Resultat 1 till 19 av 19

Vart tittar ni inlänkar och position/ranking?

  1. #1
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Som rubriken säger, vart tittar ni inlänkar och position/ranking?

  2. #2
    David Sjöbergs avatar
    David Sjöberg David Sjöberg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12

  3. #3
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av David Sjöberg Visa inlägg
    Betalar folk så mycket som 15.000kr per år för standard där? Hur många här inne gör det? Och sedan 9000kr per år för PLUS alternativet på Seranking?

  4. #4
    detarbaralillajags avatar
    detarbaralillajag detarbaralillajag är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    9
    På ahrefs så kan du signa upp för en gratis månad, och sedan nedgradera till gratisalternativet, det sparar en hel del pengar, och kan vara fullt tillräckligt beroende på hur mycket man behöver använda tjänsten.

  5. #5
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av detarbaralillajag Visa inlägg
    På ahrefs så kan du signa upp för en gratis månad, och sedan nedgradera till gratisalternativet, det sparar en hel del pengar, och kan vara fullt tillräckligt beroende på hur mycket man behöver använda tjänsten.
    Hittar inget prova på en månad?

  6. #6
    David Sjöbergs avatar
    David Sjöberg David Sjöberg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    12
    På Ahrefs har du en 7-dagars trial på startsidan tror det är ändrat från en månad

  7. #7
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Länkar kör jag majestic.com samt ranking via wincher.com. Fungerar super.

  8. #8
    SEOIbericas avatar
    SEOIberica SEOIberica är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Palma de Mallorca
    Inlägg
    41
    ahrefs.com för länkar
    wincher.com för ranking
    sedan har jag även börjat använda sistrix.com för kompletterande information.

  9. #9
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Ahrefs för länkar. Trackar inte ranking då KPI'n man bör mäta är trafik-relaterad, så kollar ranking väldigt sällan nu för tiden.
    Om inte SEO'n ger någon trafik så kan ju rankingen kvitta liksom....varför ens bry sig om rankingen förutom i väldigt speciella fall?
    Ingen köper ju SEO eller jobbar med SEO för "att ranka" egentligen, alla är intresserade av trafiken.

    Hört att många som använder Wincher gillar det, så det är säkert bra dock.

  10. #10
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Ahrefs för länkar. Trackar inte ranking då KPI'n man bör mäta är trafik-relaterad, så kollar ranking väldigt sällan nu för tiden.
    Om inte SEO'n ger någon trafik så kan ju rankingen kvitta liksom....varför ens bry sig om rankingen förutom i väldigt speciella fall?
    Ingen köper ju SEO eller jobbar med SEO för "att ranka" egentligen, alla är intresserade av trafiken.

    Hört att många som använder Wincher gillar det, så det är säkert bra dock.
    Håller helt klart med dig ur ett utvärderingsperspektiv. Trafik, eller försäljning, är det viktiga att mäta.
    Jag vill dock alltid ha åtminstone några sökord att kolla ranking på, för att kunna se när något händer. Så, i de projekt jag jobbar ser jag till att mäta ranking på åtminstone någonstans mellan 10 och 20 sökord av olika typer, några stora generiska, några med tydliga köpsignaler och några longtail.

    För det använder jag nu för tiden Advanced Web Ranking och Nightwatch.
    Nightwatch är lite av en favorit där. De är ganska nya och utvecklar sig mycket. Duktiga.

  11. #11
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Håller helt klart med dig ur ett utvärderingsperspektiv. Trafik, eller försäljning, är det viktiga att mäta.
    Jag vill dock alltid ha åtminstone några sökord att kolla ranking på, för att kunna se när något händer. Så, i de projekt jag jobbar ser jag till att mäta ranking på åtminstone någonstans mellan 10 och 20 sökord av olika typer, några stora generiska, några med tydliga köpsignaler och några longtail.

    För det använder jag nu för tiden Advanced Web Ranking och Nightwatch.
    Nightwatch är lite av en favorit där. De är ganska nya och utvecklar sig mycket. Duktiga.
    Okej! Nightwatch får jag absolut kolla upp då, förväntar mig inget annat än att det kommer vara bra om du rekommenderar det.
    Och visst är det så att jag överdriver när jag säger att jag inte kollar alls.....oftast när jag gör en stor justering så kollar jag upp för att se vad ändringarna eller de nya länkarna gör för de viktigaste sökorden på aktuell sida och domän. Menar mer att jag har slutat att slaviskt följa sökordens ranking som jag gjorde förut. Har börjat tänka efter mer och ifrågasätta standarder mer nu när man jobbat med detta ett tag.

    Kunderna säger att de köper SEO eller vill köpa SEO. I själva verket skiter dom (de kunder som förstår) i rankingen och tittar på värdet i arbetet istället i form av ökad trafik och ökad försäljning.
    Att säga att -SEO'n går skitbra, vi har ökat ranking på 19 av de 27 sökorden vi jobbar med säger ju inte ett skit om det inte ger någon ökad trafik. Det är mer något som säljare gör för att hålla en ovetande kund nöjd.
    Nightwatch kollar jag upp! Tackar Aaron.

  12. #12
    gurus avatar
    guru guru är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    33
    Budgetversion för att titta ranking: www.serplab.co.uk helt gratis, dock uppdateras det var 24e timme.

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Jag använder programvaran Ranktracker för positionsspårning och så några kunders Wincher-konto.
    Sedan gratisprogram för inlänkar.

    Är inte riktigt överens med dig Niklas ang organisk placering för rank. Tittar på den en gång i veckan för mina kunder på ett ungefär, ibland mer.
    Den organiska trafiken in till en webbplats är beroende av rank på de nyckelbegrepp som är intressanta. Försäljningen/konvertering är beroende på trafiken in, trafiken in är beroende på placeringen.

