligt att fler personer har börjat se värdet i denna form av kataloger

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Japp ja. Har själv funderat på ett liknande koncept där man gör om länkkatalogen till en presentationnsajt för olika sajter. Det här ser helt klart intressant ut, relevansen ökar och det blir mer text per länk så att säga.
    Japp. Nu provkör vi den i samband med Nyfiken vital men den är egentligen byggd för ett annat katalog-koncept. Där kommer ett reportage vara en viktig del eftersom katalogen presenterar webbsajter av en särskild typ som inspiration.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    En sida behövs där plattformen presenteras, var man kan ladda ner den o.s.v. På engelska.

  12. #12
    karlms avatar
    karlm karlm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av jmn
    Vilka moduler kör du?
    Nåt från Drupal eller hemkokt?
    Det är Drupal 4.7.5 i botten. Har lagt till några egna moduler (en ny node type, en ny sorts sorterbar lista mm).

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Vem kommer att stå för de små "artiklarna" om varje webbplats? Anmälaren eller katalogägaren?

    Kan tänka mig att det kan bli ett hästjobb att fixa till jysta texter till varje anmäld site, för katalogägaren, om man som katalogägare måste fixa dessa.

    cya,
    /PatrikB

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Vem kommer att stå för de små "artiklarna" om varje webbplats? Anmälaren eller katalogägaren?

    Kan tänka mig att det kan bli ett hästjobb att fixa till jysta texter till varje anmäld site, för katalogägaren, om man som katalogägare måste fixa dessa.

    cya,
    /PatrikB
    Ja det lär det bli. Men tiden som läggs ner på katalogen blir fast. Blir kön, d.v.s. godkända sajter som väntar på att skrivas, för lång gör vi kön publik och ger möjlighet för sajter som uppfyller reglerna att få före under vissa villkor, t.ex. att en bra länk ges tillbaka eller mot en fast avgift.

    Men kraven på vad som länkas ut blir nog ganska hårda för att hålla nere arbetet.

    Men det finns ingenting i plattformen som hindrar att man skriver mycket kort heller. D.v.s. den som använder plattformen kan fritt välja generellt eller specifikt för varje sajt.

  15. #15
    karlms avatar
    karlm karlm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Utnyttjar tråden som "officiell" fellogg.

    Link title fungerar inte i noderna. Behöver ändras.

    Varje djupinlänkning eller vanlig länkning ska ha link title med bäst beskrivande nyckelord.
    Har lagt till så att attributet title fungerar för både interna (a nid="" title="") och externa (a href="" title="") länkar.

  16. #16
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Vi fuskade runt det hela genom att ta standard-interfacet rakt till modereringskön:
    www .idekampanjer.se/submit

    Sen är det upp till inlämnaren att skriva en så "bra" artikel att vi inte reviderar den totalt.
    Eller kastar inlägget ifall det inte passar inom profilen.

    Men vi drunknar ju inte i (relevanta) inlägg direkt. Finns inte så hemskt många idékampanjer i landet ännu... Det här med att inte dissa idéer från utomstående är lite nytt fortfarande

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av jmn
    Vi fuskade runt det hela genom att ta standard-interfacet rakt till modereringskön:
    www .idekampanjer.se/submit

    Sen är det upp till inlämnaren att skriva en så "bra" artikel att vi inte reviderar den totalt.
    Eller kastar inlägget ifall det inte passar inom profilen.

    Men vi drunknar ju inte i (relevanta) inlägg direkt. Finns inte så hemskt många idékampanjer i landet ännu... Det här med att inte dissa idéer från utomstående är lite nytt fortfarande
    Jag tror ni måste tydliggöra lite. Men jag ska e-posta mina synpunkter. Har en del ideer. Har helt enkelt inte hunnit. Ett bra koncept dock!

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Namnbyte av kategori skapar inte sidan men ser ut att uppdatera i övrigt.

  19. #19
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Nu har vi kört igång den så tillvida att jag har fått tid att börja lägg in i den.

    Vår tillämpning
    Rent praktiskt när vi nu har gjort en tillämpning har vi försökt göra det på ett sätt som ska ge ett tydligt mervärde för alla (ingen särskild prioriteringordning):

    1. Webbutik
    Gratis katalog som jag redan tror har ganska bra trafik men vi har inte Analytics på än. Utlänkar sökmotorvänlig så varan får en djupinlänk vilket nog är svårt för webbutiker i övrigt.

    Vi ska dock ha prövat och skrivit om varan för att den ska komma med. Och den ska säljas på webben. Det är den webbutik som skickade varan som kommer med för produkten.

    Samma webbutik kan med andra ord finnas med flera gånger.

    2. Vi
    Jag hoppas att den ska driva in trafik separat. Däremot tror jag inte att länkarna från den till oss kommer vara värt något. Men det har andra mer erfarenhet av. Ingenting som märkts överhuvudtaget än i alla fall.

    Viktigare kan den i längden ge oss fler varuprover utan att vi behöver vara aktiva vilket spar tid. Och ger både större djup och bredd för ämnesområden/nyckelord vilket gynnas av Google och särskilt Yahoo.

    3. Sökmotorerna
    Vi länkar produkter vi har prövat. Vanliga kataloger gör ju inte så att de faktiskt prövar varan innan de länkar. På internet är det bara bloggare som är jämförbara med detta.

    4. Läsare
    Lättare att hitta varorna. Och i förlängningen kommer naturligtvis fler funktioner t.ex. byggda runt meta-taggning av varorna.

    Marknadsföring
    Jag är nöjd med hur den har rankat än även om den naturligtvis inte syns på någon svår SERP. På "lätta" SERP:ar bra dock som t.ex.
    http://www.google.se/search?hl=sv&q=...a=lr%3Dlang_sv
    Att den rankar bra beror naturligtvis delvis på att den länkar flera relevanta sidor fördelade på två ej besläktade domäner varav en av sidorna ofta rankar mycket högt.

    Jag har givit den ett par fasta länkar från min blogg och bloggat om den. Jag tror att Tina också har länkat till den någon gång.

    I övrigt har anmält den till sex mer välkända svenska kataloger nyligen. Där har vi fått svar från:
    http://www.lankcentrum.se/
    , där den kom med. Jag upplever Länkcentrum som en av de mer seriösa svenska katalogerna men vet egentligen inte vilka Injosoft är?

    Jag har också tipsat några bloggar och den har fått ett par bloggpostningar.

    Arbete framöver
    Under året att den buggfixas avseende diverse och paketeras. Sedan görs den tillgänglig som öppenkällkod och då troligen via Drupalprojektet som en modul snarare än att den knoppas av.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tinas (pontings) Länkkataloger
    Av Tina Isola i forum Kataloger
    Svar: 104
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 22:48
  2. Tips bra script för länkkataloger
    Av Obbe i forum Kataloger
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 22:44
  3. Rätt plattform för webbutiker
    Av hans99 i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-27, 12:30