Resultat 1 till 2 av 2

Är Ahrefs DomainRating en bra måttstock?

  1. #1
    sofiehanssons avatar
    sofiehansson sofiehansson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    10
    Ni som använder er utav verktyget Ahrefs, vilket värde ser ni i deras DomainRating och hur tänker ni kring denna siffra när ni länkbygger? Har ni någon specifik gräns för vad som anses som en värdefull och icke-värdefull länk?

    Kan det vara värt att t.ex. plocka bort länkar till huvudsajt ifrån sajter med låg DR och istället peka länkar härifrån till satellitsajter?

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej Sofie! Här kommer mina tankar.

    Jag tycker att värdet för DomainRating är intressant och absolut kan man fundera på vad man gör med länkar från låg DR. Men jag plockar inte bort alla dessa länkar per automatik. Däremot går jag igenom de domänerna och ser vad dom har för länkar till sina domäner och vad det är för en sorts hemsida.
    Ser det väldigt skräpigt ut eller om det känns som en lågkvalitativ site så är det absolut ett alternativ att skicka länkarna till en annan domän. Däremot inte per automatik, tyvärr.... Det hade underlättat något oerhört för mig om jag bara kunde ta allt under till exempel DR 20 och "kasta", men du kan faktiskt ha väldigt starka länkar från en relativt svag domän.

    Saker som spelar roll för om en länk är bra eller inte kan vara något / några av följande:
    Var och hur länken är placerad.
    Relevansen från den länkande domänen.
    Relevansen från den länkande sidan.
    Antalet utlänkar från domänen.
    Antalet utlänkar från den aktuella sidan.

    Alltså kan du faktiskt ha väldigt starka länkar från ganska svaga domäner, och förstås även tvärtom. Så tyvärr, DR är inte det enda som avgör.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nytt SEO-verktyg: Ahrefs.com
    Av Nahoj i forum SEO-verktyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-03, 17:09