Resultat 1 till 12 av 12

NoIndex för Taggar och Kategorier i WP!?

  1. #1
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Min SEO plugin var inställd (by default) på att köra noindex på taggar och kategorier. Nya search console klagar på att sidorna är "noindex" och vill att jag ska åtgärda detta... När jag Googlar på "noindex tags categories seo" får jag upp många artiklar om att det bästa är att inte indexera dessa, då det påverkar SEO positivt. Men i Search Console har jag ett 50-tal sidor som är listade som "errors".

    Är detta ett nytt drag från Google!? Jag misstänker att jag bör åtgärda detta?

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Att det bästa skulle vara att inte indexera kategorier och taggsidor är fel, det är ett slappt svar på ett komplext problem. Anledningen till att det finns sökmotoroptimerare som hävdar det är att det blir duplicerat innehåll i stor utsträckning. Den rimliga lösningen är då att se till att det inte blir porblem med duplicering snarare än att hindra Google från att indexera. Se till att alla kategorier och taggar har statisk text och visa inte artiklar i sin helhet på dessa utan välj att visa en snippet. Vips så har du en bra sida som kan ranka, istället för något som saboterar din SEO.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Om dom sidorna inte är relevanta för besökaren så sätt dom på noindex-follow.

    På många Ehandels sidor har jag löst det genom att sätta 301 på dom tagarna/sidorna som tillhör respektive huvudsida, på så sätt hjälper du googles spindlar att förstå din sidas struktur bättre. Men som


    Man kan även göra som magnus skriver men då måste du se till att varje sida är unik och relevant för besökaren. så att du inte sitter där med 20 liknande skit sidor som handlar om samma sak... det är inte heller bra
    Sen ska jag säga en sak, de där med search console och errors, även när du löst det kan det ta upp till 1 månad för dom att uppdatera, ibland
    Testar just nu olika projekt inom Tictail

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av sökoptimering Visa inlägg
    På många Ehandels sidor har jag löst det genom att sätta 301 på dom tagarna/sidorna som tillhör respektive huvudsida, på så sätt hjälper du googles spindlar att förstå din sidas struktur bättre.
    Vad menar du? Om du gör en 301 redirect på en kategorisida, så kommer det ju inte att vara möjligt att nå till inläggen/produkterna som tidigare listades där.

  5. #5
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    haha oj var lite snabb i fingrarna, menar tag sidorna ex;


    http://domän.com/aaron/

    vs.

    http://domän.com/tag/axelsson/

    Då sätter jag canonical på http://domän.com/tag/axelsson/ till http://domän.com/aaron/ då huvudsidan är aaron.

    Funkat hur bra som helst för dom ehandelssajterna jag testat med. Annars indexerar google hundratals tags som hamnar i serpen, dessa sidor är inte av högsta kvalité direkt....
    Testar just nu olika projekt inom Tictail

  6. #6
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av sökoptimering Visa inlägg
    Om dom sidorna inte är relevanta för besökaren så sätt dom på noindex-follow.
    Jag förstår inte alls varför man skulle göra så. Om sidorna inte är bra för besökaren och du inte vill att Google ska se dem så är de alltså dåliga för alla på hela internet. Då finns det väl ingen anledning att ha dem alls?
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  7. #7
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Ett inlägg kan ha flera taggar som är relevanta, ett exempel är

    Björn säljer nike air max skor och gör ett inlägg om just nike air max skor, i inlägget har han taggarna *nike air, air max*

    Dessa taggar sätter jag självklart en canonical på. Varför ska dom ens finnas i googles index?

    Det här är ett perfekt exempel om man inte ska bygga ngt relevant på taggarna men ändå vill använda sig av dom för att kunna använda det vidare i wp andra funktioner, (antar att du använder Yoast) tagarna hjälper besökaren att snabb klicka in sig på det denne finner intressant.


    Jag antar att trådstartaren använder wordpress i och med att han nämner seo plugin

    Jag personligen har fått det att funka på stora konkurrerande branscher, däremot håller jag med att det alltid är bättre att bygga bra innehåll på taggarna men tyvärr räcker tiden inte alltid till.

