Resultat 1 till 26 av 26

Hur tror ni att EU:s nya länkskatt kommer påverka sökbranschen?

  1. #1
    presidentofgalaxys avatar
    presidentofgalaxy presidentofgalaxy är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    EU är på krigsstigen med Copyright Directive dvs länkskatt för stora företag. Länkar är grundbulten i hur webben och sociala medier fungerar där "små micro sajter" är undantagna. Skatten påverkar även snippets som Google använder allt mer i sökresultatet - så min gissning är att det här förslaget främst verkar utformat för att slå hårt mot jättar som Google och Facebooks affärsmodeller.

    http://www.europarl.europa.eu/news/e...opyright-rules
    Expandtalk.se - sökmotoroptimering och Adwords

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Det kommer även slå mot media. För tittar man på en sökning som Valet så finns överst i Google utdrag med bild från och länk till media. Det lär försvinna. Sedan lär knappast Facebook/twitter/etc vara intresserade av att betala för alla som länkar på liknande sätt. Så media kan nog räkna med en kraftig trafikminskning och med det tappade intäkter.

    För e-handlare ser jag problem med att ladda upp tillverkarnas bilder på produkter med tillstånd. Hur skall ett uppladdningsfilter kunna avgöra att den bilden är ok med tanke på att det finns på flera andra ställen?
    Bara några av de problem som kan dyka upp.

    Kompletterar med en länk till Emanuel Karlsten om det hela http://www.gp.se/kultur/kultur/inter...likt-1.8222472 än så länge kostar länken ingenting.
    Senast redigerat av Urban G den 2018-09-13 klockan 15:29.

  3. #3
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    152
    Kan inte bara Google avindexera de fyra största tidningarna och de två största tv-kanalerna i varje EU land... mediahusen tappar då 80% av sin trafik och därmed intäkter. Då kommer den här lagen vara omprövad på en kvart...

  4. #4
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Det kommer även slå mot media. För tittar man på en sökning som Valet så finns överst i Google utdrag med bild från och länk till media. Det lär försvinna. Sedan lär knappast Facebook/twitter/etc vara intresserade av att betala för alla som länkar på liknande sätt. Så media kan nog räkna med en kraftig trafikminskning och med det tappade intäkter.

    För e-handlare ser jag problem med att ladda upp tillverkarnas bilder på produkter med tillstånd. Hur skall ett uppladdningsfilter kunna avgöra att den bilden är ok med tanke på att det finns på flera andra ställen?
    Bara några av de problem som kan dyka upp.

    Kompletterar med en länk till Emanuel Karlsten om det hela http://www.gp.se/kultur/kultur/inter...likt-1.8222472 än så länge kostar länken ingenting.
    Urban, jag har läst lite översiktligt om detta och tänkte själv starta en tråd men annat kom i vägen och någon annan hann före. =) Jag undrar huruvida du tror att detta kommer att slå mot privata affiliate aktörer och tjänster för t.ex. prisjämförelse?

    Först GDPR och nu det här... Vad kommer härnäst!?

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Den branschen lär nog klara sig. För förslaget som röstades igenom utan att en hel del av de som röstade för visste vad de röstade på ens. Karsten var på plats och skriver en del del om det. Fast på Facebook/twitter också utöver artiklar.

    Men som jag förstått det om det går igenom i nuvarande form. Facebook/twitter och andra sociala medier skall betala en länkskatt om deras medlemmar delar en artikel från media. Samt att Google skall göra det samma för sina nyhetsutdrag från media. Skulle tippa att de inte tänker göra det utan helt enkelt spärrar alla som delar artiklar från media. Vilket innebär att media tappar både besökare och intäkter. Media har problem med lönsamhet redan nu på sina håll så därför har de lobbat hårt för lagen.

    Sedan skall man inte få filma idrottstävlingar och lägga upp på nätet utan att betala. YouTube är en nagel i ögat för upphovsrättsindustrin de betalar mindre för rättigheter än vad streamingtjänsterna gör. Så hur det skall lösas är oklar.
    Praktiskt sätt skulle man lägga inlägget till media från sin egen blogg och länka till den från Facebook utan problem.

    Sedan det som kan trassla till det ordentligt är uppladdningsfiltret som skall hindra användare att privat ladda upp bilder på sin egen blogg. Hur det skall gå till verkar ingen veta.

    Men nu vet vi inte hur det slutgiltiga förslaget kommer se ut när det går igenom. Det är en klar majoritet av parlamentarikerna som är för det.
    Sedan nästa steg om media ser att intäkterna och besökarna faktiskt minskar med förslaget och vad som då kommer föreslås det vet vi inte.

