Resultat 1 till 8 av 8

Keywords bestående av fler än ett ord

  1. #1
    Ptolemys avatar
    Ptolemy Ptolemy är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    11
    Om jag vill optimera min sida för keywords som exempelvis:
    "SEO"
    "Allt om SEO"

    Blir detta då kaka på kaka?
    Skulle det då räcka med kanske bara "Allt om SEO"? Eller är det vettigt att även lägga till det individuella ordet "SEO"?

  2. #2
    jakobias avatar
    jakobia jakobia är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    118
    Att försöka ranka för ordet SEO enbart är nog bland det svåraste du kan göra.
    Senast redigerat av jakobia den 2018-08-05 klockan 08:37.

  3. #3
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Jag håller med... Det är sjukt svårt. Jag skulle betrakta svårighetsgraden på nästan samma nivå som "youtube" och "iphone". Jag tänker spontant att "sökmotoroptimering" och "SEO" borde vara ganska dålig ROI...? Om ts vill ta sig upp inom denna nisch förutsätter jag hög budget, långvarigt enskilt arbete (år?) eller long tail. Long tail är väl i regel ännu längre än 2-3 ord. Men "Allt om SEO" kan väl funka om man vet vad man gör och är lite ihärdig bara.

    Edit: Som svar på din fråga tycker jag inte att det är kaka på kaka. De professionella SEO konsulter som jag har haft samarbete med och har lång erfarenhet och delar upp nyckelorden. Exempelvis "Fotboll" och "spela fotboll" som separata nyckelord. Du får anpassa t.ex. alt taggar och innehåll utifrån båda nyckelorden. Skriv t.ex. brett om SEO och dela in "allt om SEO" i en underrubrik t.ex. i en inledning.
    Senast redigerat av SysXpl den 2018-08-06 klockan 04:09.

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag förmodar att du enbart använt orden som exempel, så svarar istället på frågan som om det vore "Kläder" och "Kläder för din pudel".

    Du kanske tycker att det är en stor skillnad på detta och ditt exempel, men det är det faktiskt inte.

    SEO: Sätt dig in i vad sökaren letar efter. Bred sökning, kan vara köp av tjänster, kan vara research, kan vara utbildningssyfte osv osv.
    Allt om SEO: Sätt dig in i vad sökaren letar efter. Här är det inte längre aktuellt med köp, alltså har du en sida som ska svara på andra frågor och alltså ha ett annat fokus och en annorlunda målgrupp. Detta innebär att du har möjlighet att bygga en ny sida med en ny sökfras att fokusera på.

    Däremot tycker jag inte att du ska ha en sida för SEO och en för Sökmotoroptimering då det är samma information på de sidorna till samma målgrupp.

  5. #5
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Däremot tycker jag inte att du ska ha en sida för SEO och en för Sökmotoroptimering då det är samma information på de sidorna till samma målgrupp.
    Jag tycker det beror på vad det är. T.ex. "Fotboll" eller "fotboll i Örebro" skulle kunna tänkas delas in i en undersida om det är en rikstäckande organisation för Fotboll. Har man en allmän informationssida om fotboll med en nöjesblogg om fotboll kanske man skriver om "Fotboll" generellt på startsidan och "Fotboll med Zlatan" i ett blogginlägg.

    Men som du säger Niklas. Synonymer, böjelser och omformuleringar bör ligga på samma sida då det i själva verket bidrar med mer relevans. Keyword stuffering är Google för smart sedan länge enligt Matt Cutts.

    Edit: Om jag var otydlig menade jag "olika nyckelord" men för optimering av båda nyckelorden på samma sida (t.ex. startsidan) om lämpligt.

  6. #6
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hela den här tråden känns som att det mest är olika hypotetiska scenarion. Så jag tänker fortsätta på det spåret, och samtidigt ge lite feedback på tidigare svar.

    Med tanke på TS signatur tänker jag ta exemplet trav och allt om trav som sökord för en affiliatesajt om trav.
    I det läget är det självklart att se trav som huvudsökordet för en sida som också optimeras för att ranka på allt om trav. Förslagsvis indexsidan. Efter det kan undersidor optimeras för mer specifika söktermer. I det läget står de inte mot varandra, och det svåra kommer ändå vara att flytta informationssökare till konverterande kunder när de väl kommit till sajten.

    Kontentan är alltså att det inte går att ge en generell rekommendation här. Allt handlar om syfte, branch, sajt och sökord.

    Så lite tankar om tidigare exempel:
    - Google ser SEO och sökmotoroptimering som två separata sökningar. Den enda bestående överlappningen i sökresulaten där är Wikipedia.
    - Båda de sökningarna är dock lukrativa. Jag säger inte att det är lätt att ranka där, men det är inte det svåraste man kan göra. Om man säljer SEO är det lönsamt att ranka där. Annars gör man något fel.
    - Att jämföra dem med YouTube och iPhone är inte helt relevant. Båda de sökningarna är varumärkessökningar, och har därmed en helt annan uppbyggnad.

  7. #7
    socialmediamasters avatar
    socialmediamaster socialmediamaster är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    12
    SEO måste vara ett av de svåraste sökorden som finns att ranka högt på.
    De som rankar högt på det idag, är det framförallt gamla domäner?
    Social media master
    Influencer Paradise

  8. #8
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av socialmediamaster Visa inlägg
    SEO måste vara ett av de svåraste sökorden som finns att ranka högt på.
    De som rankar högt på det idag, är det framförallt gamla domäner?
    Som jag sagt ovan, det är inte lätt, men det är långt från det svåraste sökordet. Det finns många branscher som är mycket mer konkurrensutsatta i sökresultaten.

    De flesta sajterna där har några år på nacken, absolut. Men det är inte åldern i sig som är den springande punkten. Anledningen till att det är svårt att ta sig upp där är att så gott som alla sajter har gjort bra SEO under en längre tid.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-08-07, 18:43
  2. Fler användare på samma ip
    Av Urban G i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-26, 13:12
  3. Fler domäner eller fler undersidor
    Av nejin i forum Optimering
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 16:08
  4. Fler språk?
    Av Frank_Connection i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 09:32
  5. Idé för att få fler forummedlemmar
    Av Mastermind i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 16:02