Resultat 1 till 8 av 8

Avindexerat innehåll - Har ni varit med om detta?

  1. #1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    I morse tittade jag på trafikprognosen för ett projekt och insåg att någonting nog inte står riktigt rätt till.

    Vid närmare titt hade jag börjat tappa placeringar i Google. En del hade försvunnit helt medan andra hade tappat långt ner.

    Det jag fann var att av mina normalt sätt 78 indexerade sidor var nu endast 45 indexerade i Google. De keywords jag hade tappat på var kopplat till sidor som under natten hade avindexerats varför många hade försvunnit helt medan andra undersidor tog över rankingen för vissa keywords fast då betydligt längre ner i resultatet.

    Detta är sidor med i genomsnitt 3000 handskrivna ord och allting tyder på att Google gillar innehållet. Så jag provade för skoj skull att skicka in en av sidorna som försvunnit genom Google Seach Console och vips var sidan indexerad och ranking återtagen.

    Jag har nu i omgångar under dagen fått tillbaka i princip alla sidor i Googles index genom denna metod (mycket Capatcha-klickande). Får jag tro verktyget som spårar min ranking så verkar det heller inte som jag tappat placeringar utan är tillbaka exakt där jag var igår.

    I nya Google Search Console kan man se information om sidan när Google senast försökte krypa den. Men vad jag kan se har där inte varit något fel alls.

    Sammanfattning
    • Jag hittar inga tekniska problem med sidan
    • Google säger "Ja" till genomsökning tillåten och om indexering är tillåten
    • Inga felmeddelande eller felkoder i Search Console
    • Google tar med sidan direkt när jag väljer "Begär indexering" och ranking återtas


    Är det någon som har någon teori på vad detta skulle kunna vara? Min erfarenhet är att när innehåll avindexeras brukar det finnas en väldigt tydlig anledning till det. Någonstans har man gjort ett tydligt "övertramp" i innehållet/länkar eller liknande och det har jag inte gjort och det ser inte ut som någon annan gjort det heller. Samtidigt har jag svårt att se att Search Console i ett sådant läge skulle påtvinga en indexering med "begär indexering". Resultatet borde i så fall vara att sidan inte indexeras genom den funktionen.

    Min gissning just nu är tekniska fel på Googles sida. Kanske i någon övergång till "Mobile index" eftersom jag inte fått det meddelandet än för just den webbplatsen. Men jag känner ändå att det är värt att fråga
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  2. #2
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Har du kollat på om det funnits något tillfälligt fel, att servern varit nere, överlastad eller liknande under en tid?
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  3. #3
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Har du kollat på om det funnits något tillfälligt fel, att servern varit nere, överlastad eller liknande under en tid?
    Nej det tror jag inte. Jag kan inte se att någonting påverkat trafiken förrän idag och jag har jobbat med webbplatsen nästan dagligen. Webbhotellet (Oderland) har heller ingen information om driftproblem.

    Det jobbigaste med dessa typer av fel är att om man inte vet varför så oroar man sig för att det ska hända igen
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  4. #4
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Vi har sett långsam indexering på ett antal sajter men inget som blivit avindexerat. Skulle kunna vara som du misstänker att Google precis bytt till mobile first och du ännu inte hunnit få meddelande om det. Då kan det varit skillnad mellan datacenter i vad man haft indexerat.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  5. #5
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Ja, eller så har du rätt med något tekniskt fel.

    En tanke nu ikväll är problem med WP-plugin som korrigerats i efterhand. Jag kör automatiska uppdateringar där så det är fullt möjligt. Men jag har inte haft tid att kolla på om de plugins jag kör har något angivet i sin "change log".

    Jag trodde Google dock tog längre tid på sig att "ta bort" (gömma) sidor från indexet om det var tekniska problem. Men jag hittar samtidigt referenser på ca 48 timmar för sidor som rankar bra, vilket skulle passa in på min sida då det överlag var de mest besökta undersidorna som fick problem.

    Däremot har jag fått alla sidor indexerade igen även om ett fåtal inte vill dyka upp på site-sökning så är det helt okej. Skulle estimera att ungefär 90% av trafiken består och i så fall lär resterande komma tillbaka tids nog med.

    Tack för synpunkterna. Uppskattas
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  6. #6
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Lund
    Inlägg
    387
    Som en intressant notis så kom nu meddelande om sidan nu använder Mobile-First index
    Köp länkar - Säljer permanenta länkar

  7. #7
    Torras avatar
    Torra Torra är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    apr 2019
    Inlägg
    4
    Får jag tro verktyget som spårar min ranking så verkar det heller inte som jag tappat placeringar utan är tillbaka exakt där jag var igår.

  8. #8
    Reggias avatar
    Reggia Reggia är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    4
    Jag hade nyligen en liknande situation.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur "out pf the box" har ni varit med marketingtexter
    Av LoyalWriter i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-07-30, 02:47
  2. Hur kolla om site varit straffad?
    Av barje47 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-16, 15:41
  3. Vad är detta nu då??
    Av Elvis i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 16:07
  4. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 20:41