Resultat 1 till 14 av 14

Tiden det tar innan inlänkar ger effekt

  1. #1
    erila107s avatar
    erila107 erila107 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    3
    Hej,

    Kanske en banal fråga, men som lite av nybörjare så blir man lätt ivrig och vill se snabba resultat.Tar min fråga som ett exempel.

    Säg att jag vill få upp min poker-site. Jag börjar med en domän som har ca 2-3 i pr. Efter ca två veckors jobb har jag sett till att skaffa ett rejält antal inlänkar genom att posta i relevanta forum, skriva artiklar, postat i bloggar. Jag har även fixat ett hyfsat bra länkbete som leder till ett antal "gratis" inlänkar. Hur lång tid ska jag räkna med att det tar innan det börjar synas i min PR?

  2. #2
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Se det gör du inte förrän nästkommande PR uppdatering skett, se t.ex
    www .seocompany.ca/pagerank/page-rank-update-list.html

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tiden det tar innan inlänkar ger effekt
    Efter Google hittat dem och sedan nästa SERP (sökresultatsidor)-uppdatering. SERPen uppdateringas ungefär 1 gång om dagen men det kan ta längre tid för Google att hitta länkarna beroende på var de placeras. Sedan enligt vad jag sett brukar man får mer effekt om länkarna i fråga blir gamla.

    Hur lång tid ska jag räkna med att det tar innan det börjar synas i min PR?
    Intern PR = samma som ovan
    Toolbar PR = Nästa uppdatering. (uppdateras ungefär var tredje månad)
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Sedan händer det ju att man kan göra för mycket på en gång. Då behöver en bunt nya inlänkar åldras. Det kan ta tid.

    Jag avslutade precis en jätteinsats på en konkurrensutsatt SERP. Tipsade massor av sidor och registrerade mig i ett flertal kataloger Åkte upp från 8 till två och fick ordentligt fler besökare.

    Sex dagar senare var jag tillbaka på åtta. Jag tolkar sådana händelser som att länkarna behöver åldras helt enkelt för att Google vill se att de är permanenta när de kommer många.

    Men jag var inte på gått humör i lördags kan jag säga

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    har samma erfarenhet som hans99 ... just nu gungar det ordentligt för mig på ett sökord jag försöker förbättra rankingen på. Det svänger ca 10 placeringar från dag till dag ... länkbygge med sökordet har påbörjats, och det verkar börja ge resultat så här 2 - 3 veckor efter starten.

    Har även en ny site som fått en inlänk, för den har skjutit upp till en 8 placering på en vecka på det optimerade sökordet ... en länk från en enda site med PR 2, dock är inte konkurrensen så hård på just det sökordet

    Poker, är en helt annan sak ... där krävs det mycket mer för att komma upp sig ... mycket hårdare konkurrens, bara att bygga och bygga och vänta på resultaten.

    cya,
    /PatrikB

  6. #6
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Som nybörjare valde du ett väldigt tufft ord

  7. #7
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Edit;
    Svårt ord för vem som helst egentligen..

  8. #8
    erila107s avatar
    erila107 erila107 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    3
    Är det något som jag snappat upp här så är det att ni inte direkt pratar om var man ska optimera för sökord, så prcis som i bullen så är det inte sökordet i filmen som skrivit brevet.

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    vad för sökord man ska optimera är ju "hela hemligheten", det är en del av det som SEO-firmor tar fett betalt för ....

    Och, sedan är det sagt att man kan diskutera "teorier", "forskning" osv ... inte ge direkta tips. Vill man ha ett direkt tips så kan man köpa sig till det.

    cya,
    /PatrikB

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Så där nu är man tillbaka för tillfället Återstår att se om man såg gamla värden under helgen eller om man ser gamla värden just nu. Eller om det helt enkelt är kaotiskt.

    F*n vet om man ska försöka skaffa fler inlänkar eller ta det lugnt. Men det är klart att det inte skadar att tipsa några till sidor i morgon.

