Resultat 1 till 15 av 15

V7N lanserar intressant länkprogram

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    John Scott och Jeff har lanserat ett intressant länkprogram.

    http://contextual.v7n.com/

    Jag tror jag har en del kunder som kommer gilla detta
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Men det är det här som är frågan:
    "Contextual Links @ V7N is ethical. By selling link placement instead of paid endorsements, we sidestep the moral issues and bad publicity that follows with paid blog posting."

    Moralfrågan finns där och ännu starkare genom att det är dolt. Synlig marknadsföring finns det ett moralsystem för. Produktplacering och länkplacering är mycket svårare.

  3. #3
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Ingen som orkar dra igång en liknande tjänst för oss svenskar? Har de förresten svenska bloggar?

  4. #4
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Det blir ju lätt festligt när man marknadsför en sådan här tjänst och Google läser marknadsföringen. Det fick i alla fall igång Matt Cutts ordentligt:
    http://www.mattcutts.com/blog/undetectable-spam/

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Ett gott skratt förlänger livet.

    Man får skylla sig själv när man marknadsför det som "undetectable"
    Då måste man ha någonting att gömma. Så enkelt är det.

    Klart att det finns en hel del spam som Google bevisligen inte bryr sig om. I alla fall i den svenska SERP'en. Man undrar ju hur länge det dröjer innan man skapar ett nordisk spamteam.

  6. #6
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Man undrar ju hur länge det dröjer innan man skapar ett nordisk spamteam.
    När det görs så skall jag anmäla mig direkt. Fy f-n va kul
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av Jim (hos Matt Cutts)
    What is the spam here?
    Visst kan man resonera så, men i den bästa av världar kanske man skulle ha jagat rätt på de där länkarna ändå för att förbättra sajten med sina besökare i åtanke.

    Jag har suttit och kollat igenom olika smutsgrå hörn av webben idag (en hel del av sajterna tillhör folk här på forumet), och faktum är att det ofta är väldigt lätt att upptäcka vilka länkar som är sajtägarens egna länkplaceringar, vilka som är (mer eller mindre krystade) länkbyten, vilka som är del av någon typ av länkdelningsprogram och vilka som ligger där bara för att förbättra relevansen.

    Det man saknar är de naturliga länkarna till grejer som man gillar, rekommenderar eller vill diskutera kring. Undantaget är förstås de personliga bloggarna. Där är alla mer frikostig med äkta länkar, och det är ju mycket riktigt just den typen av sajter som är den främsta målgruppen för V7n-programmet.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Sedan får man ju också fråga sig vad som är Googles största problem med sökresultaten och vad som orsakar det. Och om bloggande mot pengar påverkar det problemet positivt eller negativt.

  10. #10
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Visst kan man resonera så, men i den bästa av världar kanske man skulle ha jagat rätt på de där länkarna ändå för att förbättra sajten med sina besökare i åtanke.

    Jag har suttit och kollat igenom olika smutsgrå hörn av webben idag (en hel del av sajterna tillhör folk här på forumet), och faktum är att det ofta är väldigt lätt att upptäcka vilka länkar som är sajtägarens egna länkplaceringar, vilka som är (mer eller mindre krystade) länkbyten, vilka som är del av någon typ av länkdelningsprogram och vilka som ligger där bara för att förbättra relevansen.

    Det man saknar är de naturliga länkarna till grejer som man gillar, rekommenderar eller vill diskutera kring. Undantaget är förstås de personliga bloggarna. Där är alla mer frikostig med äkta länkar, och det är ju mycket riktigt just den typen av sajter som är den främsta målgruppen för V7n-programmet.
    Google har väl själva sagt att så länge sidan är relevant gentemot länkarna (både länktext och var de kommer ifrån) så spelar det inte så stor roll hur man fått länkarna, även om det inte får vara spam eller fusk.

    Så oetiskt tycker jag inte det är. Adsense-crap-sajter är lite i gråzonen, men har de ett bra innehåll så kan även de vara mest relevant.

    Nu snackar jag självklart blaja gentemot trådens startämne, men ändå. Kul att fler satsar på länkande - man börjar ju inse att onpage inte ger så mycket om man jämför med länkar..

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Adsense-crap-sajter är lite i gråzonen, men har de ett bra innehåll så kan även de vara mest relevant.
    .
    Har du något exempel där det är fallet? Jag har då aldrig sett det.

  12. #12
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Du kan väl inte mena att alla sajter med adsense är grey-hat seo?

    Klart att sidor måste få tjäna pengar. När jag gör sidor försöker jag i princip alltid att ha ett relevant och bra innehåll för besökaren, så att den verkligen får läsa om det de sökte efter. Folk klickar på annonserna ändå.

  13. #13
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Du kan väl inte mena att alla sajter med adsense är grey-hat seo?
    Vem frågar du? Inte mig va?

    Visst är det så att Google själva har försatt oss i situationen att professionell SEO för nya sajter och inom ämnen med hög konkurrens kräver ett stort mått av inlänkar. Och visst är det så att Google just nu lägger betydligt mer vikt på inlänkarna än på sajten allmänna skick.

    Men jag det som gör mig så tveksam till denna form av länkprogram är att länkprogrammen i så hög grad är den enklaste vägen att gå.
    Som jag skrev igår satt jag och tittade igenom ytterligare en generation kataloger ägda av ett SEO-företag som enbart innehöll länkar till sajter vars övriga skick lämnade så otroligt mycket att önska vad gällde all form av onpage SEO.

    Länkarna är jätteviktiga, men de fungerar allra bäst på kort sikt och de fungerar bäst när de växer fram naturligt. Den här typen av länkprogram som V7n nu presenterar simulerar detta på det bästa sätt jag hittils har stött på, och på det kan Google bara reagera genom att göra någon typ av förändringar i hur de värderar länkarna.

    Varför? Jo för att de själva vill vara de som känar pengar på sin verksamhet. De har ingen lust att låta andra vara med och dela på kakan. Inte så att de är ogina eller giriga. De driver helt enkelt ett företag och har lite svårt med att acceptera att andra ska kunna tjäna pengar genom att erbjuda möjligheter att köpa in sig i bra Google-placeringar.

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tja första steget för Google när det gäller hantering av de där programmen lär väl bli att de startar upp några egna sajter och köper länkar till dem från diverse program.

  15. #15
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nej Nikke, jag menade Hans Husman som inte trodde det fanns kvalitativa adsense-sidor..

    Nu svarar jag er båda:
    Kortsiktiga länkprogram (mindre än ett år) kanske inte är bäst när det gäller resultat i längden, men i de flesta affärsområden kan man inte jobba i tre år innan första ordern kommer in. Man behöver resultat - och det snabbt. Idag måste man nästan alltid först tänka kortsiktigt, så att man får råd att tänka långsiktigt.

    Sedan är det väl lite oetiskt mot Google. Gråzon, som alltid.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. INtressant fenomen
    Av webguide i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-11, 10:41
  2. Lite intressant angående vikten av off-page
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-09, 17:46
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 01:44
  4. Intressant artikel om Google på N24
    Av Bernt Johansson i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-23, 22:35
  5. MSN lanserar ny sökmotor
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 17:10