Resultat 1 till 4 av 4

Bygga länkar inom fairtrade & ekologiskt med låg budget

  1. #1
    Jimmits avatar
    Jimmit Jimmit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    25
    Hej på er!

    Tillsammans med min sambo har vi dragit igång en e-handel i lägenheten där vi enbart vill sälja produkter som är Fairtrade märkta samt ekologiskt producerade. Sagt och gjort så har vi köpt in vårt första lilla lager med kaffe, te & choklad samt fått upp en webbsida. Men Rom byggdes ju inte på en dag, så det är väl nu det är dags att börja bygga länkar för detta projektet.

    Då vi inte kan investera några större summor i projektet utan istället bara påbörja det som ett fritidsprojekt så vill vi försöka ranka organiskt utan att betala särskilt mycket för det. Söker därför efter källor och information om hur man bör jobba med SEO om man vill flytta uppåt i sökresultaten utan att spendera 5-10 000kr per månad som jag fått i offert från olika sökmotorbolag.

    Vi har än så länge inte ens sålt för en tusenlapp, så att lägga de summorna är inte aktuellt än på ett tag, även om vi tänker att vi ska investera allt vi tjänar i butiken åtminstone första året.

    Så kort och gott, finns det någon som har förslag på vad man kan googla på för att få en djupgående insyn i hur SEO med låg budget kan fungera, där svaret inte bara är "skriv blaha blaha i h1 taggen". Hade tidigare bra koll på bloggar som exempelvis en kille som bloggade om sin sms-lån sida m.m. utan att köpa länkar, någonting åt det hållet är vad jag är ute efter.

    Källor som svarar på frågan "vad skulle ert första steg vara för att bygga organisk ranking utan att spendera en förmögenhet?" är vad jag söker
    Jimmie Johansson som driver Löpning.se

  2. #2
    jrys avatar
    jry jry är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2017
    Inlägg
    9
    Håller själv på att bygga upp en sidas länkprofil (~30 bra länkande domäner just nu) för tillfället där jag inte har spenderat en enda krona på länkar. Jag har haft störst framgång i så kallat "outreach" med innehåll som folk gärna delar. Nu driver ju ni en e-handel så det kommer att vara svårare för er då ni har mer uppenbara ekonomiska intressen än vad min sida ser ut att ha för tillfället.

    Men å andra sidan så är communityn för Fairtrade och ekologiskt otroligt passionerad för sin sak. Man är väldigt benägen att dela information eller nyheter kring positiva effekter med ekologiskt eller negativa effekter av icke-ekologiskt.

    Om ni lyckas träffa rätt i den här nischen så tror jag att det kan ge väldigt bra utdelning. Men fundera noga på vilken typ av innehåll ni tror fungerar och se till att den verkligen stämmer, den passionerade communityn är lika snabba på att halshugga någon som de är att lyfta något till skyarna.

    Content som fungerat för mig: Goda nyheter t.ex. framgångsrika kvinnor i en mansdominerad bransch, statistik och jämförelser, att vara först på bollen med en nyhet och skicka ut artikeln till samtliga stora tidningar och bloggar, hitta en lokal vinkel på ett ämne och försök nå ut till lokaltidningarna (Den här staden/länet är bäst på xx).

    Outreach kan vara väldigt mycket hit or miss och majoriteten av gångerna kommer man att missa. Men till slut träffar man rätt och när jag gjorde det fick jag in 10 länkande starka domäner på samma dag.

    Edit: Glöm inte att internlänka från ditt innehåll till dina viktigaste sidor för att sprida vidare länkkraften.

  3. #3
    Carlys avatar
    Carly Carly är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2018
    Ort
    Köpenhamn
    Inlägg
    10
    Jag vet inte var din kunskapsnivå är, men https://moz.com/blog är en superbra källa för allt som gäller SEO, och de har även sitt egna tool för att travka sina links
    https://moz.com/blog/link-explorer

    Som jry säger så är det ju ekologi älskarna en passionerad skara, så jag hade satsat på att göra riktigt bra content som är lätt att dela, lite ā la clickbait style, viktigt att se till att alla mentions ni får också har en länk till er.
    Samma med outreach, hitta alla typer av relevanta artiklar och skrive till dem och se om de kan få in er på en vinkel, lättast är om man ger dem vinkeln och all material, så att de ska göra så lite så möjligt jobb.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hur man bör jobba med SEO?

    Du behöver inte läsa någonting, jag kan lära dig det här på 4 rader.
    Analysera konkurrenter.
    Se till så att alla on-page element är bra optimerade för de bästa sökorden. Titel, Rubrik, URL, Bilder, Videos.
    Skapa jävligt bra innehåll baserat på sökorden du vill ranka på.
    Skaffa sjukt bra och starka länkar.

    Där fick du den billigaste och bästa SEO - lektionen någonsin!

    Det är inte därför du betalar en konsult eller ett seo-bolag.
    Ett SEO - bolag betalar du för tid och resurser.
    En Konsult betalar du för erfarenhet och kunskap om Google och avancerad optimering för Sökmotorer och Användare.

    Det är ingenting du kan lära dig genom att läsa på några bloggar, det är någonting du lär dig genom många års arbete med webben / Google (som konsult) eller någonting som du bygger upp under en lång tid (SEO - Bolag)

    Grunderna är skit enkla. Det är att anpassa sig efter de miljoner saker som dyker upp i ett projekt baserat på din kunskap och erfarenhet, DET är vad som är värt pengarna du ger till en konsult. Det är att skaffa de där 10-15 starka länkarna som ett bolag hjälper dig med. DET är vad du betalar seo-bolaget för.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tunga Länkar Köpes - Har Budget!
    Av A.O i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-08-22, 05:03
  2. Hur bygga bra länkar 2015
    Av syncm i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-05-17, 12:21
  3. bloggar för att bygga länkar
    Av nfalk i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-10-25, 14:36
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-29, 04:06
  5. hur snabbt ska man bygga länkar?
    Av Identisk i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 13:55