Resultat 1 till 3 av 3

Canonical, Noindex eller inte göra något alls?

  1. #1
    gurus avatar
    guru guru är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    33
    Tjena!

    Jag har en e-commerce sajt med otroligt många produkter, kategorier samt filtreringar.

    Det har uppstått lite dubier från min sida gällande paramtrerna som uppstår i URLs efter sökningar på sajten eller filtreringsalternativ.

    Om man söker på "minsite.se + tröjor" kommer minst 3-4 resultat upp (detta gäller alla kategorier) och där finns det 4 scenarion:

    1. minsite.se/kategori/trojor - Detta är originalet
    2. minsite.se/kategori/trojor?filter=gul - Denna URL visar alla gula tröjor och är inte alls lik originalet
    3. minsite.se/kategori/trojor?filter?gul+vit - Denna URL visar inga produkter alls då inga produkter matchade filtreringen
    4. minsite.se/kategori/trojor?filter?bomull - Denna URL visar i princip samma artiklar som originalet

    Alla exempel är symboliska.

    Exempel nr 2: Här bör inte canonical-tag vara relevant att använda då innehållet inte alls är likt originalet, dock kanske det kan vara relevant att se till att metatitel skrivs om till "Gula tröjor"?
    Exempel nr 3: Denna URL har ingen som helst relevans då den är helt tom på produkter, ska den då innehålla "noindex" tagg?
    Exempel nr 4: Denna URL bör kanske ha canonical tag då den är i princip en kopia på originalet?

    Det finns alltså flera olika scenarion och eftersom det handlar om 70k+ produkter och 500+ olika kategorier är det ett otroligt stort jobb att tackla alla scenarion individuellt.

    Det stör mig att Google visar 4 likadana titlar i sökresultatet samt ibland indexerar jättekonstiga filtreringskombinationer som ofta resulterar i att inga produkter matchar, så URLen är tom på produkter. Dock visar Google alltid originalet högst upp och i dem fall där jag rankar på t.ex "tröjor" så visar den också originalet, så jag vet inte hur vanligt det är att användare hittar till URLer med parametrar.

    När jag tittar Search Console under "Webbadressparametrar" står det "Googlebot har för närvarande inga problem med att täcka din webbplats, så du behöver inte konfigurera webbadressparametrarna".

    Så frågan är:

    Ska jag göra något överhuvudtaget?
    Vad hade ni gjort?

    Tacksam för alla svar
    Senast redigerat av guru den 2018-03-28 klockan 10:33.

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag hade kollat vilka filtreringar som har trafik till sig, och skapat nya "statiska" kategorier av dem.
    Efter det hade jag satt canonical på alla filtreringar till deras ursprungskategori.

  3. #3
    gurus avatar
    guru guru är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    33
    Stort tack för svar!

    Ungefär så jag hade tänkt göra.

    Det som gjorde mig fundersam var att lägga canonical på "tomma" filtreringar samt i de fall filtreringen ger ett helt nytt resultat. Men det går bra alltså? Vad jag lärt mig om taggen är att den ska appliceras på sidor som är identiska/väldigt lika, men det blir de ju inte i exempel 2 & 3.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Ranker dåligt, eller inte alls...
    Av Danne-nf i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-08-09, 20:12
  2. .html, .php eller inget alls?
    Av bergteam i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 00:13
  3. Canonical vs noindex,follow
    Av plekis i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 12:03
  4. Hemsidor blockade på Facebook - något att göra?
    Av Gräsklipparmannen i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 03:08
  5. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 16:50