Resultat 1 till 4 av 4

Droppar i SERP av WP excepts

  1. #1
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Wordpress "excepts" (svenskt ord?) är alltså när man under /blogg får man *sammanfattningar* istället för kompletta inlägg. Jag har läst på Google ang. SEO att man bör genomföra detta för att undvika "duplicate content". Jag har framförallt 2 bloggar med mycket trafik. Dessa bloggar droppar båda gångerna i placeringar och med 40-50 % av trafiken när jag har genomfört detta. Jag provade igen nu... och det är samma visa. Varför är det så?? Denna andra gången lät jag det vara med excepts i 1-2 veckor men jag bara droppar. Bör jag kanske undvika excepts?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det låter som att det skulle kunna bero på att du tar bort väldigt mycket innehåll från de här sidorna.
    I just det här fallet är det troligen egentligen bra att göra det, men du kan behöva ersätta det med statisk text istället.
    Anledningen att det är bra är att det skapar bättre förutsättningar för de enskilda inläggen att synas på relevanta sökningar för det innehållet.

    Den svenska översättningen av excerpt är utdrag.

  3. #3
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Aaron, stort tack för ett bra och tydligt svar. Problemet är texten har så pass mycket som "12776" ord utan utdrag. Det är alltså bara på sida 1, av fn. 3 sidor text. Vad är den bästa strategin här? Är det en bra idé att återinföra men istället öka antalet utdrag nämnvärt? Det blir svårt och oläsligt att skapa en statisk första sida med över 12 000 ord text. Det är väl inte skäligt? Eller? Samtidigt vill jag inte droppa för mycket trafik från startsidan. Vad hade du gjort i det här sammanhanget? Hur lång tid förväntas det ta innan mina utdrag kan tänkas ge ett bättre resultat i SERP. Är 4 månader en realistisk tidsram?

  4. #4
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Du menar alltså att när det går bra så visar du hela inläggen under /blogg och när det går dåligt bara the_excerpt?

    Är det bara trafik med ingång till /blogg som droppar eller generellt över hela sajten?

    Google vet mycket väl hur en blogg ser ut idag, och att hela inlägg kan visas på /blogg sidan. Inget större problem, då det ofta är så. Blogg inläggen i sig har ju canonical länkar och varje inlägg som visas på /blogg länkar ju till inlägget i fråga. Att visa hela inlägg kan bli problem om man ex indexerar kategorier också, framförallt dem med få inlägg i bara (samma gäller author sidorna och date sidorna, är det bara en författar så noindex på author, alltid på datum kategorierna). Pma sidan i fråga om du vill ha ett extra öga / lägg till skype.

    De sökord, om du vet, som driver trafik är det inläggen själva som rankar där eller är det /blogg?

    Eftersom sidan fungerar bra när du visar hela inläggen på /blogg fortsätt med det.

    Men det borde inte droppa när du bara visar the_excerpt eftersom jag inte kan tänka mig att /blogg rankar för något spec, utan borde vara inläggen som rankar. Därav är det lite intressant :-). Templaten du ändrat när du kör the_excerpt istället, inget annat som ändras då också?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Artiklar/inlägg droppar på Google
    Av WDS i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-06-19, 08:00
  2. SERP och Sökmotorsoptimering
    Av KSundh i forum SEO-verktyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 09:22
  3. Fel URL i SERP:en
    Av csthlm i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-26, 14:53
  4. Serp 2000
    Av claeslund i forum SEO-verktyg
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-03-30, 10:01
  5. Klick i SERP
    Av StefanBergfeldt i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-08-06, 23:17