Resultat 1 till 5 av 5

SEO och sociala medier

  1. #1
    socialmediamasters avatar
    socialmediamaster socialmediamaster är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    12
    Hej,
    jag är ny här på SEO-forum. Jag är relativt ny inom SEO men har lång tid hållit på med hemsidor och programmering framförallt.
    På senare tid har jag släppt en del onlinetjänster och jobbar en hel del med att försöka optimera off-page.

    Har läst runt en hel del om SEO om hur man kan skapa länkar och även hur man skapar någon form av brand awareness.
    T.ex. om många på sociala medier delar ditt blogginlägg, ger det enligt era erfarenheter någon boost i sökmotorerna eller är det mest någon form av brand awareness man skapar?
    Social media master
    Influencer Paradise

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Delning i sociala medier ger ingen effekt i sökmotorerna om du med effekt syftar på placeringar. Brukar ibland dyka upp studier som visar att det skulle vara så men de avser alltid korrelation mellan hög synlighet och aktivitet socialt.
    Däremot förutom varumärkesbyggnad kan aktivitet där ge konvertering vilket är det man strävar efter som mål.

    Tittar man sedan i SERPen ser man att visa sökningar visar filmklipp från YouTube till exempel. Så där kan det ge en viss nytta att få in trafik till klippet för att de sedan skall besöka själva webbplatsen och då konvertera.

  3. #3
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    En delning i sociala media ger dock chansen att någon tycker din artikel är så bra så de själva länkar in den från sin blogg. Så riktigt bra content kan vara bra att sprida

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst om delning sker via en plattform som ger länkar med dofollow så kan det ge en viss effekt i Google. Men uppfattade inte frågan så utan enbart via socialt.
    Blir förstås lite oklart här då en blogg även den är social media.

  5. #5
    socialmediamasters avatar
    socialmediamaster socialmediamaster är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Visst om delning sker via en plattform som ger länkar med dofollow så kan det ge en viss effekt i Google. Men uppfattade inte frågan så utan enbart via socialt.
    Blir förstås lite oklart här då en blogg även den är social media.
    Jag tänker specifikt på twitter och facebook. Men jag tror att ni menar lite olika saker. Antar att Kackalorum menar att om någon ser ens delningar på sociala medier så kan de i sin tur skriva om det i sin blogg osv.
    Social media master
    Influencer Paradise

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sociala medier eller ej?
    Av HejSeo i forum Sociala medier
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-11-24, 10:05
  2. Sociala medier likes
    Av kemeny i forum Sociala medier
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 11:47
  3. RSS - Sociala medier Thumbnail
    Av ziggyzag i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-01, 11:02
  4. Web toolbars för sociala medier m m
    Av Susann Stjernborg i forum Sociala medier
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-03, 19:50
  5. SEO & Sociala medier
    Av adamga i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-23, 15:39