Resultat 1 till 24 av 24

Hur värderas utländska inlänkar vs svenska?

  1. #1
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Om en svensk relevant inlänk till en svensk sida ger värdet 100. Hur mycket ger då en länk från en lika relevant utländsk sida?
    Är det 25, 50, 75 eller 99?

    Någon som har testat detta och tror sig veta med stor säkerhet hur det ligger till?

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Enligt mina erfarenheter så ger en engelsk länk mer på google.com, alltså den engelska delen av google även om sajten är svensk. Svenska länkar är därav mycket bättre för en svensk sajt.

    Att säga en siffra är helt omöjligt och missvisande.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det vill jag också veta

    Det jag kan bidra till denna frågan är att det jag har sett när man har de flesta länkar från fel språk så tolkar Google det som att sidan är på detta språk och man riskerar att ranka nere bland de engelska sajterna på google.se med sin svenska sajt. Jag har egen erfarenhet av detta.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    när man har de flesta länkar från fel språk så tolkar Google det som att sidan är på detta språk och man riskerar att ranka nere bland de engelska sajterna på google.se med sin svenska sajt. Jag har egen erfarenhet av detta.
    Det är inte bra. Så man skall alltså vara försiktig med att få för många utländska inlänkar till sin svenska sajt?
    Det gäller alltså g00g.se

  5. #5
    jmns avatar
    jmn jmn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    157
    Är det inte per sida snarare än per site?
    Om du tar de engelska länkarna till "engelska" undersidor kommer de ranka bra på engelska, medan de "svenska" sidorna får klara sig på egna meriter i svenska rankningen.
    Fast länkkraften från engelska sidorna borde väl funka även på de svenska?

    Hmmm. Nån som sett ifall det finns en språkfaktor i länkvärderingen? I så fall borde en länk från svensk->engelsk värderas högre än engelsk->svensk eftersom vi lägger drösvis med organiska länkar till engelskspråkiga sajter men knappast tvärtom.
    edit: Fast värdet av länkar inom en sajt borde kanske straffas mindre för språkskillnad? Mer sannolikt att det länkas relevant mellan t.ex svenska och kinesiska ifall det sker inom samma sajt och på djupet.

  6. #6
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    hehe, jim vi svarade samma minut med ungefär samma svar.

    Precis som diskuterats innan så kan det bli riktigt farligt med en svenska sajt som ligger på en server i usa och har engelska inlänkar. Inlänkarna ger lite på google.se i dessa fall. Detta finns det goda exempel på.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tycker nog att man kan få sig en boost på en bra engelsk inlänk trots att man ligger på engelskt webbhotell. Vi fick en artikel bloggad därför att vi använt fotografens bild. Gick upp från åtta till sex.

  8. #8
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Jag tänker mig att den svenska sajten ligger på en svensk server.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av ThomasA
    Jag tänker mig att den svenska sajten ligger på en svensk server.
    Nej den är hostad i Kalifornien.

  10. #10
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Jag har mängder av amerikanska länkar till Nikkes Index. Dessa inlänkar går antingen till förstasidan eller till sidor med engelskspråkigt material.

    Jag håller inte med om att sajten nedvärderas på svenska sökningar för det. Däremot uppvärderas den rejält på sökningar från Google.com och utan hl=sv.

    Men, då ska vi komma ihåg att servern alltid har stått i Sverige, oavsett webbhotell, och att jag sedan år 2000 varit väldigt noga med att deklarera rätt språkversion på varje sida, vilket ju även det fungerar som en ordentlig pekpinne om vilket språk sajten verkligen är på.

    Ett problem är att sajten har varit blandat tvåspråkig, och att jag därför inte har kunnat ange rätt språk på index-sidan och olika kategori-indexsidor. Det har möjligen förvirrat Google en smula. Jämför sökningar på [sökmotoroptimering] från Google.com och Google.se... Just den sökningen är ju också ett ordentligt exempel på hur inkommande länkar från andra länder än Sverige kan slå.

    Jag tror alltså inte att sajten på något sätt är nervärderad på Google.se, utan snarare uppvärderad på Google.com. Jämför t.ex. med sökningar från google.co.jp och google.de. Jag har, mig veterligen inga inlänkar från Japan, men ändå ligger jag en position bättre till där...

    Apropå sajt vs. sida i den här diskussionen så har jag nästan inga länkar alls in till samlingssidan för sökmotoroptimering och dess undersidor. Ändå märks effekten väldigt väl. Jag kan bara tolka det som att de sidor som jag själv har på engelska ger en "engelsspråkig boost" till de övriga sidorna. Men det är bara min arbetshypotes...

  11. #11
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Om man jämför en svensk icke relevant länk till sin svenska sida mot en engelsk relevant då. Borde inte en relevant länk vara bättre även om det är från en engelsk sajt?

  12. #12
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Det "lokala" är en sak som gradvis förs till alla sökmaskiners algoritmer. För msn verkar severplatsen vara ganska avgörande (mycket mer än för Google). Trenden är klart att om du har en svensk sida eller finska som jag så bör man ha server och inlänkar från hemlandet.

  13. #13
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Med risk för att verka tjatig.

    Svensk länk på engelsk sida = meningslöst (ingen trafik kommer att följa den) och google nedvärderar den troligen också eftersom det uppenbart är till en minoritetsspråk.
    Engelsk länk på svensk sida = ok. Folk kommer följa den (google noterar att den finns).
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tycker nog att man får ut lite av engelska länkar. Några fotograferar har bloggat oss och de har givit lite effekt.

    Engelska kataloger med en svensk del testade jag ett tag men märkte ingenting, men katalogerna var nog inte särskilt värdefulla rent generellt.

