Resultat 1 till 6 av 6

Någon som testat Influencenätverk?

  1. #1
    tenkas avatar
    tenka tenka är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3
    Jag har blivit kontaktat av företag som har influencenätverk, alltså nätverk som sammanför företag och influencers. Jag gör en "kampanj" och ett pris och olika influencer svarar på den och sen får jag välja och vraka som det ser ut. Någon som testat det här konceptet? Exempelvis Sweden Influensers.
    Min butik: It's Design

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu är influencer ett nytt ord för en gammal företeelse. Har funnits bloggare sedan runt 15 år tillbaka som skriver inlägg med länkar till andra mot betalning. Så inget nytt men ett enhetligt namn på allt nu, vilket kan behövas då det blivit fler plattformar man kan verka på. Kallades ofta för Rosa Bloggar förr då det ofta var tjejer som skrev med en rosa färgsättning på bloggen.

    Och visst kan det ge effekt både vad som gäller länkstyrka och besökare. För det sistnämnda krävs att det finns en viss relevans mellan inlägget och dit länken går. Annars lär lär besökarna utebli.
    Dock så skall varje inlägg som är sponsrat märkas ut i början av inlägget i stil med: I samarbete med - Sponsrat inlägg - etc. Kan bli dyrt för influensern annars. Finns dom på det också http://www.seo-forum.se/showthread.p...9732#post69732 men det brukar nätverken se till att de reglerna följs.
    Och effekt ger det.

    (Måste bara lägga in att principen att betala för länkar bryter mot Googles riktlinjer om det är en dofollow-länk. Sannolikheten att bli straffad när det framgår att man betalt för länken kan jag inget om.)

  3. #3
    tenkas avatar
    tenka tenka är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2018
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3
    Tack för svar!!

    Det finns dock företag nu på marknaden, så kallade influencenätverk, som man registrerar sig på mot en kostnad (alltifrån 10 000 upp till 30 000 om året verkar det som) och de jobbar med att sammanföra företag och olika influencer. När man är registerad så gör man en "kampanj" med ersättning för motprestation som influencern ska svara på och på så sätt kommer man i kontakt med varandra. Tror du att det är mer lönsamt än att använda ströbloggare för samarbeten?
    Min butik: It's Design

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Känns bättre att söka influencer på det sättet än att behöva leta rätt på de på egen hand. Då får du de som vet vad som gäller och ställer upp på att skriva mot betalning.
    För att hitta låt säga 10 stycken på egen hand som har passande bloggar kräver en hel del tid. Sedan om man frågar fel person som verkligen inte vill sälja sig åt ett företag kan det negativ publicitet. Vilket har hänt vid några tillfällen då den som blev kontaktad hängde ut företag.

  5. #5
    socialmediamasters avatar
    socialmediamaster socialmediamaster är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    12
    Jag blir ofta kontaktad av influencernätverk (verkar dyka upp nya sådana titt som tätt) men oftast är det företagen direkt som kontaktar mig via Instagram. Ofta vill de att jag gör sponsrade inlägg mot att jag får produkter av dem. I början tackade jag ja till det mesta men i takt med att mina instagramkonton har växt och förfrågningarna har ökat så har jag mer sällan tackat ja. Om jag ska tacka ja krävs att jag antingen får bra ersättning och att jag gillar produkterna alternativt att jag får en väldigt bra deal med gratis produkter och att jag gillar produkterna såklart.

    Jag råder dig att inte tacka ja till allt för det tar mycket tid med sponsring, så välj den med omsorg.
    Social media master
    Influencer Paradise

  6. #6
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Nått at fundera på kan vara hur många besökare du får av blogginlägg gentemot relevanta annonser på FB där du betalar per besökare för dina "10 000 upp till 30 000 om året", du behöver få en rejäl bunt besökare från bloggare för att det ska löna sig i relevans.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Pusha.se - någon som testat?
    Av Olof86 i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-01-22, 15:48
  2. Någon som testat SEnuke ?
    Av johjoh68 i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-03-09, 23:29
  3. Har någon testat "pay with a tweet"?
    Av ewestergard i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-10-31, 23:05
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 00:06
  5. Någon som har testat siteground.com hosting?
    Av lamadjuret i forum Övrigt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-06-05, 14:06