  6. #6
    Lovitss avatar
    Lovits Lovits är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2018
    Inlägg
    23
    Det jag tar detta som är med vilken hänsynslöshet EU nu går mot IT-jättarna som Google och Facebook. Varför? Inte kan det vara för att skydda sportens rättigheter? Sport-evenemang omsätter rekordsiffror idag. Facebook äventyrar inte dessa industrier, tvärtom så har Facebook, Google, YouTube gynnat dem.

    Det är inte något litet EU sitter och gör just nu. De har nyligen även bötfällt Google med en rekordsiffra om $30 miljarder eller något där någonstans. Varför går de till attack mot dessa jättar så hårt? Är planen att likt Kina / Ryssland ge incitament för en EU-konkurrent?

    Denna lag gör inte så mycket för konsumenten, det ända den gör är att göra jobbet lite svårare för IT-jättarna. Kanske är tanken att lära dessa företag hut eller liknande? De har kanske blivit för stora och det är dags att sätta några begränsningar, åtminstone inom EU's gränser
    Senast redigerat av Lovits den 2018-09-15 klockan 17:20.

  7. #7
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av Lovits Visa inlägg
    Facebook, Google, YouTube har gynnat dessa industrier.
    Gammelmedia har helt enkelt inte fattat att Google etc, eller för den del vi bloggare, är de som borde få betalt av mediahusen för att länka till deras alster, inte tvärt om. Så ja till länkskatt, en omvänd sådan.

    Gammelmedian kommer nog krypande och ger Google en gratislicens när de ser sin trafik minska med 80%. Så skedde i Tyskland.

  8. #8
    Drillens avatar
    Drillen Drillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    9
    Varför ska trafiken minska till media för? Jag skriver ju inte i URLen google och därefter *ftonbladet?

    Jag ser positivt på det, även på GDPR faktiskt.

    Hur ligger det till med Facebook och Googles skatt till EU? Vad jag vet så har dom undkommit med att betala skatt rätt länge?

  9. #9
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Drillen Visa inlägg
    Varför ska trafiken minska till media för? Jag skriver ju inte i URLen google och därefter *ftonbladet?

    Jag ser positivt på det, även på GDPR faktiskt.

    Hur ligger det till med Facebook och Googles skatt till EU? Vad jag vet så har dom undkommit med att betala skatt rätt länge?
    Jag har också funderat kring positiva faktorer... Exempelvis borde det innebära att de som inte har massa pengar att lägga på att betala "innehållet" måste skapa eget innehåll. Vilket (kanske) leder till mer unikt och bättre material. Förvisso KAN det bli mer konkurrens men också högre kvalité i stort i resultaten. Tänker jag...

    Sedan har jag funderat på om detta verkligen komma att påverka småföretag eller vanliga privatpersoner. För att dra en parallell så tänker jag på folk som startar en enkel blogg och stjäl på Google bilder är ju inte särskilt ovanligt. Nullade teman förekommer faktiskt till viss grad också. Så frågan är hur många som faktiskt åker dit... Kommer matlagningsintresserade ensamstående mammor bli fakturerade för att de delar en video av Gordon Ramsey på sin personliga matblogg också? Kommer det finnas något system så att folk som delar automatiskt bli fakturerade...? Typ som trängselskatten? Eller blir det "eget ansvar" att redovisa i sin deklaration?

    Visst, Youtube m.fl. kan ju ta bort möjligheten att dela klippen. Men det går ju alltid att få tag på material på annat håll och genom andra tjänster. Sedan gällande GDPR så är principen bra, men man borde godkänna genom webbläsaren eller liknande istället för på varje enskild sida. Jag själv sitter ungefär 10-15 timmar om dagen vid datorn. Jag besöker 1000-tals sidor inom ganska kort tid... Ibland känns det som att vi har hamnat i en 90-tals pop-up renässans... men det allvarligaste problemet jag ser med denna typ av "pop-ups" är förutsättningarna att sprida skadlig kod.
    Senast redigerat av SysXpl den 2018-09-17 klockan 05:28.

  10. #10
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Visst kommer det påverka trafiken till media under förutsättning att lagen går igenom som den är samt att Google/Facebook/Twitter/etc inte vill betala.Titta exempelvis på en sökning för Valet 2018. Tre bilder överst med länkar till media. De kommer försvinna då samt allt annat som refererar till media vid sökningar. Vilket förvisso öppnar upp för affiliate lite bättre.

    Sedan i artikel 13 så kommer dessutom memes inte tillåtas https://pctidningen.se/internet/eu-v...es-pa-internet i en hel del fall så är det delningar av medias artiklar. Att söka på Aftonbladet i Google görs det några miljoner gånger per månad om man tittar i Sökordsplaneraren för AdWords. Nu är det iof inte aktuellt såvida nu inte Google avindexerar media-sajter.
    Så en minskad trafik intill media kommer bli resultatet.