  15. #15
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Svensk länk på engelsk sida = meningslöst (ingen trafik kommer att följa den) och google nedvärderar den troligen också eftersom det uppenbart är till en minoritetsspråk.
    Tar risken, men vågar påstå att detta är helt fel och hoppas samtidigt att jag förstod svaret rätt :-)

    Vi har tex nu ett exempel i Finland var en sida kommer mycket högt upp på sökordet hakukoneoptimointi (=sökmaskinoptimering). Sidan har bara engelska länkar. Dvs finsk länk på engelsk sida = bra effekt trots att ingen kanske följer länken.

  16. #16
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Har även noterat resultat med svenska länkar på engelska sidor. (och har tillräckliga bevis för att styrka mitt påstående).
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  17. #17
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Med mina erfarenheter går det alldeles utmärkt att ha länkar från utländska sidor. Och de ger effekt. Visst, en svensk relevant länk är självklart bättre, men det ger helt klart effekt.

    Tänk så här. En norrman bosatt i Kalifornien hittar ett intressant svenskt blogginlägg som han länkar till från sin engelskspråkiga blogg med server i USA, helt enkelt skriver om samma sak fast på engelska.

    Ska den länken inte ha effekt då, enligt Google? Jo det ska den - utländska länkar är helt okej.

    Bara utländska länkar är självklart inte bra men det går att kombinera. Man ska nog inte vara allt för rädd för det, tror jag, eftersom världen trots allt är rätt liten nu. Då kan inte Google gå runt och tro att engelsmän inte kan svenska.

  18. #18
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Jag har också sett effekt. Inte så stor, men ändå. Samtidigt så ska man inte glömma att det är lättare och billigare med utländska länkar så det kan ju vara ett trevligt komplement. Precis som nämnt så ska man akta sig gällande språket.

  19. #19
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Klart att alla länkar har effekt oavsett var servern står och vilket språk den länkande sajten är på. Men, jag kan fortfarande ge ett ypperligt exempel (som inte leder till en av mina sajter) på att det blir en otrolig skillnad mellan olika Google-domäner och att en sajt placerar sig längre och längre ner, ju längre bort de länkande sajterna ligger från en Google-domän. Se bara hur dawid.nu sjunker undan i resultaten ju längre bort vi kommer från den majoritet svenska sajter som länkar till den:
    http://www.google.se/search?q=dawid
    http://www.google.dk/search?q=dawid
    http://www.google.de/search?q=dawid
    http://www.google.co.jp/search?q=dawid (japanska länkar finns)
    http://www.google.com/search?q=dawid

    Jag hör redan invändningen att vi även kommer längre och längre bort från serverns hemland, och det stämmer, men jag har även exempel på sajter som har en majoritet amerikanska och holländska länkar, och som klarar sig bättre på google.com och google.nl än på google.se även på helt andra sökfraser.

    Jämför t.ex. min sajts placeringar på sökordet sökmotoroptimering mellan Google.com och Google.se. Lindqvist.com har nog fortfarande fler amerikanska inlänkar än svenska, och många gånger från sidor som dessutom är på engelska (även internt inom sajten).

    Så visst spelar det roll. Men inga äkta länkar är negativa. Däremot bör man inte satsa särskilt hårt på länkar från ett annat land än det där besökarna kan tänkas finnas eller på ett språk som inte talas av besökarna.

  20. #20
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Jag vet inte om jag fattat rätt men jag ser ingen skillnad.
    Alla dawid utom sista visar samma resultat här...

  21. #21
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av ThomasA
    Jag vet inte om jag fattat rätt men jag ser ingen skillnad.
    Alla dawid utom sista visar samma resultat här...
    Lustigt. Jag ser distinkta skillnader.
    .dk och .de visar wikipedia-resultat, om man tar med .pl där namnet är väldigt vanligt ser man ytterligare helt andra resultat medan den svenska, sett från helt olika datorer och i olika nät visar dawid.nu och min sajt som förstaträffar.

  22. #22
    PA Ulanders avatar
    PA Ulander PA Ulander är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm, Älvjsö
    Inlägg
    21
    Hur är det med inlänkar från edu nätet egentligen? Alltså versus svenska sidor. Finns det belägg för att anta att det skulle ge ett positivt resultat?

    Man får intrycket av att edu inlänkar är nåt slags mirakelmedicin mot allt ont, i vart fall på forum som DP och liknande. En väldig hype kring dessa länkar alltså.

    Personligen tycker jag det verkar onödigt att köpa såna länkar, det borde väl gå att fixa ändå om man hemskt gärna vill ha.

    Mvh pa

  23. #23
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Man får intrycket av att edu inlänkar är nåt slags mirakelmedicin mot allt ont...
    Min teori är nog att det är föga skillnad i själva domanet utan att det är sajten i sig själv avgör. Dvs ädre sajt, bra rykte, hög PR och TrustRank osv. Flera .edu sajter har allt detta och därför är de eftertraktade. Inte pga av domanet .edu.

  24. #24
    Discobats avatar
    Discobat Discobat är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    10
    Jag har en .se-sajt som jag prioriterar och en motsvarande .com på engelska. Eftersom jag prioriterar inlänkar till den svenska sidan så har jag registrerat den i utländska kataloger, men med rubrik och beskrivning på engelska. Är detta a) onödigt b) riskabelt, eller c) både och??

    Är det bättre att registrera på svenska där engelska inte är ett krav (vilket det ofta är, men hur jobbigt är det inte att läsa alla submission rules...)?

    Olle

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Inlänkar på flera språk
    Av wiggin i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-28, 09:59
  2. Bra placeringar ger bra med inlänkar
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 21:38
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 10:51
  4. Antalet inlänkar
    Av rickardx i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 20:37
  5. Svenska siter på Google.se
    Av LaoWang i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 14:11