Resultat 1 till 6 av 6

Be om inlänkar

  1. #1
    Niklass avatar
    Niklas Niklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Jag har på senare tid testat att be om länkar till en webbplats istället för att krångla med länkbyten. Det har gått över förväntan, de flesta av de jag tillfrågat har inom någon dag länkat till mig. Bland annat från en PR6 domän (länk från PR4 sida).

    Jag har skrivit ett personligt, vänligt mail, där jag berättat att jag uppskattar deras sida, att jag håller på och bygger en sida inom ett liknande ämne och att jag skulle bli väldigt glad för en länk från dem, jag har även erbjudit en tillbakalänk.

    De flesta blir glada över uppmärksamheten, har lagt upp länk mycket snabbt och inte varit speciellt intresserade av en tillbakalänk. Snabbare än länkbytande, bättre kvalitet på inlänkarna, och i mindre utsträckning tillbakalänkar. Jag kommer definitivt i första hand satsa på detta framför "länkbyten". Dock förutsätter det att sajten man har faktiskt håller en viss kvalitet och tillför något till det ämne som den handlar om.

    Vad har ni för erfarenhet av "länktiggeri"?

  2. #2
    eidos-s avatar
    eidos- eidos- är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Skutskär
    Inlägg
    25
    Jo jag har själv "tiggt" länkar till endel hemsidor jag har, men det är förståss hemsidor inom samma område som jag har tillfrågat. Det har fungerat riktigt bra, som du nämnde så är det inte många som kräver tillbaka länk.

    Jag har också varit med om en ren ignorering av mina mail osv ifrån "konkurerande" sidor inom samma område.

  3. #3
    Niklass avatar
    Niklas Niklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Japp. Den sajt jag jobbat med nu har ingen större konkurrens från sajter vars syfte är att tjäna pengar, snarare ett stort antal entusiaster utan några tankar på att profitera på sina sajter. Min sajt blir ett komplement och inte en konkurrent.. Mitt syfte är dock att tjäna lite pengar och är lite orolig för att folk blir mer tveksamma att länka till den när jag lagt upp annonser. Får se.

    Iallfall, ämnesområde är nog en betydande faktor för hur väl "länktiggeri" funkar.

  4. #4
    Igors avatar
    Igor Igor är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    13
    Jag körde ut 500 mail förra veckan med web ceo till relevanta siter och frågade snällt om länkbyte men fick inte ett napp. Beror nog på vilken branch man är i. Sidan jag försökte få länkar till är ett hotell och restaurang. Sen skrev jag en artikel med recept och bild. Skickade ut till 100 mat och receptsidor. Jag erbjöd dem artikeln och bilden gratis i utbyte mot en länk i artikeltexten. Inga napp hittills.

    En annan site som jag har har ett unikt och intressant innehåll, folk länkar som tokar till den utan att jag frågar. Den siten är inte ett vinstdrivande företag heller utan mer en organisation. Så innehåll är nog det viktigaste , då får man länkar utan att jobba för det. Hotell siten har ju inget intressant innehåll och därmed svårt att få länkar.

  5. #5
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Tips: De flesta reprociala webkatalogerna har PR2 eller ibland även PR3 på deras kategorier. Gör ett länkbyte med dem istället, då är det mycket lättare att få en länk tillbaka. Och så fort du är validerad så är det bara att ta bort länken(eller skriva in rel=nofollow i a-taggen om du är osäker på om dem kommer kolla igen).

    Mycket effektivare och ärligare än att spamma oskyldiga individer.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vi har fått mycket bättre resultat av att be om inlänkar än att hålla på med reprociala webbkataloger. Många av sidorna som länkat till oss har haft högt PR och få andra utlänkar.

    Fungerar bra att be om länkar tycker jag, men vi fick ligga i en hel del för att få volym med svenskasidor.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Plugin till Wordpress som räknar inlänkar
    Av Gustaf i forum SEO-verktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 21:35
  2. Bra placeringar ger bra med inlänkar
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 21:38
  3. Tiden det tar innan inlänkar ger effekt
    Av erila107 i forum Länkbygge
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 17:30
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 10:51
  5. Antalet inlänkar
    Av rickardx i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 20:37