    GDPR ställer till problem för de som söker från Europa till källor i USA i en del fall https://searchengineland.com/google-...er-gdpr-305315 då sajterna blockar sökningar från EU.
    GDPR är dessutom bara en utökning av den befintliga cookie-lagen. Så onödig. När den nya cookie-lagen röstades igenom i Sverige 2011 visste de som röstade för i riksdagen ens vad den handlade om men det vara ett EU-direktiv så då sväljer man utan reflektion.

    Dessförinnan fanns den äldre cookie-lagen med i stort sätt samma innehåll. Och den struntade riksdagsledamöterna i för sina egna bloggar. Anmälde till PTS de riksdagsmän som röstade för att de struntade i den gamla lagen. Hände ingenting med den anmälan.

  11. #11
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    @Urban G

    Lite off topic men... Är man förvånad? Verkar bara vara anmälningar om bankrån, grova ekobrott, mord och möjligtvis fildelning som tas upp i Sverige 2018. Tacka Jan Eliasson och Socialdemokraterna.

    On topic: Hur stor utsträckning tror du att detta kommer påverka affiliate marknaden? "Media" reklamen ovan kommer att ersättas med något annat kanske? Fler annonser!?

  12. #12
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Att affiliate kan dra fördelar är mer en spekulation att om några stora aktörer försvinner från en sökning finns det behov att de ersätts och där ser jag en chans. Vad som gällde valet 2010 så placerade jag en egen sida i toppen på relevanta sökningar och fick in över 100k besökare på två månader med hyfsade intäkter. Störtdök efter valet förstås. Lyckades i valet innan få med mina förslag på valaffischer få upp bilderna högst upp i Google.

    Här är förresten en twitter-rant av Karlsten journalisten som bevakade det hela på plats https://twitter.com/emanuelkarlsten/...87882956300289

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    så där tog och bad Emanuel Karlsten som följde det hela vid omröstningen och nog den som har bäst koll på vad som röstades igenom. Titta till texten i tråden för att se att det är rätt tolkat.
    Och så här då från honom.
    det är väl i stora drag rätt, även om ord som "inte tillåtas" är fel, det kommer bara kosta. Och huruvida Google kommer ta bort, eller tillåta är jag osäker på, jag tror de kommer tillåta och betala. Värre för mindre sajter.

  14. #14
    skriveris avatar
    skriveri skriveri är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2018
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Lovits Visa inlägg
    Varför går de till attack mot dessa jättar så hårt?
    Jag tror att det är för att få mer kontroll över vad som tycks och sägs.

  15. #15
    Tommys avatar
    Tommy Tommy är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    14
    Hur går det med det här?

  16. #16
    Nilspetter612s avatar
    Nilspetter612 Nilspetter612 är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    jan 2019
    Ort
    Sundbyberg
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Visa inlägg
    Hur går det med det här?
    Håller med om att detta var en intressant tråd och undrar om någon har hört något mer om detta?

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    https://emanuelkarlsten.se/01/nya-be...nternetfilter/ nja, inte klart än något rörigt verkar bli klart först efter EU-valet i år.

  18. #18
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Och så har Emanuell gjort en enklare men utförlig förklaring om allt det här https://emanuelkarlsten.se/02/intern...sa-allvarligt/

  19. #19
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Och så har Emanuell gjort en enklare men utförlig förklaring om allt det här https://emanuelkarlsten.se/02/intern...sa-allvarligt/
    Tack Urban för enkel, informativ och intressant läsning. Tråkigt dessvärre ja. Jag kommer att avvakta med jobba vidare med "snippets" i alla mina 100-tals inlägg. Många har det redan men jag ska nog fokusera på annat framöver. Samtidigt är det lätt att bara avaktivera om det är så. Om man exempelvis delar ett "Youtube"-klipp. Som jag förstår det är Youtube som betalar för en licens då och inte vi bloggare / affiliates? Eller det vet vi kanske inte ännu hur upplägget kan tänkas bli?

  20. #20
    mrMahognys avatar
    mrMahogny mrMahogny är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    10
    Kommer skratta gott om Google slutar visa gammelmedias artiklar i sökresultatet. De kommer förlora enorma mängder trafik!

    Till er som inte tror att gammelmedia är beroende av organisk trafik, slå in söktermer som "resmålXX sevärdheter", "recept xxx", "tjäna pengar bla bla" eller ja vad som helst, nog finns där alltid en gammelmedia-artikel i sökresultatet. Ska bli kul att följa gammelmedias trafik i Ahrefs om Google sätter hårt mot hårt

  21. #21
    aleands avatar
    aleand aleand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av mrMahogny Visa inlägg
    Kommer skratta gott om Google slutar visa gammelmedias artiklar i sökresultatet. De kommer förlora enorma mängder trafik!

