Resultat 1 till 7 av 7

Kan "mobile first indexing" ha straffat rankingen?

  1. #1
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Jag har ett par sajter som plötsligt rasat i ranking. Flera sökord som rankade topp tre ligger nu på positioner 20+. Det enda som jag kan sätta i samband med detta är att jag tillåtit "mobile first indexing" via webmaster tools några dagar innan, men inte skall väl det påverka så mycket? Det har nu gått 2 veckor och sajterna är stendöda jämfört med vad de varit tidigare. Sajterna har inget med varandra att göra, olika språk, server, delar inga länkar, etc. Det enda de har gemensamt är att de kör samma adsensekonto.

    Sajterna är byggda i genesis, responsiva, med några välbeprövade plugins, Yoast, W3 Cache, Jetpack mm. Enligt webmaster tools finns inga anmärkningar på sidornas mobilkompatibilitet tidigare. Det rör sig inte om några manuella penalties.

    Kan det vara möjligt att det är detta som är orsaken? Jag har googlat men hittar inga exempel på någon som råkat ut för motsvarande och vet inte hur jag ska gå vidare!?

  2. #2
    Axel Hanssons avatar
    Axel Hansson Axel Hansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Hela världen
    Inlägg
    39

  3. #3
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Ouch! Så är det nog. Sajterna är dessutom inriktade mot hälsa, och det verkar som att det området blivit extra hårt drabbat, direkt eller indirekt.

    Frågan är om det inte är dags att lägga ner. Sidor som nu rankar högre är stora databaser med kliniska riktlinjer etc. Nu har jag visserligen inte byggt några länkar alls på egen hand, det är bara en handfull organiska länkar, men blir nog svårt att försöka häva sig i toppen där.

  4. #4
    alex_bergstroms avatar
    alex_bergstrom alex_bergstrom är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5
    Hur har du det med bakgrundsinformation eller information om skribenter på dina sajter?

    Har du en bra bio/sida med information som visar på din eller eran expertis och auktoritet inom området? (I enighet med Googles E-A-T riktlinjer)
    Mer info här: https://www.seoinc.com/seo-blog/what-is-e-a-t/

    Tråkigt att du blivit påverkad så mycket av denna uppdatering Men mig veterligen är detta det första Svenska exemplet jag sett från den senaste uppdateringen. Berätta gärna om du lyckas återhämta dig.

  5. #5
    Axel Hanssons avatar
    Axel Hansson Axel Hansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Hela världen
    Inlägg
    39
    Tycker denna artikel har grävt lite djupare i vad det kan bero på:

    http://canirank.com/blog/google-medic-update-data/

    Självklart är det bra att förbättra helheten av sidan (t.ex. uppdatera Om Oss, Kontakta Oss, skribent profiler osv) men tror inte det nödvändigtvis är anledningen bakom tappet.

  6. #6
    J.Ls avatar
    J.L J.L är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    64
    Vi har också tappat placeringar från första sidan till andra sidan nu under Augusti.

  7. #7
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Grym artikel, ger en hel del intressanta uppslag vad jag kan jobba vidare med. Det blir till att börja med att stänga av alla annonser mm. Tack för tipset!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 17:26
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 08:51
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 13:29
  4. Matt Cutts nya post "Indexing Timeline"
    Av Jim Westergren i forum Google
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 17:28
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 20:47