Resultat 1 till 13 av 13

bbPress - nya forummotorn av Wordpress

  1. #1
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Alla har vi ju använt oss av Wordpress, det förlovade CMS:et för bloggar som är omåttligt populärt. Både SEO-vänligt och underbart att blogga med. Nu har de även gjort en forummotor, precis som vBulletin och phpBB.

    Och jag har testat, tillsammans med en kompis. Tyvärr fortfarande i beta så det har ju några småskavanker. Och det kommer säkert komma massa nya funktioner efterhand. Men i övrigt är det underbart!

    Min kompis har även gjort designen själv, så vi har verkligen testat på det ordentligt. Hittils har allting funkat riktigt bra och det slår phpBB med hästlängder. vBulletin är nog fortfarande strået vassare men det kostar också pengar och har ju utvecklats ett tag nu så det är ju inte så konstigt. Om något år eller två lär bbpress ha gått om vBulletin, tror jag, då bbpress är strået vassare.

    Att den är byggd av gänget bakom Wordpress gör det ju inte sämre...

    Vårt resultat finns på ungodum.se. Innan hade vi phpbb och det tyckte vi mest gav spammedlemmar och var otroligt icke-användarvänligt..

    Vi är nöjda! Kanske återkommer om hur första månaden med det varit eller nåt sen.

    Läs också mer om bbpress på http://bbpress.org/.

  2. #2
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Verkar riktigt intressant. Hoppas dom implementerar SEO-vänliga URLer för det finns inte vad jag kan se på ungodum. Blir absolut att kika närmare på detta.

    Kan vara intressant att veta att beta 4 på version 3.0 av phpBB är släppt så man kan förvänta sig en del nyheter när den stabila versionen släpps.

  3. #3
    logicfives avatar
    logicfive logicfive är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    5
    Intressant. Har även jag tittat lite på bbPress men har inte vågat köra nånting skarpt ännu. Återkom gärna med hur du tycker det har fungerat när ni kört det ett tag.

  4. #4
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Såg nu att man iaf kan köra /forums/topic/587/. Trevligt men vore trevligare med URLer som tex vBulletin har.

    Agaton: Hittade inget på bbPress om stöd för uppgradering från tex phpBB till bbPress. Finns det?

  5. #5
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nej inget enkelt stöd för att konvertera phpbb till bbpress. Iförsig är jag inte riktigt påläst på den fronten men så gjorde inte vi i alla fall. Vi förde bara över mysql-databasen till bbpress, som jag har förstått det (det var teknik-ansvarige Victor som fick sköta designandet och det tekniska den här gången...).

    Vi ska även implementera våran Wordpressblogg, vilket ska bli intressant att se. För det måste ju ändå vara en av de enklaste sakerna att göra? Nej - det verkar inte så. Men återkommer om det när vi gör det.

    Ja, förundrade mig lite över att man inte kunde välja mer saker än man kunde. Än så länge finns inte många inställningar att göra, vilket såklart är lite tråkigt. Man får väl hoppas att det blir mer som Wordpress sen när det blir klart.

  6. #6
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Drog in och testade bbPress precis. Kommer nog bli riktigt bra men som jag ser det finns det en hel del kvar för dom innan det blir aktuellt för mig att slänga ut phpBB. Bl.a. så är det språkstöd, smiliesar och rättigheterna för besökare och forum kategorier som jag saknar...

  7. #7
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Japp. Har man redan många användare och är van vid phpBB så ska man nog vänta. Vi har dock inte mer än ett 70-tal medlemmar och kanske 200 sidvisningar per dag, så vi tyckte det var värt att testa. Speciellt då min kompis Victor redan gjort designen.

    Återkommer med problem och frågeställningar efter att vi testat lite!

  8. #8
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Funderar starkt på att testa BB Pres

  9. #9
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Är det enkelt att skräddasy sitt bbPress forum? Jag tänker på designmallar och utseende rent generellt.
    Om man skulle implementera det med sin befintliga WordPress lösning så vill man ju gärna ha samma layout på det.

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Hm.. Både ock. Enklare än att göra det med t.ex. phpbb, ja. Sedan tycker ju jag såklart att det kunde vara smidigare. Men visst, det är rätt enkelt. Vi ska implementera bloggen i vårt forums design strax och jag tror det kommer funka rätt bra. Att implementera ett forum i bloggen har jag dock ingen erfarenhet av över huvud taget...

  11. #11
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nu har vi även implementerat bloggen i forumet. Eller sammankopplade är dem ju egentligen inte, wordpress och bbpress "samarbetar" inte så att säga. Samma design (på ett ungefär) blev det dock och vi är riktigt nöjda!

    Kika på på ungodum.se och ungodum.se/blogg för att checka hur det blev!

  12. #12
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Jag ser inte något specifikt med "kopplingen". Skulle ge samma effekt som att lägga till en blogg till ett forum med t ex vbulletin.

    Nåt man kanske vill ha är att bloginläggen automatiskt skapas i forumet och att alla kommentarer till inläggen syns på bloggen, men länkas till forumet, och att man kan ha samma användare. Nu förstår jag att det är beta, men det är först då jag kan kalla det integrerat på riktigt.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  13. #13
    englunds avatar
    englund englund är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av David Nilsson
    Såg nu att man iaf kan köra /forums/topic/587/. Trevligt men vore trevligare med URLer som tex vBulletin har.

    Agaton: Hittade inget på bbPress om stöd för uppgradering från tex phpBB till bbPress. Finns det?
    (Det är Victor "den teknikansvarige" på ungodum.se)

    Jag körde ett script som du hittar här och det var hur smidigt som helst!

    Angående kopplingen mellan bbpress och wordpress så använder de samma databas för medlemmar, så de som är registrerade på forumet behöver inte regga om sig för att tex kommentera i bloggen. Det kommer förmodligen andra smidiga lösningar och finesser med tiden..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Behöver hjälp med wordpress
    Av Magnus-SEO i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 22:15
  2. Fungerar Wordpress på Loopia?
    Av Marcin i forum Övrigt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 00:23
  3. Wordpress och SEO
    Av Mastermind i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-10, 12:25
  4. Wordpress: meta-taggar?
    Av Björn Lilja i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 14:31
  5. Wordpress filerna icke skrivbara
    Av ThomasA i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-26, 11:29