    Om försäljningen eller trafiken sjunker eller går upp beror det på något. Kan vara rank kan iof också vara trender eller publicitet.
    Så hur man än vrider på det så är rank en faktor för organisk trafik.
    Har du sedan AdWords för webbplatsen så finns ett intresse att se hur mycket av trafiken som fördelar sig mellan annonsen och den organiska placeringen. Placeringsökningar organiskt kan sänka klickkostnaden till förmån för det organiska.

    Dessutom om du har produkter/tjänster som är säsongsberoende är det av vikt att följa rörelserna organiskt så man kan tajma in trafiken som mest. Och så tycker jag det är självklart att gör man en förändring för en eller flera enskilda sidor på en webbplats att kunna se vad utfallet blir. Annars famlar man ju i blinda när det gäller optimering.

    Sedan ser man ju rätt så snabbt om det förväntade utfallet på en aktiv optimeringsåtgärd inte ger det resultat man ville ha eller vice versa. Men det kräver att man dels har koll på placeringen sedan trafiken och konverteringen. Alla tre begreppen hänger ihop och är en följd av varandra.

    Får väl avsluta med orden som fastighetsmäklare säger om vad som verkar vara viktigaste i deras arbete: Läget styr priset

  14. #14
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Sedan gratisprogram för inlänkar.
    Vilket?

  15. #15
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Så ni betalar alltså ca 800-900kr per månad som minst för att ha Ahrefs? Och sedan typ 500kr/mån för ranking? Så ca 17-18 tusen om året för dessa två? Eller hur mycket lägger ni på detta?

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    https://monitorbacklinks.com/seo-too...cklink-checker
    http://www.backlinkwatch.com/
    https://majestic.com/
    https://moz.com/researchtools/ose/
    http://bc.linkody.com/en/seo-tools/f...klink-checker/
    några är väl redan nämnda i inlägg ovan.

    Nu lägger jag inte så stor vikt vid det här. Har du ett dussin konkurrenter så pratar vi över tusentals inlänkar som skall hittas. Sedan behöver man också se vad de inlänkarna i sin tur ger för värde för sidan de länkar till. Och då behöver man titta på de enskilda inlänkarna också. För de där värdena som de ges av olika program är rätt så mycket hitta på. Frågan är vad de ger för praktisk effekt.
    Och jag har rätt så klart för mig vad mitt arbete kan ge för resultat på sikt i de nischer jag arbetar utan att behöva grotta ned mig i hur konkurrenterna har gjort.

  17. #17
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Hur mycket lägger ni per år för att titta dessa två?

  18. #18
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Jag använder kwfinder.com som innefattar:


    • Keyword Research
    • SERP Analysis
    • Rank Tracking
    • Backlink Analysis (fn. stängd BETA)


    Nyckelordsverktyget är i mitt tycke betydligt bättre än Google Keywords Planner exempelvis. Här får man valuta för pengarna. Du får statistik på exempelvis svårighetsgrad i en skala 1-100. (Man kan säga att det mesta under 20 är rätt lätt, runt 15 behöver du i princip bara skriva ett relevant blogginlägg på 600-1000 ord ca för att komma topp 10-15) med 50-55 som är "svårt" enligt skalan är egentligen "väldigt svårt". Här finns nyckelord som t.ex. "youtube" filtrerat på "Sverige" och på "Svenska".. Sedan finns det exempelvis autofill efter ett visst nyckelord eller automatiskt generera vanliga frågor utefter ett visst nyckelord.

    Priset är också ganska konkurrenskraftigt. Betydligt billigare att betala årsvis än per månad och du kommer långt med deras billigaste paket. Jag har provat premium men har inte behov av det. Kör du årsvis på billigaste planen blir det inte så farligt dyrt.

    https://mangools.com/plans-and-pricing

  19. #19
    Skillrookies avatar
    Skillrookie Skillrookie är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    93
    Citat Ursprungligen postat av SysXpl Visa inlägg
    Jag använder kwfinder.com som innefattar:


    • Keyword Research
    • SERP Analysis
    • Rank Tracking
    • Backlink Analysis (fn. stängd BETA)


    Nyckelordsverktyget är i mitt tycke betydligt bättre än Google Keywords Planner exempelvis. Här får man valuta för pengarna. Du får statistik på exempelvis svårighetsgrad i en skala 1-100. (Man kan säga att det mesta under 20 är rätt lätt, runt 15 behöver du i princip bara skriva ett relevant blogginlägg på 600-1000 ord ca för att komma topp 10-15) med 50-55 som är "svårt" enligt skalan är egentligen "väldigt svårt". Här finns nyckelord som t.ex. "youtube" filtrerat på "Sverige" och på "Svenska".. Sedan finns det exempelvis autofill efter ett visst nyckelord eller automatiskt generera vanliga frågor utefter ett visst nyckelord.

    Priset är också ganska konkurrenskraftigt. Betydligt billigare att betala årsvis än per månad och du kommer långt med deras billigaste paket. Jag har provat premium men har inte behov av det. Kör du årsvis på billigaste planen blir det inte så farligt dyrt.

    https://mangools.com/plans-and-pricing
    Tack! Vilket paket kör du nu?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Kolla (Position, Sida, Pagerank, Inlänkar)
    Av Malte i forum SEO-verktyg
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-09-01, 12:21
  2. Position i platser
    Av Jörgen i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 17:45
  3. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-12-17, 15:35
  4. Position på länkar
    Av Marcus Nilsson i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-08-13, 17:32
  5. Ny position?
    Av Mango8 i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 10:20