Resultat 1 till 8 av 8

Domännamnets betydelse vid optimering, en gång till

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Finns uppenbarligen en viss skepsis om att domännamnet har betydelse vid optimering och därmed rankningen i serpen.
    Så jag gjorde en till liten studie om det, mycket liten och inte på något pressat ord. Minimal konkurrens bara 1.700 sidor.
    Skapade en subdomän, ingen optimering av sidan, den innehåller med andra ord inte nyckelordet någonstans i koden. En enda länk till sidan med en länktext som är testar.

    Efter nio dagar ligger subdomänen på plats 41. (hemplar är ordet eftersom det kan diffa lite på någon placering)se google

    Att ordet inte är hårt konkurrensutsatt och att antalet sidor är begränsade saknar som jag ser helt betydelse, utan det är om domännamnet har betydelse eller inte. Det har betydelse och detta utan att man behöver använda nyckelordet tillika domännamnet som länktext.

    Hur stor vikt domännamnet har, ja det är en annan fråga.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-01-25 klockan 19:46.

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Om det är hemplar.digart.pl, så ligger den faktiskt etta när jag söker...

    Det skulle vara intressant att se en jämförelse mellan en sida som har sökordet i domännamnet och en sida som har det som filnamn eller katalognamn.

    Jag är en av de som ständigt hävdar att domännamnet inte har någon betydelse i sig. Din "ministudie" pekar på att det har en viss betydelse, men jag är inte övertygad.

    Att det spelar roll att sökordet finns med i URL:en, svar ja. Men att det är en fördel att ha med sökordet i domänen är jag inte lika övertygad om.

    Kanske jag måste ordna lite tid i agendean för att undersöka detta lite mer noga.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nej inte den. Den sidan har dessutom hemplar i titeln. Min heter hemplar.skroms.se.
    Jo Ni är några som inte håller med. Det har en viss betydelse menar jag, iof är jag inte ensam om den åsikten.

    Att det har betydelse i url:en, ja instämmer där. Nu utgör ju domännamnet en del av url:en, hela faktiskt om det inte finns en katalog eller fil. Så jag anser nog att man kan säga att nyckelord i domänen har betydelse.
    Nu pratar vi naturligtvis inte om den uppenbara fördelen med att få länktexter med domänen/nyckelordet i sig.

    En jämförelse mellan att ha det i filen eller katalog säger egentligen ingenting om hur det är med domännamnet i sig. Men som jämförelse för vad som ger mest är det intressant.

    Ja gör en studie du också det vore intressant, behöver du någon hjälp så hör av dig.

    Men jag förstår inte riktigt det hårdnackade motståndet att inte vilja acceptera att domännamn kan ha en betydelse för namnets egen skull.
    Som jag ser det nu har jag visat att det har betydelse, så jag vill gärna se någon visa motsatsen.

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jag kan inte annat än hålla med dig att du påvisat en betydelse. Ibland är man kanske lite för envis för sitt eget bästa

    Vad som är än mer intressant är att Googles cache säger "Dessa termer syns endast i länkar som pekar på denna sida: hemplar" om din sida, trots att du inte har några länkar med den länkexten ?!? Räknar Google på något sätt egna "systeminterna" länkar?

    Det jag tycker att ditt exempel fastställer utom allt tvivel är att domännamnet är sökbart, och därigenom påverkar rankingen.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Hm intressant det du påpekar Bernt. Kan det ha att göra med att nyckelordet finns i domännamnet?
    Jag tänker så här, om du lägger in länk i källkoden som ser ut så här;
    <a href="www. hemplar.se"></a> som det absolut inte skall göras. Så kommer Google följa länken* och indexera sidan till slut. Om du gör som det skall göras ser det ut så här <a href="www. hemplar.se">Testar</a>
    Skillnaden är minimal på ett sätt. Url:en följs men i det senare exemplet räknas även länktexten. Men om den första länken räknas så kan knappast Google i det andra fallet bortse från det faktum att det trots allt står hemplar i ulr:en.


    *Tidigare i alla fall.

    (Ursäkta för det något korthuggna slutet i mitt tidigare inlägg skulle lägga till några rader. Eftersom jag skriver allt i anteckningar och kopierar in för att slippa bli utloggad. Men det blev strömavbrott precis då när jag upptäckte att jag inte kopierat in allt.
    Skulle tillägga ang hårdnackat motstånd, att det ser ut som jag kan ha fel ang descriptiontexten betydelse för den direkta rankningen. Så MWMedia ser än så länge ut att ha rätt . Än så länge, får jag tillägga. Jag skall testa några varianter till )

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Onekligen att de är svåra att gå förbi när KTH (f.d. "Sunet") har länkat in dem med flera PR5 och PR6 länkar med ordet i ankartexten i kombination med flera andra seriösa kataloger + diverse blandade inlänkar.

    Det verkar väl inte orimligt att namnet i sig kan ge något men om det är jämförbart med säg en PR4 inlänk med nyckelordet i ankartexten är det kanske inte avgörande? Men jag tror som Urban, vilket jag sagt tidigare, att det ger något. Men jag är osäker på vad och exakt hur. Jag tror att något annat behöver sätta på det (inlänk).

    Mycket svårt att avgöra den här frågan men ett väldigt intressant försök.

  7. #7
    berraåsnobbens avatar
    berraåsnobben berraåsnobben är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Fristad
    Inlägg
    138
    Jag håller med Urban. Jag tror också att domännamnet har betydelse. Det är iofs bara 600 sidor men jag har ju några länkar till den med PR 0 och ändå placerar den sig som 4a.
    http://www . google.se/search?hl=sv&q=byggm%C3%A4ster&meta=

  8. #8
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Ett annat sätt att göra en analys av detta slag vore att slänga upp några sidor med exakt lika mycket text, som behandlar samma område (man kan använda samma text, flytta om meningar och ord bara), under några olika domännamn. Inga inlänkar, inga rubriker eller titlar. Vänta och se...
    För att kolla extra noga kan man ju byta text mellan de olika sidorna efter ett tag och se om nåt spännande händer. Eller bara byta text på alla ett par ggr.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43
  2. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  3. 301 Redirect till mapp från default.asp
    Av haishen i forum URL-omskrivning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 18:28
  4. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 18:59
  5. Regler för forumet, läs innan du postar
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-16, 11:57