    Två till 1 - 1 länkbyten med någon i korrekta kategorier i Sunet &/ DMOZ som rankar och är seriös skulle inte skada heller. Men alla andra på topp tio på den SERP:en ligger ju i säng med varandra affärsmässigt eller inofficiellt

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    De "gungningar" som ni beskriver brukar, enligt mina erfarenheter, bero på att alla datacenter inte har snappat upp och visar effekten av den genomförda optimeringen/länkbygget. Så ena dagen serveras man resultat från ett "färskt" DC och andra dagen från ett gammalt.

    Detta såg vi vädigt tydligt i Jims sökmotoroptimeringstävling. Kolla på:
    www .seosm.se/contestant_details.asp?url=seosm.se&m=10, varje stapel visar rankingen (eller poängen) för en dag. Och det dansade på rätt bra i början.

    Själv har jag arbetat med flera siter som pendlat mellan topp ca 5:a och ca 15:e under ganska långa perioder för att sedan stabilisera sig (förutsatt att länktillväxten avtagit och on-site optimeringarna fått ligga till sig).

  12. #12
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    En annan intressant sak jag "snappat upp" är att den första länken som "gavs ut" inte har "tagit" ännu. Däremot 2 andra inlänkar, tog 2 dagar efter "uppsättning".

    Första inlänken kom dock från en site, inom samma nisch den ena bredare den andra smalare, men ligger på samma server med samma ip ... kan det vara en "bestraffning", de ser att det är "samma ägare", eller antar för det kan ju hända ändå och som försöker "puffa upp" sin nya site?

    cya,
    /PatrikB

  13. #13
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    En trolig anledning till problemet du beskriver är att länkarna förlorar kvalitet med tiden. När du lägger till dig i kataloger, kommenterar bloggar mm, så finns länkarna på förstasidan i bloggarna, eller "nya länkar" i många kataloger.

    När länkarna sedan flyttas till bloggarnas arkiv eller till den kategori man katalogsubmittat till, sjunker det inkommande länkvärdet och SEO-länkaren upplever en försämring.

    Jag känner igen det här själv och har många gånger blivit frustrerad när sajterna åkt ned igen. Lösningen är såklart att bygga ett eget länknätverk och inte behöva kommentera bloggar eller hamna i "senaste länkarna" i andras kataloger.

    Att fortsätta länka går ju också bra, för förr eller senare får man tillräckligt mycket undersideslänkar för att ranka ändå. :-)

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    En trolig anledning till problemet du beskriver är att länkarna förlorar kvalitet med tiden. När du lägger till dig i kataloger, kommenterar bloggar mm, så finns länkarna på förstasidan i bloggarna, eller "nya länkar" i många kataloger.

    När länkarna sedan flyttas till bloggarnas arkiv eller till den kategori man katalogsubmittat till, sjunker det inkommande länkvärdet och SEO-länkaren upplever en försämring.

    Jag känner igen det här själv och har många gånger blivit frustrerad när sajterna åkt ned igen. Lösningen är såklart att bygga ett eget länknätverk och inte behöva kommentera bloggar eller hamna i "senaste länkarna" i andras kataloger.

    Att fortsätta länka går ju också bra, för förr eller senare får man tillräckligt mycket undersideslänkar för att ranka ändå. :-)
    Det kan nog ligga en hel del i vad du säger. Noterade och tänkte på samma sak i somras. Men glömde bort det hela, men så här bör det ju naturligtvis vara.

    Sedan kan man tänka sig att det varierar från katalog och katalog även om de fungerar presentationsmässigt som du beskriver. Varje katalog ger ju något känner jag om än litet, men har katalogen lågt PR tror jag inte att de extra sidor just ger något märkbart.

    Registrerar man sig i en katalog med högt PR och får sin länk på en extra sida med PR4 bör det ju naturligtvis ofta påverka SERP:en medan den ligger där.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Plugin till Wordpress som räknar inlänkar
    Av Gustaf i forum SEO-verktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 21:35
  2. Bra placeringar ger bra med inlänkar
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 21:38
  3. Effekt från Wikipedia trots nofollow?
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 14:27
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 10:51
  5. Antalet inlänkar
    Av rickardx i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-06-11, 20:37