Resultat 1 till 29 av 29

Händer inget på mitt huvudnyckelord!?

  1. #1
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    Hej!
    Ligger högt upp på "fotolbum på internet" "fotoalbum på nätet" "gratis fotoalbum" "fotogalleri online" med mera. Men just "fotoalbum" händer det ingenting med. Det är ju det som är huvudordet i alla mina inlänkar medn jag kommer bara inte frammåt, ligger på sidan 11 (all info är från google). Finns det någon mölighet att jag har typ bannats på det ordet?


    mvh Tim
    Senast redigerat av xsajt den 2007-01-23 klockan 15:31.

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Hej på dig, vi tävlar om samma sökord!

    Gratis-fotoalbum.se äger jag, och riktar nu in mig också på sökordet fotoalbum. Ligger mellan 9:e och 15:e plats. Problemet med det här sökordet är antalet träffar. Google är lite skeptisk till nya sajter tror jag därför är det svårt att komma upp snabbt på ett så viktigt sökord. Må bäste man vinna.

    btw, ta bort länkningen i din tråd, ej tillåtet att länk till egna sajter enligt reglerna
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Hejsan,

    Konkurrensen är olika, utan att gå in på SEO`n på sidan.

    fotoalbum på nätet 3.010.000 träffar.
    gratis fotoalbum 3.730.000 träffar.
    fotogalleri online 309.000 träffar.

    fotoalbum 40.100.000 träffar.

    Dom 3 första fraserna är mera än ett ord.
    Dom 3 första fraserna är på svenska.

    Fotoalbum´s konkurrens är 12 - 130 svårare än de 3 första fraserna.

    Fotoalbum finns i Tyska, Englska och dom Skandinaviska språken.

    // Lennart


    Ooops, Per r var snabbare än mig..

  4. #4
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    ok, ville bara försäkra mig om at det inte var något konstigt att jag inte kom högre.
    Har märkt att det är många tyska på fotoalbum men engelska trodde ja inte.

    Har tagit bort min länk, var bara till för att folk skulle kunna se vilken sida jag menade eftersom jag inte har någon signatur att visa den i

    Hur länge har du haft din sida uppe? Ska allt ta dig på "gratis fotoalbum" först Den har du bara för att du har den domänen :P

  5. #5
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    tjena... att länka såhär går bra fotobojan.se, det är när den blir blå som det inte går (forumet skänker ju dig länkkraft då).

    Men iaf, min sajt startade jag i sommras. Trodde jag bara skulle få rikta in mig på det sökordet, men det gick rätt fort att komma etta. Har inte optimerat så värst mycket på senare tid. Men det kommer... tyvärr har fotoablumet.se optimerats av seodesign eller var det seo.se, så det blir mycket svåra att ta med en så inarbetad domän.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  6. #6
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    fotoalbumet.se verkar vara till salu.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  7. #7
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    Jo, du menar fotoalbumet.com antar jag. Men det verkar inte som han som har den är så aktiv längre.
    Har inte heller jobbat på min sida så mycket det senaste, har många funktioner som jag skulle vilja implementera men har inte tid helt enkelt. Låter den ligga där å gro

    Men du använder ett färdigt system för allt eller? Hur har du löst det med uppladdning av bilder en/flera samtidigt?

  8. #8
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Ja .com var det ja.

    Färdigt system, uppladdning av flera bilder ska fungera.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  9. #9
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    Din sida är nog sandboxad på det ordet. Sandboxen brukar vara kvar längre på ord som är mer trafikerade, och det är oftast enkelords-sökningar.

  10. #10
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    ok, tänkte det kunde vara något sånt. Men när man är sandboxad så finns man alltså med på söklistan ändå!?

  11. #11
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    Tjaa, om sid 11 räknas som att man är med så...

    Man kan finnas med, men onaturligt långt ner brukar det vara.

  12. #12
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    hehe, jo men sida 11 känns rätt långt ner. Kanske inte onaturligt eftersom det är hård konurrens. Men får hoppas jag kommer ur sanden snart och bara spurtar mot toppen Det är väldigt bra av fotoalbumet.com att ligga 1a tycker ja.

