Resultat 1 till 10 av 10

Svenska - Engelska vad ska man välja?

  1. #1
    pawneds avatar
    pawned pawned är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    14
    Håller på bygga en webbshop nu som ska vara till en början på svenska men senare på engelska också.

    Jag har både .com och .se men jag undrar vad som blir bäst av följande:

    1. Omdirigera .se till .com och skapa en knapp där du väljer svenska eller engelska och ha allt på .com
    2. Behålla både .se och .com och skapa en knapp "for english press here" eller liknande som skickar en till .com


    Det jag vill veta är vad som är bäst för SEO och vad som blir smidigast för kunderna?

    Kanske någon här inne har ett exempel på hur dom har gjort och kan dela med sig av lite erfarenheter?

  2. #2
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Hejsan,
    Jag tycker att alternativ nummer 2 är bäst både för SEO och kunder. Då har du två olika domän och så lägger du in en knapp som länkar till den andra sajten med annat språk!

  3. #3
    gurus avatar
    guru guru är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av LoyalWriter Visa inlägg
    Hejsan,
    Jag tycker att alternativ nummer 2 är bäst både för SEO och kunder. Då har du två olika domän och så lägger du in en knapp som länkar till den andra sajten med annat språk!
    Jag håller inte med. Det innebär väldigt mycket dubbelt arbete att göra så. Ett exempel är ju inlänkar som går till den ena domänen: dessa kommer inte räknas till den andra och vice versa.

    Jag skulle helt klart köra på alternativ 1.

  4. #4
    JKLs avatar
    JKL JKL är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    11
    Gör rätt redan från början, bygg en sajt, som är flerspråkig.

    Till en början sätter du upp engelska och svenska, hur du vill separera språken rent tekniskt är upp till dig men förslagsvis kör du med två språkfiler (jag har använt JSON-konfigurationer för det själv). Sen behöver du bestämma dig för hur du vill dela upp språken URL-mässigt, SEO-mässigt. Om du har .se och .com är det jättebra och om du vill köra varsitt språk på varje så anser jag att det bara är att köra på det utan att fundera så mycket mer på det, för det är bästa tillvägagångssättet.

    Du behöver oftast inte fråga en användare idag om den är engelskspråkig eller svenska, för det är en inställning browsern allt som oftast har, och med Chrome tror jag att det t.om sitter i din kontotyp för Google-kontot (förutsatt att du är inloggad).

    Men en användare ska självklart alltid ha möjlighet att ändra språket.
    Men det jag försöker förklara är att om du har en sajt, men som mer är beroende på hur du sen väljer att utforma din databas blir det som styr länkar, tld. Du måste ju så klart tänka på att skapa en del kontroller på vissa ställen så att om du kan fånga upp länkar som inte är rätt formaterade, då kan du bygga upp 301 redirects där du vet att det behövs för att flytta felaktiga länkar till fungerande länkar.

    ```js
    window.navigator.language # => "sv-SE"
    window.navigator.languages # => ["sv-SE", "sv", "en-US", "en"]
    ```
    Senast redigerat av JKL den 2018-10-17 klockan 14:54.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Instämmer med LoyalWriter här att två separata domäner är det bästa alternativet.
    Speciellt mycket merarbete är det inte. Texterna behöver i alla fall finnas på både språken bildernas namn bör även de finnas på respektive språk.

    Vad som gäller inlänkar så med knappen där som LoyalWriter säger så gynnas både domänerna, förvisso svagt av samtliga inlänkar till den andra domänen.
    Och skall du optimera för olika språk skall ju länkarna vara på samma språk som domänens. Så finns inga genvägar där.

  6. #6
    carpetos avatar
    carpeto carpeto är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    11
    Håller med Guru där angående att köra direkt på .com.

    Tror det blir väldigt mycket enklare för dig att köra en site och flera språk, sedan har du fördelen av att länkarna mot domänern sprider över sig mot andra språk du lägger till.

    Så jag tycker helt klart du ska köra på domän.com och sedan med sverige på domän.com/sv

  7. #7
    pawneds avatar
    pawned pawned är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    14
    Tack för alla svar! detta hjälper mycket

  8. #8
    Lovitss avatar
    Lovits Lovits är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2018
    Inlägg
    23
    Håller med samtliga som föreslår en domän. Det är mitt go-to också. En domän så behöver du inte dela inlänkarna på flera olika domäner. Personligen brukar jag köra subdomäner. Alltså se.domän.com. Undersidor funkar minst lika bra IMO, domän.com/sv/sida

    Gillar personligen inte flera domäner då det onödigt delar på länkkraften och du behöver bygga flera domäner istället för 1. Ser ingen anledning till att Google skulle gilla det heller om man vill planera långsiktigt

  9. #9
    jontesvanstroms avatar
    jontesvanstrom jontesvanstrom är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2019
    Inlägg
    4
    Det bästa alternativet är att ha en domän, i detta fall .com. Den svenska sajten blir .com/sv. Att ha två olika domäner skapar bara mer jobb för dig själv samtidigt som du delar din länkkraft på två olika domäner. Om du enbart kör en domän så bygger du alla dina länkar till denna domän och du får en bättre länkprofil.

  10. #10
    Oneseos avatar
    Oneseo Oneseo är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    1
    Skulle föreslå att du kör på två olika domäner!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-11-24, 19:39
  2. Omröstning - Svenska vs engelska länkar
    Av Erik Bergman i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 02:34
  3. Värdet på Engelska vs Svenska länkar
    Av 2cool4school i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-22, 15:52
  4. engelska och svenska
    Av StefanBergfeldt i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-29, 09:50
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 18:27