Resultat 1 till 3 av 3

Vilket domännamn för short tail? Lång .se eller kort .nu?

  1. #1
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Spånar lite på att göra en adsense/affiliate sida med populära Youtubeklipp baserat på ett vlogg tema från Envato där jag ska ranka sida 1 på "youtube" i Sverige. Håller på att förvärva youtubeklipp.nu samt youtubevideos.se. Jag överväger att sälja ena då jag bara tänkt använda ett domännamn. Jag har funderat på att behålla .nu domänen... då .nu också funkar ganska bra ur ett SEO perspektiv i Sverige. Sedan är .nu lite lättare att komma ihåg och lite kortare.

    Samtidigt .se har lite högre trust än .nu. Kanske i det här sammanhanget att det genererar mer klick från SERP:en. Vad tror ni? Är .se verkligen givet? Jag är lite kluven. Eller kan jag lika gärna köra på .nu och det inte gör så stor skillnad? Jag menar... Det kommer krävas en HEL del SEO arbete i övrigt, content, länkar osv. oavsett. Detta är inget som görs på en handvändning och det är jag väl medveten om.

  2. #2
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Att det kommer kräva en hel del arbete inser du med tanke på konkurrensen på det ordet.
    Det du däremot behöver fundera mer på är det faktum att youtube är varumärkesskyddat både som ord- och figurmärke i Sverige, ja i EU/USA och så där.
    Att då använda en domän med det namnet för videoklipp är inte det smartaste man kan göra. Är de bara häften så aggressiva som Absolut att bevaka sitt varumärke kan du vara glad om du bara blir av med domänen.

    Absolut, spritmärket är beryktade på att bevaka sitt varumärke. De stämde ett företag i Australien till konkurs som sålde badkläder online med det namnet. De hade varumärkesskydd i Australien men gjorde misstaget är sälja till en jurist anlitad av Absolut i USA. Och då rök de.

    I vår kommun var det en liten pizzeria som kallade sig Absolut Pizza och då gick det så här https://www.expressen.se/kvallsposte...e-en-pizzeria/

    Och här är reportaget om badkläderna https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...nas-baddrakter var visst en jurist i England som köpte annars kom jag ihåg det bra.
    Senast redigerat av Urban G den 2019-01-17 klockan 14:26.

  3. #3
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Just det... Det har du rätt i Urban! Jag hade det i åtanke innan med glömde att fråga. Det är ju egentligen ganska uppenbart. Tack för att du påpekade det. Det är så att när jag låg på sida 1 på nyckelordet för 10-12 år sedan hade jag också "youtube" i URL:en. Det var en viss skillnad, delvis eftersom att det rörde sig om en blogspot blogg, dels för att jag inte låg där så värst länge och sedan kan säkert det juridiska landskapet ha förändrats kan jag tänka mig. Sedan finns det nyckelord med betydligt mindre frekvens och konkurrens t.ex. "youtube klipp" där Youtube gissningsvis inte bryr sig nämnvärt om att vidta några åtgärder.
    Senast redigerat av SysXpl den 2019-01-17 klockan 14:43. Anledning: Stavfel

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Väldigt lång EMD eller kortare variant?
    Av torkel i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 17:56
  2. WordPress short-codes - vad ser Google?
    Av karlg i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-19, 03:19
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 16:28
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 10:14
  5. Vilket väger mest? domännamn eller titel?
    Av bwlaren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-09, 10:50