Hej. Jag är fortfarande färsk inom SEO och behöver lite vägledning. Har letat runt på nätet efter svar men inte hittat något som gör det tydligt för mig.

Jag håller på att bygga en webbshop. Funderar över om jag ska ha flera filer/sidor ex. klänningar.php, tröjor.php, byxor.php, skjortor.php, toppar.php, jackor.php m.m m.m. Det är en hel del kategorier så det blir en hel del filer, men det är inga problem om det gynnar mig mer.

Andra alternativet är om jag ska ha endast en fil som generar alla sidor.

Jag kommer hämta information från databasen oavsett upplägg.

Nu kan det börja bli krångligt men försök häng med. Det här är min lekmannateori och jag har egentligen ingen aning...

Känns proffsigare att generera alla sidor genom endast en fil, men med detta upplägget så oroar jag mig över hur Google skapar separata länkar på sin sökmotor till alla mina 15-25 kategorisidor då jag endast lägger upp en fil.
Låt oss säga att en besökare går in på hemsidan och klickar på ex. "Klänningar". Det skickas då en GET och besökaren får fram alla klänningar på sidan från databasen. Vad händer med sidan sen när besökaren lämnat. Försvinner den då? Det finns ju inte någon fil för den specifika kategorien eller hur funkar det egentligen. Känns därför tyngre att skapa en specifik fil för varje kategori så att google har något att ta på? Haha, jag har ingen aning jag bara spekulerar...

Men det vore gött om någon hade lust att leda mig rätt här. Jag är öppen för båda alternativen, den som gynnar sidan bäst SEO och alla kategorisidor måste ju finnas på sökmotorerna.


Mvh