  8. #8
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av sökoptimering Visa inlägg
    Ett inlägg kan ha flera taggar som är relevanta, ett exempel är

    Björn säljer nike air max skor och gör ett inlägg om just nike air max skor, i inlägget har han taggarna *nike air, air max*

    Dessa taggar sätter jag självklart en canonical på. Varför ska dom ens finnas i googles index?
    Citat Ursprungligen postat av sökoptimering Visa inlägg
    Om dom sidorna inte är relevanta för besökaren så sätt dom på noindex-follow.
    Varför ska dom ens finnas?

    Du tänker helt bakvänt, du bygger sidor som ingen vill se och som är värdelösa för din optimering. Det finns ingen anledning att bygga sidor som inte fyller någon funktion, det skadar däremot din SEO att ha massor av taggar som har noindex.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  9. #9
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Varför ska dom ens finnas?

    Du tänker helt bakvänt, du bygger sidor som ingen vill se och som är värdelösa för din optimering. Det finns ingen anledning att bygga sidor som inte fyller någon funktion, det skadar däremot din SEO att ha massor av taggar som har noindex.
    Funkar hur bra som helst för sidorna jag gjort så med, inget som tagit skada och alla rankar högt
    Testar just nu olika projekt inom Tictail

  10. #10
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av sökoptimering Visa inlägg
    Funkar hur bra som helst för sidorna jag gjort så med, inget som tagit skada och alla rankar högt
    Grattis, du har precis uppfunnit korrelation.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  11. #11
    sökoptimerings avatar
    sökoptimering sökoptimering är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102
    https://moz.com/community/q/wordpress-tag-pages-noindex , jag jobbar mycket med teknisk seo och är själv systemutvecklare. I inlägget hos moz så skriver bla en av mina vänner Andy följande (tillägger att han har 18 års erfarenhet) som även är klassad som oracle hos moz (med andra ord jävligt kunnig och bidragande)

    se bild https://i.imgur.com/Hzx7vd7.png

    Anledningen till att man har noindex follow på dessa sidor är för att få google att inteindexera dom men att spindla igenom sidan för att gå vidare till andra länkar.

    Two main reasons to noindex WordPress tags: - ShoutmeLoud

    *Avoid post duplication.
    *Only quality pages will become part of Google Search.


    I rest my case. Svarar ej mer på den här tråden. Nästa seo träff kommer jag fram till dig och bjuder på en öl, samtidigt ska jag visa dig alla sidor så tar vi diskussionen f2f .
    Testar just nu olika projekt inom Tictail

  12. #12
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av sökoptimering Visa inlägg
    https://moz.com/community/q/wordpress-tag-pages-noindex , jag jobbar mycket med teknisk seo och är själv systemutvecklare. I inlägget hos moz så skriver bla en av mina vänner Andy följande (tillägger att han har 18 års erfarenhet) som även är klassad som oracle hos moz (med andra ord jävligt kunnig och bidragande)

    se bild https://i.imgur.com/Hzx7vd7.png

    Anledningen till att man har noindex follow på dessa sidor är för att få google att inteindexera dom men att spindla igenom sidan för att gå vidare till andra länkar.

    Two main reasons to noindex WordPress tags: - ShoutmeLoud

    *Avoid post duplication.
    *Only quality pages will become part of Google Search.


    I rest my case. Svarar ej mer på den här tråden. Nästa seo träff kommer jag fram till dig och bjuder på en öl, samtidigt ska jag visa dig alla sidor så tar vi diskussionen f2f .
    Jag går i princip aldrig på auktoritetsargument, särskilt inte när auktoriteten inte är en auktoritet i mina ögon (Moz väger inte särskilt tungt i mina ögon). Du behöver heller inte beskriva dina meriter, de förändrar inte faktumet att du har fel.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 301 eller noindex på taggar?
    Av HejSeo i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-11-05, 10:26
  2. Canonical vs noindex,follow
    Av plekis i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 12:03
  3. Förbättra dåliga sidor eller sätta noindex?
    Av Stefan Nilsson i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-06-23, 10:55
  4. Noindex , follow i WP-categorysidor?
    Av Kimpo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-29, 16:23
  5. Noindex på sida 2+
    Av fabian i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-23, 15:33