    Till er som inte tror att gammelmedia är beroende av organisk trafik, slå in söktermer som "resmålXX sevärdheter", "recept xxx", "tjäna pengar bla bla" eller ja vad som helst, nog finns där alltid en gammelmedia-artikel i sökresultatet. Ska bli kul att följa gammelmedias trafik i Ahrefs om Google sätter hårt mot hårt
    Google gjorde t.o.m ett experiment på detta nyligen, kort sagt så ledde det till 45% mindre klick på resultat.
    Här är en artikel från 9to5Google som går in djupare: https://9to5google.com/2019/02/06/go...eu-article-11/
    Personlig Hemsida: http://alexanderandersen.se/

  22. #22
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av mrMahogny Visa inlägg
    Kommer skratta gott om Google slutar visa gammelmedias artiklar i sökresultatet. De kommer förlora enorma mängder trafik!

    Till er som inte tror att gammelmedia är beroende av organisk trafik, slå in söktermer som "resmålXX sevärdheter", "recept xxx", "tjäna pengar bla bla" eller ja vad som helst, nog finns där alltid en gammelmedia-artikel i sökresultatet. Ska bli kul att följa gammelmedias trafik i Ahrefs om Google sätter hårt mot hårt
    Precis vad jag sagt tidigare i tråden.

    Google borde helt enkelt avindexera SvT och motsvarande statskontrollerad media i alla EU-länder i en månad för att visa vad som kan ske.

  23. #23
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    152
    Och det går ju enkelt för ex Aftonbladet att förhindra att Google visar "snippets", varför går man inte den vägen i stället?

  24. #24
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Wow... idag röstades länkskatten igenom... även med dessa artiklar.

    Enligt SD en "feltryckning" med 1 röst enbart... Denna "feltryckning" lär få förödande konsekvenser isf.

    https://www.sweclockers.com/nyhet/27...och-artikel-13
    https://www.bredband2.com/blogg/arti...-internetsaga/

    EN rad frågor cirkulerar i mitt huvud nu...

    "Istället banar de nya direktiven väg för alternativa nyhetssidor och bloggar som nödvändigtvis inte ingår i länkskattsystemet. Hej fejkade nyheter."

    Vad syftar de på då? Fria tider? Om Fria Tider, avpixlat, Nyehter Idag och övriga "alternativa" nyhetssidor (vare sig höger eller vänster) blir större än vanliga nyhetssidor borde detta kunna innebär en rörelse i opinionen inför nästa val? Kanske är till SD's fördel? Kan ju förklara deras "feltryckning" men nu spekulerar jag villt.

    Så gällande PBN- och affiliatesajter... Detta kommer att påverka delade Youtube klipp? Kommer vi som driver webbplatserna betala också eller bara Youtube osv. Kommer vi att landa i en månadskostnad för Youtube konton där man har befogenhet att dela? Hur ser det ut med Creative Commons material? De förblir helt opåverkat? Vanliga textlänkar påverkas inte antar jag. Visst?

  25. #25
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    152
    När man täänker ett steg till: EUs nya länkskatt är ju bra, skyndar på döden för gammelmassmedia som kommer gå under när Google slutar länka till dom och Facebook tar bort möjligheten att dela deras artiklar.

  26. #26
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Med viss sannolikhet Kackalorum hur mycket dock kan man fundera på.
    Däremot är det igen som riktigt vet hur det skall fungera praktiskt vilket också framgår. Var förövrigt samma med cookie-lagen, den nya alltså som implementerades i Sverige 2011*. Där de i riksdagen som röstade för inte heller visste vad den innebär. Vilket för övrigt ingen vet nu heller. GDPR är något liknande, det presenteras på lite olika sätt på webbplatser brukar smetas in i den där texten om cookies ofta.

    *Fanns en äldre cookielag som ingen brydde sig om. Inte ens PTS som är ansvarig myndighet för efterlevnaden då. Jag anmälda en person från varje parti som röstade för cookielagen för brott mot den. PTS struntade helt i det. De var mest överraskade när jag ringde för att höra mig för till min skriftliga anmälan.

    Edit: skrev PRV först skall naturligtvis vara PTS, Post och Telestyrelsen.
    Senast redigerat av Urban G den 2019-03-27 klockan 00:38.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google kan påverka politiken
    Av hummelgard i forum Nyheter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 00:25
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 16:22
  3. Tror ni att Mynewsdesk kommer få en smäll av Panda när den kommer till Sverige?
    Av Jim Westergren i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 00:43
  4. Nytt affiliateupplägg, var med och påverka med din feedback
    Av E-butik i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-02-15, 13:13
  5. Kan 2 språk påverka rankingen.
    Av David i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 22:29