  13. #13
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Dom valde en av de bästa för att optimera sidan.

    Jag säger bara Hans Sandblom.

  14. #14
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    ojoj oj.... vet inte vilka som optimerat den sidan men usch vad black hat det stinker om inlänkarna ser jag nu...
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  15. #15
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Ja det är inte så himla svårt att piska dem med en bra länkstrategi.

  16. #16
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    hm

  17. #17
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    tjena... att länka såhär går bra fotobojan.se, det är när den blir blå som det inte går (forumet skänker ju dig länkkraft då).

    Men iaf, min sajt startade jag i sommras. Trodde jag bara skulle få rikta in mig på det sökordet, men det gick rätt fort att komma etta. Har inte optimerat så värst mycket på senare tid. Men det kommer... tyvärr har fotoablumet.se optimerats av seodesign eller var det seo.se, så det blir mycket svåra att ta med en så inarbetad domän.
    Om du haft din site sedan i somras och rätt snabbt kom upp på topp 10 på en sökfras med 3.730.000 träffar tycker jag det säger en del om domännamnets betydelse.

    EDIT: 1# är du till och med!
    Men jag får fakiskt bara 1 820 000 träffar på gratis fotoalbum
    Senast redigerat av LaoWang den 2007-01-24 klockan 10:38.

  18. #18
    Gustafs avatar
    Gustaf Gustaf är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    localhost
    Inlägg
    135
    Fotoalbum är ju inte precis nätets sexigaste sökning, så det är nog inte så överdrivet svårt, oavsett domännamn

  19. #19
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Att det finns många sidor indexerade på ett sökord behöver inte betyda att det är svårt att nå ut. (men det var kanske inte det du menade?)

    Jag har sett exempel där optimerade sidor på ca 2 veckors tid tagit topp 10 plats bland +300 miljoner indexerade.

    Betänk att det är enklare att ligga 1:a på google.se när man söker från sverige, än att göra det på google.com för någon som söker från ex. USA. Detta blir speciellt tydligt på sökord som stavas likadant på olika språk.

    Många anser idag att det som avgör huruvida man riskerar att hamna i sandlådan är om det finns stora sökvolymer på den aktuella termen sedan tidigare. Detta skulle då innebära att man inte kan hamna i sandlådan på helt nya sökfraser (som fallet med den svenska sökmotoroptimeringstävlingen).

    Jag har alltid hävdat att det handlar om en form av "damage control" från googles sida. Varför bry sig om att en sida spammar sig upp på en sökfras som ingen nyttjar?

    Blev lite OT, sorry

  20. #20
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Du har rätt Bernt, dock så är det något annat som gör att antalet sidor på något konstigt sätt alltid är en bra fingervisning om svårheten med sökordet. Kan vara antalet sökningar, kan vara att det helt enkelt är mer sajter med mer inlänkar på stora sökningar (rätt logisk iofs, fler sajter, fler relevanta inlänkar möjliga i ämnet).
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  21. #21
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Många anser idag att det som avgör huruvida man riskerar att hamna i sandlådan är om det finns stora sökvolymer på den aktuella termen sedan tidigare. Detta skulle då innebära att man inte kan hamna i sandlådan på helt nya sökfraser (som fallet med den svenska sökmotoroptimeringstävlingen).

    Jag har alltid hävdat att det handlar om en form av "damage control" från googles sida. Varför bry sig om att en sida spammar sig upp på en sökfras som ingen nyttjar?

    Blev lite OT, sorry
    Helt klart så! Och jag vet därför att under en period blev vi sandboxade på många nyckelord som vi drog in länkar till. Nu när vi inte har det problemet längre kan man se att det var just det här som avgjorde. Det är ju logiskt också.

    Tycker inte att det är OT. Det är ju en metod för att avgöra om ett nyckelord potentiellt inte är intressant.

  22. #22
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Kan härmed meddela att rapportera spam verkligen fungerar och de tyckte inte att länkar med punkt som ankartext är ok. Jag ligger nu etta på sökordet "fotoalbum", och min konkurrent är helt borta både från serpen och med site kommandot . Hoppas du har hoppat upp en steg med fotobojan.

