Resultat 1 till 4 av 4

A/B-testa content "med eller HELT UTAN" - Negativ påverkan?

  1. #1
    vendolinks avatar
    vendolink vendolink är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    16
    Hej,

    Sitter själv med SEO i ett större bolag och upptäckte nyligen att någon avdelning fått för sig att A/B-testa våra sidor.

    A - Content är kvar.
    B - ALL Content försvinner. Kvar är bara bilder, logins och de funktioner användarna kan pilla med.


    Har aldrig vart med om detta liknande men känns ju riktigt riktigt dumt.
    Någon som vart med om detta? Vad hände?

    Bästa Hälsningar

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Känns inte som en A/B-test utan som en uppdatering/omprogrammering av webbplatsen som gått fel och de ansvariga har dålig koll på vad som hände.
    Tvärtom har jag sett hos en kund, där försvann alla bilderna men texten var kvar. Upptäcktes rätt så snabbt så inget hann hända. Men om texterna försvinner så blir det lite värre ur optimeringssynpunkt om de sidorna skall ha en hög placering.

    Känns som internkommunikationen i ert företag kunde utvecklas lite mer.

  3. #3
    vendolinks avatar
    vendolink vendolink är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2017
    Inlägg
    16
    Hej Urban,

    Tack för ditt svar.
    Internkommunikationen är allt annat än bra men det är ett annat ämne.

    Vad är det du menar exakt med: "uppdatering/omprogrammering av webbplatsen som gått fel"?
    Det jag gör är att gå in till siten och scrollar ner till texten. Ibland finns det text och ibland inte. Ser jag ingen text kan jag refresha sidan, "f5" ett par gånger och till slut kommer contenten fram igen. Det var på grund av detta som jag trodde det rörde sig om ett A/B-test.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Att något kan ha gått fel i samband med en uppdatering/ändring av en sida är inte ovanligt. I det här fallet då så att texten försvunnit. Kan hända även att någon sätter allt till noindex.
    Visst kan det vara en A/B-test där man ser vad som händer om man tar bort texten eller om den nu ligger dold på sidan. Inget att rekommendera dock. Frågan är hur resten av sidorna på webbplatsen ser ut.

    Om det skulle vara någon A/B-test så är det mycket bristande kommunikation inom ditt företag. För gör man ett sådant test vill man uppnå en förbättring i konverteringen. Då krävs att man först vet hur det såg ut innan och sedan mäter vad förändringen gjorde för resultat.
    Att då inte informera den som sysslar med SEO känns mycket märkligt och dessutom nonchalant.
    Så jag tippar på att de som gjorde ändringen har klantat sig.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sidan helt "tappad" på google
    Av johan.wahllin i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-21, 22:13
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 17:26
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 14:15
  4. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  5. "robots" content="index,follow"
    Av minbeb i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-05, 12:46