Resultat 1 till 3 av 3

Satellitsidor tappar i serpen

  1. #1
    boletss avatar
    bolets bolets är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    22
    Jag har massor av satellitsidor med sökordet i urln men jag tycker dessa tappar i serpen. Sidorna har mycket och bra text, alttaggar, titlar osv är optimerat. De är bara en infosida så de har inget djup med antal sidor. Jag tycker generellt att alla dessa sidor tappar positioner. Hur upplever ni det?

    Med vänliga hälsningar
    Martin
    Senast redigerat av bolets den 2018-05-02 klockan 11:36.
    Jag säljer Cykelställ

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Satellitsidor med nyckelordet som url (EMD-domäner Exact Match Domain) har varit en del diskussion omkring. Det Google har sagt är att de kan ha fått en oförtjänt bra placering, men att de skulle börja sätta lite högre krav på innehållet eller samma krav som på andra webbplatser. De var ju ofta rätt så tunna just för att de gav en extra styrka.

    Att bara ha en sida är inte så lyckat, avvisningsfrekvensen blir ju skyhög på det sättet. Även om den länkar vidare från den enda sidan. Och den frekvensen är ju hyfsat lätt spårbar i Google och borde ge minusvärde för en domän.

    Det jag har sett är att satellitsidor som fokuserar på ett nyckelord och länkar in till en huvudsida som vill ta sig upp på samma ord tappat. Vilket förvisso är rätt så naturligt: Varför skulle ett företag ha två eller fler träffar på topp 10 för samma nyckelord? Knappast i Googles intresse att ge de som söker relevant information få upp likartad information från samma företag.

    Mitt förslag är att du lägger till några sidor på domänerna. Och sedan om det är tillämpbart gör mer informationsriktade sidor lite Wikipedia-stuk på de om huvudsidan är en webbshop.
    På det sätet kan du få in besökare dit som letar information primärt och sedan kanske blir intresserade av att köpa genom att besöka huvudsidan.

  3. #3
    boletss avatar
    bolets bolets är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    22
    Tack Urban för din feedback!

    Med vänliga hälsningar
    Martin Svensson
    Jag säljer Cykelställ

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. satellitsidor säljes
    Av bessibus i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-12-30, 12:07
  2. Blloggplattformar för satellitsidor?
    Av lalamums i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-04-29, 22:48
  3. En fråga om satellitsidor
    Av Johnz i forum Optimering
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 22:06
  4. Satellitsidor
    Av wahlman i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 23:15
  5. Satellitsidor
    Av claeslund i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 11:19