    Snabbt gick det också, en månad högst sen var sajten borta.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  23. #23
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    hehe, roligt att du skrev här. Hade precis tänkt skriva ett pm till dig och gratulera! Har sett dig på plats 1 nu i nån vecka!
    Tänkte fråga också vad som hände med din konkurrent, är inte med på några sökord längre. Men det fick jag ju svar på bra de! Har aldrig gillat honom!
    Jag har faktiskt hoppat upp en del, ligger å nosar dig i baken på "gratis fotoalbum" och ligger typ på plats 25 på "fotoalbum".
    Märks det mycket på trafiken när du ligger där uppe?

  24. #24
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Jo det ger en del, mer än jag hade behövt just nu. Har fått lite problem med att det drar för mycket resurser som jag har det, fotoalbumet som jag har är ju ganska funktionsrikt och resurskrävande. Så nu funderar jag på att gå över till betalning... tyvärr så blir det inte gratis-fotoalbum längre då

    Ser att du är mig i hälarna på "gratis fotoalbum", må bäste man vinna
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  25. #25
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    Det är inte så viktigt för mig att just ligga över dig, vill bara komma lite högre upp på "fotoalbum". Ligga 2a på gratis fotoalbum är jag nöjd med.
    Jo det tar ju en del resurser, både bandbredd och diskutrymme. Men det har jag så det räcker och blir över Har en dedikerad server för min sida.
    Är sidan inte gratis längre då får du allt ta att byta adress och sökord :P
    En plats på förstasidan är det jag siktar på nu.
    Ha de fint!

  26. #26
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    Tycker nog att jag har vunnit på sökordet fotoalbum nu. Har legat 1a i en månad typ och har bara alla medlemmar här på forumet att tacka för det. Tack till alla!
    Förstår inte riktigt hur jag ligger 1a, tycker jag har väldigt mycket mindre inlänkar än sidor under mig men det handlar väl om relevans och trust Glad är jag iallafall! Nästa steg blir en engelsk version.

    per_r: har du gett upp ditt fotoalbum?

  27. #27
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Om du har ett litet nätverk och begränsande resurser som t.ex. jag kan det här vara ett tips. För den typ av inlänkar du tar in för PR ska du välja ett nyckelord som är associerat med det du vill ranka på men inte exakt det samma.

    Google som är lite av sn*****ta låter dig då inte gå upp på det men istället går du upp de associerade nyckelorden som du gjort onsiteoptimering för d.v.s. de nyckelord du egentligen ville upp på.

  28. #28
    xsajts avatar
    xsajt xsajt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    63
    hmm, ok. Tror jag fattar vad du menar. Men jag kan ju inte komma högre än 1a så jag vet inte vad jag ska göra det för just nu

  29. #29
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Kan härmed meddela att rapportera spam verkligen fungerar och de tyckte inte att länkar med punkt som ankartext är ok.
    Hur vet du att det var inlänkarna som fick Google att plocka bort webbsidan och inte något blackhat onpage? Fick du någon kommentar på din anmälan från Google, eller gissar du på att det var länkarna?

    Om Google plockar bort webbsidor på grund av fula inlänkar så hamnar vi i en ganska svår situation. Vad hindrar då seo-bolag med stora nätverk ifrån att sänka webbsidor genom att lägga upp fula inlänkar?

    Jag har alltid sagt att en inlänk i värsta fall kan vara värdelös, men aldrig skadlig (på längre sikt). Men det kan mycket väl vara så att jag har fel. Jag tycker bara att vi hamnat i en olöslig situation då. Det verkar kontraproduktivt av Google att premiera blackhat-metoder. Det blir ju precis det man gör om man ger fula länkar så mycket kraft att de kan sänka en hel domän. I förlängningen ger det ännu mer makt åt de fula metoderna. Nu kan jag inte bara fuska mig till en bra palcering själv, jag kan även fuska bort konkurrenter som jag annars inte kan slå...

    Jag menar självfallet inte att du ska stå tillsvars för Googles metoder Per . Jag undrar bara om du är säker på att det verkligen var inlänkarna som fick sidan bannad?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)